Akár büntetővámot is kivethetnek a Szegeden gyártott autókra az EU-ban – Gulyás Gergely szerint ha a BYD beruházását objektíven vizsgálja a Bizottság, akkor azt nem fenyegeti veszély
Nem fenyegeti veszély a BYD szegedi óriásberuházását, ha az Európai Bizottság csak azt vizsgálja, szabályos-e a kínai cég állami támogatása – mondta az RTL Híradó kérdésére a Miniszterelnökség vezetője. Mint megírtuk, a Bizottság még tavaly indított vizsgálatot, mert szerintük felmerül a gyanú, hogy a kínai autógyár az állami támogatás miatt tisztességtelen versenyelőnyhöz jutott. Bod Péter Ákos közgazdász úgy látja: Amerika után az európai iparvédelem is erősödik.
Egy Szeged melletti mezőről hódítaná meg az európai elektromosautó-piacot a BYD. A kínai cég hosszú tárgyalássorozat után választotta ki a helyszínt, és a kormány 48 milliárdos támogatásával már meg is kezdődött a megfelelő infrastruktúra kialakítása.
VASÚTON SZÁLLÍTANÁK AZ AUTÓKAT NYUGAT EURÓPÁBA
„Ezt a nagy számú, százezres nagyságrendű autót értelemszerűen vasúton kívánják Nyugat-Európába szállítani” – magyarázta Botka László, a Szeged polgármestere. Ennek azonban Nyugat-Európában nem mindenki örül. Az Európai Bizottság most dolgozik az európai iparvédelmen. Bod Péter Ákos közgazdász azt mondja: Európa meg akarja védeni saját autóiparát Kínától.
“Az európai iparvédelem lassan magához tér, és miután Amerika már védi magát a kínai elektromos autókkal szemben, elkerülhetetlen, hogy a közös Európa is különböző vám vagy egyéb megoldásokkal korlátozza” – mondta a Híradónak a szakember.
TISZTESSÉGTELEN ELŐNYÖKHÖZ JUT A BYD?
Január elején derült ki: az Európai Bizottság vizsgálatot indított kínai elektromosautó-gyártók európai beruházásai, köztük a Szegedre tervezett BYD gyár miatt. Az uniót vezető testület szerint fennáll a gyanú, hogy a kínai gyártók – a beruházásaikat segítő állami támogatásoknak köszönhetően – tisztességtelen versenyelőnyhöz jutnak.
SZIJJÁRTÓ REMÉLI, HOGY AZ EU-S BIZOTTSÁG A JÓZAN ÉSZ PÁRTJÁN MARAD
A kormány közvetlenül is támogatja a BYD szegedi beruházását, azt azonban nem lehet tudni, hogy pontosan mennyivel. Szijjártó Péter külügyminiszter korábban azt mondta: akkor hozzák nyilvánosságra a pontos összeget, ha az Európai Bizottság a jóváhagyását adja a támogatáshoz. „Én azt remélem, hogy a bizottság a józan ész pártján marad” – tette hozzá Szijjártó.
LE AKARJÁK VÁGNI A KÍNAI GAZDASÁGOT EURÓPÁRÓL
A Híradó kérdésére a Miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt: le akarják vágni a kínai gazdaságot Európáról. „Mi ezt egy rossz törekvésnek tartjuk, egész Európára és Magyarországra nézve is gazdaságilag veszélyesnek” – mondta a csütörtöki kormányinfón Gulyás Gergely. A miniszter szerint, ha a BYD szegedi beruházását objektíven vizsgálja a Bizottság, akkor azt nem fenyegeti veszély. Az Európai Bizottság vizsgálata 2024 végéig is tarthat, és akár büntetővámot is kivethetnek a jövőben Szegeden gyártott autókra.