Sebestyén Géza, gazdaságpolitikai szakértő: nem jön a szegedi autógyárba tízezer filippínó

Mint megírtuk, Szegeden robbant a politikai vita a BYD-gyár körül: míg Magyar Péter országjáró roadshow-ján élesen bírálta a kínai óriásberuházást és azt mondta, hogy tízezer Fülöp-szigeteki munkás fog benne dolgozni, addig Botka László korábban egyértelműen kiállt mellette. A témában most megszólalt Sebestyén Géza, gazdaságpolitikai szakértő is, aki szerint nem jön a szegedi autógyárba tízezer filippínó.
Egyébként Botka László a Közéleti Kávéházban arról beszélt, hogy több ezer kínai munkás érkezik Szegedre a BYD új üzemcsarnokainak felépítése miatt. Az épülő BYD-gyárban az elképzelések szerint hosszú távon 10 ezer embert foglalkoztatnak majd, mintegy 20 százalékukat mérnöki pozícióban. Viszont, arról, hogy az alacsony szegedi munkanélküliség mellett a BYD-hez honnan érkezhet majd elegendő munkás, a polgármester azt mondta, hogy a kínaiak a helyi dolgozók alkalmazásában érdekeltek. Makó környéki, valamint vajdasági munkásokra is számítanak.
EGYETLEN VÁLLALATNAK SEM ÉRI MEG EGY ORSZÁGBAN ÚGY GYÁRAT ÉPÍTENI, HOGY A MUNKÁSOKAT A VILÁG MÁSIK FELÉRŐL VISZIK ODA
A témában most Sebestyén Géza gazdaságpolitikai szakértő is megszólalt. A Magyar Nemzetnek adott interjújában azt hangsúlyozta, hogy a BYD Magyarországnak fog majd adó- és járulékbevételeket termelni és elsősorban helyi, makói és vajdasági munkavállalókat vár.
“Semmilyen szempontból nem felel meg a valóságnak, hogy a szegedi BYD-gyár majd Fülöp-szigeteki munkásokat alkalmaz” – mondta, majd úgy folytatta, hogy egyetlen vállalatnak sem éri meg egy országban úgy gyárat építeni, hogy a munkásokat a világ másik feléről viszik oda. Ez a modell eleve nem működik jól, egy távoli országból érkező munkavállaló nem kötődik Magyarországhoz, így az esetek jelentős részében meg sem áll itt, miután behozták, hanem továbbmegy valamelyik nyugati országba, magasabb fizetés reményében.
“Ezzel a ténnyel a nagyberuházók tisztában vannak, amint azzal is, hogy nem szerencsés a számos különböző kultúra és munkamorál keverése egy munkahelyen. Éppen elég színes lesz a BYD a kínai vezetéssel és a magyar munkavállalókkal, szerencsétlen lenne ezt a sokszínűséget tovább fokozni” – mutatott rá a szakértő.
MINŐSÉGI MUNKAERŐT KERESNEK
A kiszivárgott 1800-2000 eurós fizetési sáv szintén azt sugallja, hogy a BYD minőségi munkaerőt keres, és nem a költségek minimalizálása fontos neki, ezért is vakvágány Fülöp-szigeteki munkaerő betelepítésével riogatni. Ezenkívül az adózás, a könyvelés, illetve a beszerzés terén kifejezetten előnyös, ha a munkavállalóknak helyi ismereteik vannak, mert saját magának ártana a cég azzal, amennyiben a magyar piacot és szabályozásokat nem ismerő emberekkel töltené fel ezeket a pozíciókat – világított rá Sebestyén Géza.