Közélet

Megemelik az építményadót Szegeden, durván elbánnak a trafikok tulajdonosaival

Bár papíron éppen ömlik a BYD és kormányzati pénz Szegedre, egy friss tervezet szerint adóemelésekre készül az önkormányzat, ráadásul részben az állami elvonásokra hivatkozva. 2022-ben lépett életbe a legutóbbi építményadó-emelés Szegeden (eredetileg 2020-ban szavazta meg a Botka-kabinet, de a járványhelyzet okozta gazdasági károk miatt kormányzatilag korlátozva voltak a helyi adóemelések), azonban két évvel később újabb emelésre készül az önkormányzat. Mint egy frissen beadott közgyűlési anyagból kiderült,

  • az idegenforgalmi -,
  • az építmény -,
  • és a telekadót is meg akarja emelni az önkormányzat, amely tekintve, hogy a Botka László vezette Összefogás Szegedért helyben pont úgy kétharmaddal irányít, mint a Fidesz-KDNP országosan, egyet jelent az emeléssel.

A változásokat az alábbi táblázat mutatja:


Magyarán, az építményadó 2 508,6-ról 2 950,1, a telekadó 456,1-ről 536,4, míg az idegenforgalmi adó 684,1-ről 804,5 Ft-ra emelkedik.

ÓRIÁSI POFONT KAPNAK A SZEGEDI TRAFIKOK

A Kovács Tamás gazdasági alpolgármester által benyújtott javaslat a kormányzati elvonásokra és “a 2023. évi fogyasztói árszínvonal változás” 17,6 %-os emelkedésére hivatkozik. Mint írja, a rendeletmódosítás változatlanul teljes körű adómentességet biztosít a magánszemélyek tulajdonában álló lakásokra.

  • A nem lakás céljára szolgáló ingatlanok tulajdonosainak adófizetési kötelezettsége 20 nm-ig 0 Ft marad majd, e felett, egészen 200 nm-ig változatlanul a 2020. évben megállapított 2018 Ft/m² mérték szerint történne, ez a nyilvánosan elérhető dokumentum szerint ez a cégek 76%-át jelenti, 3017 épülettel.
  • 201 és 400 nm között 2120,
  • 401 ls 1000 nm között 2200,
  • 1001–5000 nm között 2500,
  • 5001 nm felett pedig 2800 forintot kell majd négyzetméterenként fizetni 2025-től.

A tervezet kitér arra, hogy a dohányboltok, továbbá a hitel -, pénzügyi – és biztosítási tevékenység céljából használt építmények tulajdonosai a legmagasabb adót fizetik majd, mérettől függetlenül.

ÖMLIK A PÉNZ SZEGEDRE, DE A TERVEZET A KORMÁNYZATI ELVONÁSOKRA HIVATKOZIK

Bár a tervezetben hosszasan írnak a kormány által elvont pénzekről, mint az emelés okairól, a kínai BYD 12 milliárd forintot biztosított a város számára, amit infrastrukturális fejlesztésekre és kapcsolódó beruházásokra fordíthatnak, ehhez pedig még hozzájön az, hogy a kormány további 2 milliárdot utal a Belvárosi híd régóta várt felújítására.

Ha már témánál vagyunk, Lázár János ma Botka Lászlónál járt, ahol többek között azt is bejelentették, hogy a BYD miatt gigantikus vasúti fejlesztések jönnek a szegedi vonalon, illetve az is kiderült, hogy Magyarország és Kína megállapodott, így 100 milliárdos nagyságrendű beruházás lesz Röszkénél. A miniszter ma arról beszélt a Széchenyi téren, hogy Szeged Európa harminc legnagyobb ipari centruma közé fog kerülni.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb