Közélet

Lázár János: késési biztosítást vezetünk be, 20 perc után visszafizetjük a jegyár 50 százalékát, 2026-ra a MÁV-csoport és a Volán-csoport összes mosdóját felújítjuk (frissítve)

Mint megírtuk, Lázár János építési és közlekedési miniszter szerdán “Közlekedési infó” címmel sajtótájékoztatót tart. Több fontos téma, így a MÁV és a Volán fejlesztései is szóba kerültek a sajtótájékoztatón, a miniszter bejelentette, hogy bevezetik a késési biztosítás intézményét, valamint kiemelte, hogy a MÁV-val szemben példátlan lejáratókampány zajlik, amire még nem volt példa.

Lázár János azzal kezdte a sajtótájékoztatót, hogy valószínűleg a közlekedési témákon kívül is kap kérdéseket, viszont ez nem a Kormányinfó, ugyanakkor ha mégis van olyan kérdés, ami szétfeszíti az újságírók keblét, megpróbál rendelkezésre állni.

PÉLDÁTLAN LEJÁRATÓKAMPÁNY ZAJLIK

A miniszter kijelentette: a MÁV hosszú idő óta létező struktúrájával szemben példátlan lejáratókampány zajlik, amire még nem volt példa. Olyan támadásnak, olyan lejáratókampánynak és olyan politikai akciónak a részese a magyar közlekedés, amelyre nem volt példa, óriási kihívások közepette kellett helytállni, ezért volt fontos a bizalom a választópolgárok részéről.

ÁTLÉPTÉK AZ EGYMILLIÁRD UTAZÁST

Az Index azt írtja, hogy Lázár János elárulta, hogy a rendszerváltozás óta először lépték át az egymilliárd utazást, szintén példátlan a rendszerváltozás óta a tavaly értékesített 16,5 millió bérlet. A közösségi közlekedésre nagy szüksége van Magyarországnak, ha pedig olcsón adják a szolgáltatást, képesek autó helyett Volánt, MÁV-ot vagy HÉV-et használni. Magyarországon mintegy húsz százalékkal nőtt azok száma akik a közösségi közlekedést vállalták, ezzel a MÁV-Volán járult hozzá leginkább a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Lázár János úgy látja, a percepció elvált a valóságtól, részben a sajtó közreműködésével is, megpróbálták úgy beállítani a MÁV, a Volán és a HÉV szolgáltatásait, mintha azok a legrosszabb minőségét képviselnék. A miniszter elismerte, vannak problémák, de az túlzó állítás, hogy ne tudnák biztosítani 4,5 millió ember mobilitását.

SZEMÉLYES ÉS FÁJÓ PONT

A miniszter azt is elmondta, hogy a politikában szokatlan módon személyes, és fájó pont neki a lejáratókampány, de nem a minisztérium és nem is a politikusok, hanem az 53 ezer munkavállaló miatt. 53 ezer ember védelmében felháborítónak tartja, hogy politikai lejáratókampány céltáblája lett a MÁV. Megvédik a dolgozókat, a kutyapártos dolgozókat is, a politikai és fizikai támadásoktól egyaránt. Hároméves bérmegállapodást kötöttek, az inflációt meghaladó béremeléssel.

TÍZ BEJELENTÉST TETT

Lázár János tíz miniszteri vállalást tett:

  • Bevezetik a késési biztosítás intézményét. Ma Magyarországon négy vonatból három pontos, ezzel a magyar vasút az európai középmezőnyben van, de ez nem vigasz azoknak, akiknek késik a vonata. Új rendszert vezetnek be június elsejétől, a busz vagy vasúti menetjegyár felét visszafizetik annak, akinek a vonata húsz percet vagy azt meghaladó mértéket késik. Ez objektív felelősség, az utasnak semmit nem kell bizonyítania, bürokratikus eljáráson átesnie. Amennyiben beállt a 20 perces késés, vita nélkül visszaadják a jegyár felét. Aki az applikációban vette a jegyét, automatikusan a bankszámlájára megkapja az összeget, aki az interneten, az automatában vagy a jegypénztárnál vásárolt, az úticél befejezése után a jegypénztárnál kapja vissza az ár felét. Erre mindenki jogosult lesz, aki fizetett a jegyért. A bérleteseknél az a megoldás, ha a havi bérletes adott hónapban azzal szembesül, hogy 20 percet késik legalább 5 alkalommal a jármű, akkor a következő havi bérletből kap 10 százalék kedvezményt. A MÁV-appban ehhez be kell kapcsolni a késési biztosítást.
  • 2026. január 1-re a MÁV-csoport és a Volán-csoport összes mosdóját felújítják. A MÁV-nál az állomásokon ezer mosdó van, ebből háromszáz esett át bizonyos újításokon. A buszpályaudvarokon is felújítják a mosdókat. A MÁV utasai ingyenesen használhatják akár applikációval, akár érvényes jeggyel vagy bérlettel a mosdókat.
  • Minden InterCity-járaton takarító személyzet teljesít majd szolgálatot április 1-től. Ez menet közbeni takarítást jelent, érintve a mosdókat is.
  • Egy év alatt, 2026. április 30-ig ezer darab új autóbuszt vásárol Magyarország. 5700 busza van a Volánnak, az ezer darab új busz új színvonalat jelent, ebből ötszázat már idén beszereznek.
  • A mozdonyflotta megerősítése. Naponta kétszáz darab villanymozdony közlekedik, ebből ötven darab korszerű. 2026 nyaráig minden második mozdony megújul, az IC-járatokon csak újszerű mozdonyok lesznek. A napi kétszázhoz képest 2025-ben a nyári szezonra 40 darab új villanymozdony és 15 nagy teljesítményű dízelmozdony áll üzembe. Az európai piacon sikerült újszerű állapotban lévő, korszerű mozdonyokat találni, amelyeket kibéreltek, a szerződések megkötésre kerültek, a szállítások folyamatban vannak. 55 jármű jön idén, a többi 2026-ban.
  • Az IC-kocsik hiánycsökkentése. Száz olyan vasúti kocsi van, ami most rossz állapotban van, ezeknek soron kívül megrendelték a felújítását. A nyári főszezonra beállnak a szolgáltatásba. 285 darab kocsinak a megrendelését megkezdik 2025-ben.
  • A GYSEV-ben meghatározó üzletrészt szereztek, szeretnék ha a GYSEV nem Ausztriát, hanem Magyarországot szolgálná. Átadnak pályaszakaszokat a GYSEV üzemeltetésébe, a kapacitásaikat beforgatják a magyar kapacitásokba, Győr-Moson-Sopron, Veszprém, Vas és Zala vármegye területén vesznek át üzemeltetési feladatokat. 11 darab új Stadler motorvonatot rendeltek a GYSEV-nél, ez 53 milliárd forintos beruházás.
  • A nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást. Új szolgáltatást alakítanak ki, ez a MÁV-busz. Erősítő buszjáratokat szerveznek a vasúti járatok mellé. Többszáz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére. A vasúti pályaudvar előtt a vasúton fizetett szolgáltatási díjért cserébe, a vasút céljának megfelelő útvonalon biztosítják a buszos közlekedést. Például ha a Déliből indulna valaki, de megtelt az IC, akkor ott lesznek igénybe vehető buszok is.
  • Klímagarancia. 2025-ben lehetővé teszik, hogy aki jegyet vásárol, pontosan tudja, melyik járművön van működő klíma. Klímás autóbusz vagy klímás vonat rendelkezésre fog állni 2025 nyarán. Ez a MÁV menetrendjéből pontosan látható lesz.
  • Április indul a MÁV+ új applikáció, ami bővülő szolgáltatásokkal az év második felére lesz kész. Amíg nem válik teljessé, a régi applikáció is működik. A legfontosabb új funkció a korábban említett késési biztosítás lesz.

Lázár János leszögezte, azért is tudják ezeket a lépéseket megtenni, mert elkezdték a csoport átalakítását, négy vállalat működik, ráadásul 25 milliárd forintot takarítottak meg a beszerzéseken a központosítással és a nyílt versennyel. Ez a 25 milliárd forint jelenti azoknak a fejlesztéseknek a fedezetét, amiket költségvetési támogatás nélkül tudott megrendelni, ilyen a mosdók felújítása és a takarító személyzet utaztatása. A hitelkeret tárgyalások is újabb szakaszba léptek – írja a lap összefoglalójában.

FRISSÍTVE: HA VALAKI SÚLYOS SÉRÜLÉST SZENVED, VAGY MEGHAL VASÚTI BALESETBEN, LE FOG MONDANI

Az ország ma is úgy döntene, hogy a közutakat újítsák fel előbb, mint a vasutat vagy a buszokat, ezért a kormánynak a forrásokat az úthálózat felújítására kell terelnie – mondta Lázár. Ez a társadalmi elvárás, 2010 előtt annyi sem történt, mint az azóta eltelt 14 évnyi Fidesz-kormányzás alatt szerinte. Hozzátette, 30 év alatt a MÁV nem vett motorvonatokat 2010 előtt, így ami történt, az pozitív, csak kevés. A Volán nem véletlenül van más állapotban, mint a MÁV, ott 8-10 éves buszok vannak.

Ha valaki súlyos sérülést szenved, vagy meghal valaki vasúti balesetben, az az én személyes felelősségem, és azonnal le fogok mondani

– jelentette ki Lázár, kifejtve korábbi gondolatát, miszerint az ember fontosabb a vasnál.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb