Boldog születésnapot tram-train! Három éve része az életünknek a vasútvillamos, eddig több, mint 2,6 millió kilométernyi utat tettek meg
Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő traim-train, azaz a vasútvillamos. A hazánkban egyedülálló közlekedési módot rögtön az indulását követően megkedvelték utasok, és a népszerűsége azóta is töretlen: az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, így egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják a vasútvillamosokat.
Történelmi pillanat volt 2021. november 29-e, ekkor indult el ugyanis a tram-train első utasokat szállító szerelvénye Szeged és Hódmezővásárhely között.
TÖBB MINT 2,6 MILLIÓ KILOMÉTERNYI UTAT TETTEK MEG
Mint a MÁV-tól megtudtuk, a vasútvillamosok az elmúlt három év során több mint 2,6 millió kilométernyit közlekedtek: ez olyan, mintha közel 7-szer tették volna meg a Föld—Hold távolságot. A legtöbbet futó jármű, önmagában több mint 285 ezer kilométernyit üzemelt. A tram-train-járatok megbízható, kimagasló menetrendszerűséggel közlekedtek az elmúlt három évben, az átlagos menetrendszerűségük több mint 94% volt. Ami az idei évet tekintve azt jelenti, hogy 100 járatból 98 pontosan közlekedett, pontosságuk 98,5%-os, amely nyugat-európai vasútvonalakhoz hasonlítva is nagyon jó eredmény – írja a MÁV.
KÖZEL HETVEN JÁRMŰVEZETŐ VAN
A félóránként – csúcsidőben 20 percenként, hétvégenként órás ütemben pedig éjjel is – közlekedő vasútvillamos-rendszer működését mintegy 100 munkatárssal biztosítja a MÁV-csoport személyszállító vállalata. Közel hetvenen járművezetőként dolgoznak, és hölgyekkel is találkozhatnak már az utasok a vezető fülkében. Az üzemeltetésen kívül a karbantartás is fontos területe a járművek fenntartásának, a Szeged-Rendező mellett épült karbantartó bázis 2022-ben készült el, 2024 nyarán pedig elkészült a padlóalatti eszterga berendezés, így a járművek kerekének esztergálására már nem szükséges Szegeden túlra szállítani a járműveket, ezáltal a forgalomba is hamarabb térhetnek vissza.
NE TÖRJÜK ÖSSZE A VASÚTVILLAMOSOKAT!
Bár már három éve a dél-alföli mindennapok része a tram-train, a kötöttpályás járműtípus bevezetése sajnos még mindig sokszor megzavarja a figyelmetlen, rutinból közlekedő autósokat, ez pedig balesetekhez, többször a vasútvillamos rongálódásához vezet. Szerencsére mindkét fél részéről jellemzően kisebb mértékű sérüléssel járnak ezek az események, a forgalmat azonban gyakran hátráltatják, így a születésnap is jó alkalom, hogy arra kérjék a hódmezővásárhelyi és a szegedi autósokat: a tram-train mellett mindig fokozott figyelemmel közlekedjenek.
IDÉN 15-SZÖR ÜTKÖZÖTT A TRAM-TRAIN
Az eseményszámot tekintve a tendencia csökkenést mutat, ugyanis eddig 69 alkalommal ütközött közúti jármű a vasútvillamossal; ebből 2022-ben még összesen 28 alkalommal, azt követő évben 26-szor, idén eddig 15-ször nem észlelték időben a szerelvényt. Szeged területén 47 esetben történt baleset, leggyakoribb a Boldogasszony sugárúton, az Aradi vértanúk tere és a Bécsi körút közötti részen történt ütközés, míg Hódmezővásárhelyen 22 baleset történt.
Érdekesség, hogy pont tegnap rongyoltak bele tram-trainbe Vásárhelyen, a hét elején pedig az egyik ajtót csapta ki egy rokkantkocsi Szegeden: