Mindenmás

SZKT: Az egyre gyakoribb extrém hőmérsékleti értékeknél még a legmodernebb PESA villamosok sem tudnak teljes sikerrel helyt állni

Számos Szeged365 olvasói panaszt kaptunk az elmúlt napokban arra vonatkozóan, hogy nem működnek a klímák a szegedi buszokon, illetve villamosokon, ami ebben a hőségben szinte elviselhetetlenné teszi a rajtuk való utazást. Az ügyben kerestük az SZKT-t, akik most válaszoltak kérdéseinkre. Mint kiemelték, minden tőlük telhetőt megtesznek annak érdekében, hogy az üzemeltetés során az utasok számára a megfelelő komfortérzetet biztosítani tudják. Azt is hozzátették, hogy az egyre gyakoribb extrém hőmérsékleti értékeknél még a legmodernebb PESA villamosok sem tudnak teljes sikerrel helyt állni.

BRUTÁL MELEG VAN NÉMELY JÁRATON

“Valaki mondja már meg, hova tűntek a 2-es vonaláról a “klímás” PESA villamosok?” – írta szerkesztőségünknek Olvasónk, Anikó. Mint hozzátette, pont most, a legnagyobb hőségben helyettük legtöbbször a régi típusú retró villamosokkal találkozhat a vonalon az utazóközönség, melyeken sajnos nincs klíma, ami kissé elviselhetőbbé tenné az utazást.

“A közel 40 fokban egész nap a régi vaskalitkák járnak, ablakok berozsdásodva, kinyitni nem lehet, és a vágányfelújítás miatt rendszeresen 5-10 perceket dekkolnak ezek az antik járatok a Kossuth Lajos sugárúton, míg a munkagépekkel dolgoznak” – vázolta a helyzetet Olvasónk. Mint hozzátette, legalább a hőségriadó idején meg lehetne könnyíteni az utasok mindennapjait egy-egy klímás járattal, azokért a magas bérletárakért, amit a szegediek kifizetnek az SZKT-nak.

MEGTESZNEK MINDENT A KOMFORTOS UTAZÁSÉRT, A NEM KLÍMÁS JÁRMŰVEKET IS FORGALOMBA KELL ÁLLÍTANI

“Társaságunk minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy az üzemeltetés során Utasaink számára a megfelelő komfortérzetet biztosítani tudja” – kezdte levelében a Szegedi Közlekedési Társaság, akik azt is kiemelték, hogy a jelenleg rendelkezésre álló járműállományuk igen vegyes. “Vannak olyan régebbi típusú járműveink, amelyeket nem szereltek fel utastéri klímaberendezéssel: ezek a SKODA 15 trolibuszok, illetve a TATRA – T6A2, B6A2 és KT4 villamosok. Ezen járműveken a klímaberendezések utólagos pótlásának műszaki, biztonsági és gazdasági akadályai vannak: vagyis műszakilag nem megvalósítható vagy nem biztonságos vagy annak költsége rendkívül magas. Ezeken a járműveken extrém magas külső hőmérséklet esetén is marad az ablakok nyitása, ezért munkatársaink minden nap ellenőrzik, hogy az ablakok nyithatók legyenek. A meghirdetett városi menetrend érdekében ezeket a járműveinket is szükséges forgalomba állítanunk, még akkor is, ha nincs rajtuk utastéri klímaberendezés” – hangsúlyozták.

A TERMOSZTÁTOK 24 FOKRA VANNAK ÁLLÍTVA

Azt is megtudtuk, hogy a klímaberendezéssel ellátott járműveken az utastéri klímaberendezés bekapcsolása automatikus, amennyiben a külső hőmérséklet a 25°C-ot meghaladja, addig, amíg a külső hőmérséklet nem esik 22°C alá. A járműveken elérni kívánt utastéri hőmérséklet 24°C: a termosztátokat erre a hőmérsékletre állítják be.

A klímaberendezés vezérlése normál állapotban automatikusan történik az IKARUS-SKODA, a SOLARIS, a Citaro, a SKODA 21 trolibuszokon, a pótlóbuszainkon, illetve a 214 pályaszámú TATRA és a PESA villamosainkon.

A klímaberendezéssel ellátott járműveken azok műszaki állapotának ellenőrzése naponta megtörténik, azonban előfordulhatnak forgalom közbeni meghibásodások – írta az SZKT.

“Ezek javítására mindig a lehető legrövidebb időn belül sort kerítünk. Ezért fontos számunkra, ha Utasaink a járművezetőink számára közvetlenül jelzik a hibát, illetve ha az ügyfélszolgálatunkhoz beküldött észrevételeikben megadják a járatszámot, a jármű azonosítóját (pályaszámát), a haladási irányát és a hiba észlelésének idejét és helyét. Mindazonáltal megjegyzendő, hogy a menetrend biztosítása érdekében, a meghibásodott klímájú járműveket akkor is forgalomban tartjuk, ha a klímák javítása valamilyen oknál fogva azonnal nem lehetséges” – írták.

EGYRE GYAKORIBB AZ EXTRÉM HŐSÉG, EGYSZERŰEN NEM GYŐZIK A VILLAMOSOK

Sajnos, az egyre gyakoribb extrém hőmérsékleti értékeknél még a legmodernebb PESA villamosok sem tudnak teljes sikerrel helyt állni – véli a társaság, akik azt is hozzátették, hogy a járművek klímaberendezéseinek teljesítménye korlátos, az extrém kánikulás időszakokban teljesítményük nem elegendő és nem tudják minden esetben biztosítani a kívánt hőmérsékletet. “Miután a Modern Városok Programban ígért elektromos tömegközlekedés-fejlesztés a jelenlegi információink szerint nem megvalósul meg, az önkormányzat saját forrásból tartja karban a villamos- és a trolihálózatot” – emelték ki.

HOVÁ TŰNTEK A PESA VILLAMOSOK A 2-ES VONALRÓL?

Erre a kérdésre az SZKT azt írta, hogy a 4-es villamosvonal alsóvárosi szakaszának rekonstrukciója tavasszal befejeződött. A felújítást követően lehetővé vált az alacsonypadlós PESA típusú villamosok közlekedése ezen a vonalon is. “Az alacsonypadlós járművek közlekedtetését (jelenleg óránként egy járat) a felújított 4-es villamos vonalán Társaságunk a többi vonalról történő PESA jármű átirányításával tudja biztosítani” – hangsúlyozta a vállalat.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb