Még nem tudja a MÁV, hogy mit kell felújítani az igen jó állapotú szegedi vasútállomáson, lényegében a pályázók dönthetik el

Mint megírtuk, a szegedi vasútállomást is magántőke bevonással újíttatná fel az Építési és Közlekedési Minisztérium. A pályázat már megjelent, január végéig lehet jelentkezni. Lázár János eddig főként a rossz állapotú vasútállomásokról beszélt, ezért is kérdés, mi lesz a szegedivel, ami láthatóan igen jó állapotban van. Nehezen érthető tehát, hogy mit akar felújítani vagy fejleszteni a MÁV Zrt. a szegedi vasútállomáson, mivel azt 2006-ban 1,3 milliárd forintból kívül-belül teljes körűen felújították.
A Telex azt írja a témában, hogy az nem derül ki a MÁV Zrt. által Szeged Vasútállomás és környéke fejlesztésére kiírt pályázatból, hogy ott pontosan mit kellene felújítani, vagy mit kell fejleszteni, a szöveg csak általánosságokat tartalmaz. Arról, hogy az állomáson mit kellene, vagy mit lehetne tenni, részletesebb ismertetés nincs a pályázat szövegében. Így az is kérdés, ennek alapján el tudja-e dönteni egy pályázó, hogy ha indul, azzal mit vállalna, és az neki mennyibe kerülne.
TELJESEN FEL VAN ÚJÍTVA A SZEGEDI ÁLLOMÁS
A lap emlékeztet, hogy a szegedi vasútállomást két évtizede teljes körűen felújították 1,3 milliárd forintból. Ebbe a város önkormányzata is adott százmilliót. A rekonstrukciót 2006-ban fejezték be. A tervezők és a kivitelezők jórészt az épület száz éves eredeti állapotát alkották újra. A 2005-ben műemlékké nyilvánított pályaudvar jelenleg kívül-belül láthatóan igen jó állapotban van. Az állomás 2006-ban zárult felújítása során még azt is sikerült megoldani, hogy a régi épület egyik szárnyába mozgólépcsőt szereljenek.
A PÁLYÁZÓK DÖNTHETNEK ARRÓL? HOGY MIT KEZDENÉNEK AZ ÁLLOMÁSSAL
A Telex megkérdezte a MÁV Zrt.-t, pontosan mi az, amit szerintük fel kell újítani az állomáson. Erre először csak általánosságokat válaszoltak: „A program fontos eleme, hogy a kiválasztott helyszíneken a megfelelő ingatlanok vagy ingatlanrészek fejlesztése, funkcióinak bővítése külső források bevonásával, de az állami tulajdon és kontroll megtartásával, a közlekedési és általában a közösségi, települési célok maximális érvényesítésével valósulhat meg.” A második levélre, amelyben ismét azt kérdezték, pontosan mit kellene felújítani Szeged vasútállomáson, lényegében megismételték az előző választ, de már hozzátették, hogy „ezen pályázati szakasz célja, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium, illetve a vasúttársaság megismerje a potenciális ingatlanfejlesztők javaslatait és elképzeléseit. Ezt követően, a pályázatok elbírálása során kerülnek kiválasztásra az egyes területeken bevonásra kerülő fejlesztők-befektetők. A koncepciók véglegesítésére és az érintettekkel történő további érdemi egyeztetésekre az így kialakuló keretrendszerben, a projektcégekkel folytatott párbeszéd során kerül majd sor.” A lap szerint ebből az látszik kiderülni, hogy lényegében a pályázók dönthetik el, milyen elképzelésekkel szeretnének pályázni.
NINCS A PÁLYÁZATBAN FELTÜNTETVE A BUSZPÁLYAUDVAR NAGYÁLLOMÁS MÖGÉ KÖLTÖZTETÉSE
Mint kiderült, megkérdezték a szegedi önkormányzatot is, hogy tárgyaltak-e Lázárral a vasútállomásról. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerint „a Lázár miniszter úrral folytatott egyeztetésen nem hangzott el többlet információ a sajtóban később megjelentekhez képest. A város részéről jeleztük, hogy nagyon fontosnak tartanánk a Mars tér ”felszabadítását„, a buszpályaudvar Nagyállomás mögé költöztetését, de ez sajnos nem jelenik meg a szegedi Nagyállomásra vonatkozó pályázat leírásában” – írta Nagy Sándor.
A lap szerint az önkormányzat több szinten is érintett a Nagyállomás és környéke fejlesztésének ügyében. A város 2011-ben felújította az állomás előtti Indóház teret és a körülötte lévő utakat, parkolóhelyeket. Szegeden az már évtizedek óta mindig újra felmerül, hogy a Mars térről, a városi piac mellől el kellene költöztetni a Volánbusz autóbuszállomását, amely a helyközi járatokat indítja-fogadja. A nyertes terv az volt, hogy a vasútállomás mellé helyezik át a buszpályaudvart. A szükséges pénz azonban azóta sem érkezett meg, így az autóbuszállomás ott maradt a Mars téren.
MIT LEHET FEJLESZTENI A KÖRNYÉKEN?
Ezért is érdekes a kérdés, hogy mit lehetne fejleszteni a szegedi vasútállomás környékén. A lap szerint a fejlesztésnek megvannak a maga korlátai, mert a Nagyállomás város felőli része az Indóház tér körül igen sűrűn beépített, nagyrészt társasházak állnak ott. Emellett az Indóház tér jelenleg a helyi közlekedésnek is az egyik fontos csomópontja, több autóbuszjáratnak is van ott megállója, és a Szeged-Hódmezővásárhely közt járó tram-train, valamint a helyi 2-es villamos végállomása is a téren van. Úgy vélik, hogy az Indóház tér és a környéke közlekedésének alapos átalakítása nélkül nagyobb méretű fejlesztést aligha lehet elképzelni, ez viszont érinti az önkormányzatot, mint a közterület gazdáját, és mint a helyi közlekedési szolgáltató városi cég tulajdonosát. A MÁV-nak előbb-utóbb egyeztetnie kell a várossal, ha a Nagyállomásnál fejleszteni akar.