Szebb napokat is látott a Szőke Tisza, szépen lassan megeszi a rozsda Szegeden (frissítve)

Öt éve emelték ki az elsüllyedt szegedi legendát, azóta a parton rohad tovább a valaha szebb napokat is látott Szőke Tisza, amely kalandos története során volt már luxusgőzös, Horthy Miklós kormányzó kedvenc sétahajója, turistahajó, forgalomból kivont üdülőhajó, végül a 80-as, 90-es évek ikonikus szegedi diszkóhajója. Most, öt év után egy hobbifotós látogatott ki az egyre csak rozsdásodó hajóhoz, aki drónvideón örökítette meg a Szőke Tiszát, ami elképesztően szomorú látványt nyújt.
Bokor Armand vetett szemügyre 2025. tavaszán a szegedi legendát.
“Látott már szebb napokat is. Szörnyű látni, hogy a rozsda teljesen felemészti ezt a patinás gőzhajót. Ez a 77 méter hosszú luxusgőzös sétahajóként és turistahajóként is szolgált a folyón. A 80-as, 90-es években Szeged ikonikus diszkóhajója volt. Szerintem a Szőke Tisza hajóroncs halálra van ítélve” – mondta a Sokszínű Vidéknek Armand, akinek a videóját IDE kattintva tudod megnézni.
VOLT MÁR SZINT EMINDEN A SZŐKE TISZA
Mint korábban megírtuk, a 77 méter hosszú hajó 1917-re készült el a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Társaság megrendelésére, IV. Károly király néven. Két évvel később már Sas volt, majd 1930-tól Szent Imre. Szolgált a Dunán, a Balatonon. A második világháború után Ausztriából került haza, és Felszabadulás lett a neve. Szegedre 1980-ban hozták, ekkor keresztelték át utoljára, Szőke Tiszának. A hajó volt már szinte minden:
- luxusgőzös,
- Horthy Miklós kormányzó kedvenc sétahajója,
- turistahajó,
- forgalomból kivont üdülőhajó,
- végül diszkóhajó.
A szegedi önkormányzat 2000 után jelképes összegért átpasszolta a Mahart Tiszayacht Kft-nek. Mint megtudtuk, 2007-ben a kft. tovább értékesítette azt a SZEVIÉP Investment Befektetési és Vagyonkezelő Holding Korlátolt Felelősségű Társaság számára, akik pedig 2008-ban a hajó tulajdonjogát továbbruházták a Szőke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságra. A Szőke Tisza Hajó Kft. 2012. februárjában felszámolás alá került, és 2014. júliusában megszűnt.
A Szőke Tisza Hajó Kft. a hajót a Mahart Tiszayacht Kft. tulajdonában álló Tápéi öbölben tárolta, azonban semmilyen gondot nem fordított a hajóra, jóideje a kikötőhely bérleti díját sem fizette a Mahart Tiszayacht Kft-nek. Az állagmegóvás elmaradásának köszönhetően a hajó 2012. februárjában a hajó elsüllyedt a kikötőben. A hajót a Mahart Tiszayacht Kft. civilek segítségével, a saját eszközeivel, a saját költéségén kísérelte meg kiemelni az iszapból, mely kísérletek nem vezettek sikerre.
2020-BAN EMELTÉK KI
A Szőke Tisza Hajó Kft. felszámolója az elsüllyedt hajót egy fémkereskedő cég számára értékesítette, aki a víz feletti részeket elbontotta, az elsüllyedt hajótesthez azonban nem fért hozzá. Portás Csaba a fémkereskedő cégtől, pontosabban annak felszámolójától vásárolta meg a hajót 2017-ben, mivel utóbb a fémkereskedő cég is felszámolás alá került. Portás Csaba 2017-ben adományozta a hajót a Hajózásért Alapítványnak, melyet ő maga, valamint a KÉSZ Csoport és Varga Mihály hozott létre, többek között a Szőke Tisza hajó megmentése céljával. A hajó kiemelését már az Alapítvány és a KÉSZ Csoport közösen szervezte meg és finanszírozta. Így juttatták partra öt nap alatt a kikötő végénél a hajótestet, 2020. január 27-ére.
ÚJRA LEGYÁRTANÁK A SZŐKE TISZÁT?
2023-ban robbant a hír, mely szerint a Kisfaludy Program révén az állam 5 milliárd forinttal támogatja, hogy Kreinbacher József újraépítse és a Lánchíd mellé vigye a legnagyobb magyar gőzöst, a Szőke Tiszát. Nem szállodahajó készül, hanem egy látogatható, interaktív attrakció, ahol rendezvényhelyszínek is lesznek. Kreinbacher Józsefnek további nagy budapesti, majd országos turisztikai tervei is voltak, ám a témában azóta sem mozgolódott senki.