Szeged közlekedési arculatát alapjaiban írja majd át a tervezett új intermodális központ – ha minden klappol, 2028-ban elindulhat az építkezés

Újra felpöröghetnek az intermodális központok építési tervei, erre utal, hogy a napokban a beruházási portálon megjelent a szegedi csomópont fejlesztésének tervezése. Persze ehhez az is kell, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter forrást találjon rá, de ha minden jól alakul, akkor 2028-ban elindulhat az építkezés, amely Szeged közlekedési arculatát alapjaiban írja majd át.
A VG azt írja a témában, hogy június 20-án megjelent az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházási portálján egy tervezési projekt, ami a Szeged–Makó elővárosi közlekedés fejlesztésének előkészítése – szakaszolt projekt címet viseli. Vagyis, ez arról szól, hogy a Mars téri buszpályaudvart átraknák a szegedi Nagyállomás mellé, valamint átépítenék a vágányhálózatot, a projekt tehát az intermodális központ tervezését jelenti.
EDDIG KETTŐ KÉSZÜLT EL
A lap szerint a tervek szerint valamennyi vidéki nagyváros a jövőben kap egy intermodális központot, amelyek egyesítik a különböző közlekedési formákat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a buszpályaudvart közvetlenül a vasútállomás mellé telepítik, megteremtve az átszállásmentes közlekedés feltételeit. 2016-ban kormányhatározat rendelkezett „az intermodális csomópont projektek megvalósítása érdekében szükséges intézkedésekről”, külön nevesítve a miskolcit, a nyíregyházit, a kaposvárit, székesfehérvárit, a bicskeit. Ezeket a korábbi uniós költségvetési ciklus IKOP-os forrásaiból tervezték megépíteni, de végül csak kettő készült el az elmúlt szűk tíz évben, a kaposvári és a bicskei.
Ami a többi projekt állásást illeti,
- a debrecenit a BMW beruházásának bejelentésével egy időben lefújták,
- a székesfehérvári vasútállomás átszállókapcsolatainak fejlesztése áldozata lett a 2022-es beruházási stopnak,
- a szombathelyi közösségi közlekedés új központjának tervezési munkálatai 2020-ban kezdődtek, az uniós közbeszerzési értesítő szerint a projekt költsége nettó 358 millió forint, később azonban vita alakult ki a beruházó és az önkormányzat között a területről,
- Miskolcon az intermodális központ helyett a Y-híd épült meg, amelynek a harmadik és negyedik ütemének tervezéséről szóló szerződést 2022-ben aláírták,
- jelenleg zajlik a kiviteli terv előkészítése és a műszaki tartalom egyeztetése a nyíregyházi intermodális csomópont esetében, ezt követően írhatják ki csak a közbeszerzést,
- a legközelebb a megvalósításhoz a kecskeméti közlekedési csomópont áll.
A SZEGEDI KÖZPONRÓL
A szegedi intermodális központ projektleírása szerint a tervezés része, hogy átépítik a szegedi Nagyállomást részben a Szeged-Rendezővel együtt, a Tisza pályaudvarnak viszont mennie kell. Az így felszabadult terület pedig beépíthető lesz. A buszpályaudvar a Nagyállomás mellé kerülne, tervezetten 13-15 állásos lenne, és gyalogos aluljáró kötné össze a vasútállomással. A tervek között szerepel egy 120 férőhelyes parkoló és egy 620 férőhelyes kerékpártároló.
A portálon azt írják, hogy a fejlesztés célja, hogy ezzel megteremtsék különböző fázisokban lévő nyílvonali projektek közötti összhangot, egyúttal pedig lehetővé tegyék a külön projektben megvalósuló vasúti Tisza-hídhoz való illeszkedést. Másrészt, a Mars téri autóbusz-állomás áthelyezésével a vasútállomás környezetében korszerű Helyközi Tömegközlekedési Csomópontot (HTCS) hoznának létre. A VG megjegyzi, hogy Szeged egyébként két projekttel került be a ÉKM idei közbeszerzési tervébe, az egyik a fenti, 1,8 milliárdos kiírás, a másik pedig a Szeged–Kiskunfélegyháza vasútvonal rekonstrukciója.