Smart Szeged

Semmi sem lesz a szegedi repülőtér fejlesztésből, a Tisza-part rekonstrukciójából és az atlétikai központból? Most már hivatalos: megszűnik a Modern Városok Program

A Magyar Közlöny legfrissebb számából derült ki, hogy véget ér a Modern Városok Program. Korábban Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter már jelezte, hogy lezárulhat a projekt. Az indoklásban a megváltozott gazdasági és politikai környezetre hivatkoznak – szúrta ki az Index.

„2022 óta ugyanakkor gyökeresen megváltozott a gazdasági és politikai környezet, minderre tekintettel most nemcsak lehetséges, de szükséges is mérleget vonni, illetve jelen formájában lezárni a programot” – indokolta a döntését a kormány. Azonban az nem derült ki, milyen politikai változásokra gondoltak 2022 óta, amelyek befolyásolják a programot.

FELÜLVIZSGÁLJÁK A MEGKÖZÖTT MEGÁLLAPODÁSOKAT

Januárban még a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos, Gyopáros Alpár azt mondta, idén is folytatódik a Modern Városok Program, amelynek jelenleg több mint száz projektje van fejlesztési szakaszban. A kormány célja most a Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint a megkötött megállapodások felülvizsgálata. Mint kiemelték:

“A program indulásakor Magyarország 23 települése viselte a megyei jogú város címet, a kormány által indított fejlesztési program – a helyi vezetés pártállásától függetlenül – mindegyik településre kiterjedt.” Több helyi beruházást is most felülvizsgálnak, de erre több esetében is jövő nyárig van idejük.

ATLÉTIKAI KÖZPONT, PICK BERUHÁZÁS ÉS REPÜLŐTÉR FEJLESZTÉS

Nagy Sándor alpolgármester is megszólalt az ügyben, mint a közösségi oldalán írja, a közlönyben megjelent határozat szerint, a folyamatban lévő beruházások közül:

  • azonnal meg kell szüntetni az Egyetem Máglya soron lévő sportközpontjában megvalósítandó atlétikai központ finanszírozását,
  • a Szeged – Debrecen út négysávosítását már nem kell megvalósítani, csak megvizsgálni,
  • nagyon meg kell vizsgálni a Pick beruházás lehetőségét, amely már egyébként folyik a Szabadkai úton,
  • visszavonásra kerül a Déli-híd megvalósítására vonatkozó határozat, de itt nem rendelkeznek a finanszírozás azonnali megszüntetéséről (tehát a tervezés ezek szerint mehet tovább),
  • visszavonják a repülőtér fejlesztésére,
  • az okos város fejlesztésre,
  • a Belvárosi híd rekonstrukcióra,
  • a Tisza-part rekonstrukcióra,
  • a Széchenyi tér rekonstrukcióra
  • és a Mars tér rekonstrukcióra vonatkozó határozatokat.

Mindezek mellett visszavonják az ipari park fejlesztésre vonatkozó MVP-s határozatot, de az ipari park fejlesztés persze egy másik kormányhatározat alapján éppen folyik.

“Meglepő módon nem vonják vissza a kerékpáros és gyalogos híd megvalósításának vizsgálatát, amire a tanulmány egyébként elkészült, csak a Déli-híd új nyomvonalával nagyjából értelmetlenné vált az esetleges megvalósítás. Továbbá visszavonják a Szeged Tömegközlekedésének Elektromos Alapra helyezéséről szóló határozatot. Összességében, annyira dinamikusan fejlődik a gazdaságunk, hogy pénz nincs, zavar meg mintha lenne. Nem szeretnék úgy tenni, mintha én ezt minden elemében érteném” – emelte ki Nagy Sándor.

MÁS VÁROSOK JOBBAN ÁLLNAK A BERUHÁZÁSOKKAL

Miközben számos megyei jogú városban is gőzerővel haladtak a helyi életminőséget több évtizedre meghatározó kulturális, egészségügyi, sport- és infrastrukturális beruházások, Szegeden a fedett uszodán és a januári férfi kézilabda-Európa-bajnokságra elkészülő sportcsarnokon, a Pick Arénán kívül szinte semmi sem valósult meg a korábbi elképzelésekből – írta a VG még tavaly. Mint kiemelték, Orbán Viktor miniszterelnök és Botka László polgármester még 2017-ben állapodott meg a dél-alföldi megyeszékhely Modern városok programjáról: 

a 157 milliárdos keretösszegű program tartalmazta többek között a 47-es út négysávosítását, egy új, vegyes forgalmú Tisza-híd megépítését, a Belvárosi híd rekonstrukcióját, valamint a rakpartok komplex megújítását. 

Mint kiderült, ezek egy részének most búcsút mondhatunk.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb