Tetemes károk keletkezhettek a szombati kisiklás miatt Szegeden, 5 km/h-s korlátozás mellett indulhat újra a vonatforgalom, ami katasztrofális következményekkel jár
Mint megírtuk, hatalmas kalamajkát okozott az, hogy szombat délután Szeged-Rendező állomásnál kisiklott a Metrans 490 méter hosszú tehervonatának két kocsija. Vasárnap már nagyban dolgoztak a szakemberek a károk helyreállításán, el kellett bontani a felsővezetéket, hogy a baleseti daru hozzáférjen a siklott kocsik rakományához. A MÁV azt ígérte, hogy szerdán korlátozásokkal, de helyreállhat a menetrend, azonban a Szeged365 tudomására jutott információk szerint sokkal nagyobb a baj, mint az elsőre gondolnánk, ugyanis jelenleg normál vasúti tempóval életveszélyes a szakasz, a helyreállítás pedig milliárdos tétel. Úgy tudjuk, hogy amennyiben szerdától újraindul a vasúti forgalom, akkor is csak 5 km/h-s sebességkorlátozás mellett haladhatnak a vonatok, így a kecskésiek, szentmihályiak és a Klebelsberg-telepiek még nagyobb bajba lesznek, ergo: jobb, ha megtanulnak teleportálni.
100 MÁVOS DOLGOZOTT VASÁRNAP A HELYSZÍNEN
“Közel 100 kollégánk összehangolt munkájának köszönhetően megkezdődött a szombaton kisiklott konténerek daruzása Szegeden, a baleset helyszínén” – közölte a MÁV vasárnap, miután szombaton kisiklott egy szerelvény két kocsija. Mint kiderült, elbontották a felsővezetéket, így a speciális kialakítású baleseti daru ekkor már hozzáfért a siklott kocsik rakományához. Ekkor megkezdődött a konténerek áthelyezése is, közben zajlott a több száz méteren megrongálódott pálya helyreállítása. Akkor azt közölték, hogy várhatóan szerdától, üzemkezdettől, korlátozásokkal, de újraindulhat a vonatforgalom valamennyi Szegedet érintő vonalon.
ELEKTRONIKA, VÁLTÓK – EGY CSOMÓ MINDEN ÁLDOZATÁUL ESETT A BALESETNEK
Igen ám, de információink szerint nem lesz zökkenőmentes az újraindulás, hiszen a kisikló tehervonat kerekei leugrottak a sínekről a kavicságyra, és hosszú szakaszon taroltak. Több helyről érkező, de meg nem erősített információink szerint többek között a baleset “áldozatul esett”:
- négy darab váltó,
- a teljes elektronika,
- a jelzőberendezések,
- de szétroncsolódtak a vasúti talpfák is,
- valamint a komplett alapzat tönkrement.
Sőt, elvileg a váltót – amin kisiklottak a kocsik -, egy éve cserélték ki a Szeged-Röszke vonal miatt. Jelenleg normál vasúti tempóval életveszélyes ez a szakasz, a helyreállítás pedig milliárdos tétel. Információink szerint gyakorlatilag a megsemmisült szakaszt teljesen újjá kellene építeni, viszont erre aligha van pénze a MÁV-nak.
VISZLÁT, ÁTKELŐK! HELLÓ, DUGÓ?
A fent is említett baleseti károk miatt bár szerdán újraindulhat a forgalom valamennyi Szegedet érintő vonalon, ám úgy tudjuk, hogy bevezetnek egy 5 km/h-s korlátozást a vonatokra, ami katasztrofális következményekkel jár majd:
- a kecskési és hattyasi átjáró gyakorlatilag használhatatlan lesz,
- az IC járatok menetideje pedig 30-60 perccel nőhet minden esetben.
Mint ismert, Hattyasról és Gyálarétről nincs más útszakasz, ahol be lehetne jönni a városba, és így is napi szintű, hosszú ideig tartó dugók alakulnak ki, sokszor a Szabadkai út mellékutcáiban is torlódás alakul ki, hiszen a sorompót már akkor lezárják, amikor az adott vonat elindul a Szegedi Nagyállomásról. Ha ehhez hozzáadjuk azt, hogy csak 5 km/h-val közlekedhetnek a vonatok, akkor gyakorlatilag egész nap zárva lesznek az átjárók, hiszen napi több mint 80 sorompózárás minimum történik ezen a vonalon. Abba már bele sem merünk gondolni, mennyi időbe fog telni egy 40-50 kocsit húzó szerelvénynek öttel végighaladni. A fenti átkelők mellett csak 2 borzasztó minőségű földút van, ahol be lehet a telepekről jutni Szegedre,
- az egyik a szemétlerakónál, ami Szentmihályra vezet,
- a másik pedig a sínek mellett, Hattyas és Kecskés között.
Csak gondoljunk bele, hogy mi lesz, ha például mentőt vagy tűzoltót kell hívni ezekre a városrészekre. Informátoraink csak úgy hívják a kialakult helyzetet, hogy ez lett “a Szeged-Rendező Pályaudvar Mohácsa”.
ALULJÁRÓT SZEGEDNEK?
Hosszú évek óta téma egyébként már Szegeden, hogy építsenek aluljárót a Szabadkai úti vasúti átjáróhoz. Már petíció is indult emiatt, a helyszín valóban forgalmas és szinte nincs olyan nap, hogy ne dugulna be, amikor érkeznek a vonatok. Az említett átjárót három vasútvonal is keresztezi:
- a 135-ös számú Szeged-Békéscsaba,
- a 136-os számú Szeged-Szabadka,
- és a 140-es számú Budapest-Szeged vasútvonalak.
A személyvonatok miatt a 135-ös vonalon Szeged és Békéscsaba között napi 16 vonatpár, a 136-os vonalon Szeged és Szabadka között napi 5 vonatpár, a 140-es vonalon Szeged és Budapest között 18 vonatpár, és Szeged és Kiskunfélegyháza között 4 vonatpár közlekedik. Ez összesen 43 vonatpár, azaz 86 sorompót jelent a Szabadkai úti vasúti átjárónál. Ezenfelül a tehervonatok miatt is számtalanszor kapnak sorompót az 5-ös számú helyi szakaszán (a Szabadkai úton) közlekedők.
ÉPÍTIK A DELTAVÁGÁNYT
Mint megírtuk, már elkezdődött a Cegléd-Szeged és a Szeged-Röszke vonalat összekapcsoló deltavágány kivitelezése. Tavaly szeptemberben a beruházáshoz többek között vágánybontást, talajstabilizálást, ágyazatépítést végeztek és váltókat építettek be, szabályoztak. Ezt a biztosítóberendezések fejlesztése, átalakítások, tereprendezés követi. A Szeged-Rendező állomás és az épülő deltavágány biztosítóberendezési rendszerének próbaüzeme idén tavasszal kezdődhet. Ennek sikeres lezárása után az elektronikus biztosítóberendezésre épülő digitális biztonsági és vonatbefolyásoló rendszerek utómunkái is elindulhatnak – írta korábban a MÁV. A deltavágánnyal várhatóan idén ősztől kötik majd össze a Budapest–Cegléd–Szeged és a Szeged–Röszke vonalat, tehát Szeged-Rendező állomás érintése nélkül közlekedhetnek a tehervonatok, így felgyorsulhat az észak-déli és kelet–déli irányú nemzetközi teherszállítás, és nem kell annyiszor lezárni majd a Szabadkai úti sorompót sem. A kérdés azonban az, hogy a deltavágány mellett valaha megvalósul-e hőn várt aluljáró, amivel gyakorlatilag az összes problémát meg lehetne oldani Szegeden.
A témával kapcsolatban egyébként kerestük a MÁV sajtóosztályát, ám eddig nem érkezett válasz a megkeresésünkre. Amint friss információkhoz jutunk, frissítjük cikkünket!