New York utcáitól Szeged útjaiig – lerántjuk a leplet az egyik mélygarázsban sokáig porosodó autó történetéről, exkluzív interjú a tulajdonossal
Amikor meglátunk egy-egy régi, elhagyatott autót Szeged mélygarázsaiban, sokszor elgondolkozunk, vajon, milyen történet húzódik mögötte? Miért juthatott ilyen sorsra a valamikor biztosan jobb napokat is látott jármű? Mi az, ami miatt a gazdája egyszerűen csak magára hagyta, hogy szép lassan az enyészeté legyen? Nos, sok négykerekű esetében ezekre a kérdésekre továbbra sincs válasz, egy a Szeged Plaza mélygarázsában sokáig porosan szunnyadú autó múltjára azonban most fény derült. Annak tulajdonosa, Jánk Tibor, ugyanis, mint korábban megírtuk nektek, megkereste szerkesztőségünket, s most részletesen elmesélte számunkra, milyen történet húzódik a fekete Chrysler LHS mögött.
MÁR-MÁR FILMBE ILLŐ A TÖRTÉNET
Kalandos, már-már filmbe illő annak a fekete Chrysler LHS-nek a története, melyet sokáig a Plaza mélygarázsában láthattunk. Mint Jánk Tibor mesélte, a történet kezdetéhez vissza kell repülnünk egészen 1987-ig. Ez az év két dolog miatt is fontos a tulajdonos életében: egyrészt akkor született, másrészt a Lamborghini, az olasz egzotikus autógyár előállt egy projektautóval, az úgynevezett Portofino modellel, amit a Chrysler a 90-es években megvásárolt. Majd ez alapján a tanulmányautó alapján készítette el az úgynevezett LH platformot, vagyis azt az alvázat, amire a felső kategóriás autói a 90-es, 2000-es években épültek.
“ABBAN A PILLANATBAN BENZINVÉRŰ LETTEM”
“Nagyjából 2000-2001 tájékán még általános iskolás voltam, s akkoriban a kezembe került egy ismert hirdető újság, a Képes Autó Expressz egyik száma. Abban láttam meg a Chrysler különböző modelljeit. Gyakorlatilag abban a pillanatban benzinvérű lettem, abszolút megfertőztek az autók. Azóta tulajdonképpen egy ilyen autó volt az álmom” – idézte fel a kezdeteket Tibor.
A SZEGEDI EGYETEM EGYIK ÉPÜLETÉNÉL SZÚRTA KI AZ AUTÓT
Teltek-múltak az évek, s a történet ott folytatódott, amikor Tibor a Szegedi Tudományegyetem hallgatója lett. Ekkor tűnt fel neki, hogy az egyetem egyik épületének közelében rendszeresen parkol egy fekete színű Chrysler LHS. “Nem árulok el vele nagy titkot, ez az autó lett az, amit később megvettem” – folytatta Tibor a történetet. Arra viszont akkor még jó sokat kellett várnia. Öt-hat év eltelt ugyanis, Tibor látószögéből már régen kikerült az autó, amikor elkezdett újra utána érdeklődni, s felvette a kapcsolatot az akkori tulajdonosával. Kiderült, az autónak tönkrement a motorja, az akkori tulajdonos már nem tudott vele mit kezdeni, így eladta azt Tibornak.
“NEM TUDTAM, MIT KEZDJEK VELE, CSAK ANNYIT, NAGYON SZERETNÉM MEGJAVÍTTATNI”
Így 2016-ban Tibor a szóban forgó Chrysler LHS büszke tulajdonosa lett. “Akkor még egyetemre jártam, nem is tudtam pontosan, mit kezdjek az autóval, csak azt tudtam, hogy nagyon szeretném megjavíttatni” – mondta el Tibor, aki ezt követően nagyon sok szervízt megjárt, de a szerelők csak csóválták a fejüket, nagyon úgy tűnt, nincs, aki rendbe tudná hozni a motorhibás járgányt, vagy azt mondták, annak megjavíttatása többmilliós tétel lenne, amit egyetemistaként Tibor nem engedhetett meg magának, így a Plaza parkolóba került az LHS, ahol várta a jobb sorsát.
CÉLTUDATOSAN ELKEZDETT GYŰJTENI
Ekkor ismerősei felvetették az ötletet Tibornak, tanulja ki az autószerelő szakmát, s lásson hozzá maga a Chrysler rendbehozatalának. Tibor, akinek ezzel az ötlettel sikerült is elülteni a bogarat a fülébe, ebben az időben tartalékos katonaként a Covid alatt aktív szolgálatot teljesített, s 2021 márciusában nagy elhatározásra jutott: céltudatosan elkezdte erre az autóra gyűjteni a pénzt. “Kitűztem egy célösszeget, úgy kalkuláltam, hogy kettő millió forint biztosan kelleni fog rá. Ha megvan ez az összeg, akkor elkezdek vele foglalkozni” – árulta el Tibor.
NEKILÁTOTT AZ AUTÓSZERELŐ SZAKMA KITANULÁSÁNAK
A Covidot követően Tibor belevágott az autószerelői szakma kitanulásába, beíratkozott Szegeden a Csonka János Technikumba, mellette az internet segítségével különböző oktató videókon keresztül bővítette a tudását. Ez alatt az idő alatt a Chrysler már ott parkolt a Plaza garázsában. Mint Tibor elmesélte, ott az autót fel is törték, sőt, volt, hogy egy hajléktalan beleköltözött, közben pedig ő futárként kereste a kenyerét Szegeden, s azokban az időkben elég távolinak tűnt az álma megvalósítása.
TAVALY NOVEMBERIG VOLT A PLAZA MÉLYGARÁZSÁNAK LAKÓJA
“Kicsit már szégyelltem egyáltalán az autóra ránézni is, de a barátaim addig unszoltak, hogy végül kivettem egy raktárat, s 2023 novemberében egy trélerrel átszállítottuk oda az autót a Plaza mélygarázsából” – mesélte tobább a történetet Tibor. “Ekkor az az autó már az álmaimban kísértett, éreztem magamban a sürgető kényszert, hogy hozzá kell, hogy fogjak, így nagyon megnyugtató volt számomra, amikor végre a raktárba átkerült és el tudtam kezdeni rajta dolgozni”.
SÍNEN VAN A JAVÍTÁS
Mint Tibor beavatott bennünket az elmúlt hetekben már szervízben is járt a Chryslerrel, ahol felújíttatta, megcsináltatta, leellenőriztette a jármű hibás motorját. A tervek szerint ezt követően már a saját udvarán bütyköli tovább a járgányt, ami reményei szerint már a nyáron a saját lábán fog gurulni. Tibor ma már saját Messenger csoporttal rendelkezik, ahol folyamatosan beszámol a javítás fejleményeiről, s ahol hozzáértő barátai, ismerősei segítik, jó tanácsokkal látják el a felújításban.
AZ AUTÓ MÚLTJÁT IS KUTATTA
Tibor nem csupán a Chrysler felújításán dolgozott, az autó múltját is elkezdte kutatni. Ismerősei által pedig sikerült is felvennie a kapcsolatot azzal a személlyel, aki annak idején behozta ezt a járgányt az országba. Megtudta, hogy az LHS 2001 tájékán került Magyarországra, Floridából, egy árverésről szerezte a kereskedő. “Ő elmondta nekem, hogy ezeket az autókat általában északabbról vitték le Floridába, valószínű, hogy az LHS New Yorkból érkezett oda. Érdekes belegondolni, hogy ez az autó a 90-es évek végén ott gurult New York utcáin ” – árulta el Tibor. Hozzátette, ezért sem hagyhatta, hogy az autót az előző tulajdonosa, akitől ő megvette, elbontsa, mert ez lett volna a sorsa, ha nem jön Tibor.
AZ UTOLSÓ REMÉNY
Ironikus, hogy a szóbeszéd szerint, amikor a Chrysler létrehozta ezt a modellt, eléggé a csőd közelében járt, így a típus megnevezésében az “LH” jelentése az, hogy “Last Hope”, vagyis utolsó remény. Tibor pontosan ezt az utolsó reményt adja meg most az autónak, hogy újra életre kelhessen és küldetésének megfelelően most már Szeged útjain szelhesse vele a kilométereket. Tibor reményei szerint idén nyáron már mindez valóság lehet, s a Chrysler LHS új életre kel.