Közélet

Hiába hagyták jóvá, még mindig elhasalhat a MÁV egymilliárd eurós gigahitele, amiből felújítanák a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti vasúti pályát is

Minden banki jóváhagyást megkapott ugyan a MÁV egymilliárd eurós gigahitele az Európai Beruházási Banknál (EIB), ám a projektet még jóvá kell hagynia az igazgatótanácsnak is, ez pedig lehet, hogy nem lesz egyszerű menet – írja a G7. Mint köztudott, ebből a hitelből újítanák fel a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti vasúti pályát.

A lap szerint az EIB beszerzési elvárásai igen szigorúak, nemcsak a hazai és uniós közbeszerzési szabályokat kell betartani, de oda fognak figyelni a verseny tisztaságára, a közbeszerzési kiírások feltételire is. A testre szabott kiírásokat pedig az EIB nem fogja elfogadni. Márpedig a magyarországi vasútfejlesztési, -felújítási tendereket az elmúlt években többnyire Mészáros Lőrinc egyik legfontosabb és legjövedelmezőbb vállalata, a V-Híd nyerte meg, így a G7 szerint erősen kérdéses, van-e még elegendő kapacitás az országban rajta kívül, illetve az is kérdés, hogy ez nevezhető-e még tiszta versenynek.

OSZTÁK ÉS CSEH VÁLLALAT IS SZÓBA JÖHET

A lap szerint egyébként Mészárosékon túl leginkább az osztrák Strabag és Swietelsky, a cseh Metrostav és Subterra jöhet szóba befutóként egy valóban nyílt kiíráson. A lap szerint nehezen elképzelhető, hogy az EIB számára elfogadható lesz, ha a 800 milliárdos projektek java része a V-Hídhoz kerül, és nem jut érdemi megrendelés más vállalkozásnak. Főleg aggályos lehet, ha az árak, mint ahogy idehaza a vasúti projekteknél is szokás, megint elszállnak.

SZEGED ÉS KISKUNFÉLEGYHÁZA KÖZÖTT MEGEMELIK A PÁLYASEBESSÉGET

Az egymilliárd eurós hitelt nem a magyar állam, hanem a MÁV veszi fel, a kormány pedig ugyanennyi önerőt biztosít. Így nagyjából 800 milliárd forintos vasútfelújítás indulhat. A projekteket tartalmazó kormányhatározat egyértelműen pályafelújításról szól, ezt néhány biztosítóberendezés és forgalomirányítási fejlesztés egészítené ki. A projekt kapcsán bár Lázár János a Szeged-Cegléd vasútvonal kétvágányúsításáról és óránként 160 kilométeres sebességre emeléséről beszélt, ez nem teljesen felel meg a valóságnak. A szakasznak csak egy kisebb részén, Szeged és Kiskunfélegyháza között emelik majd meg a pályasebességet, és csak részlegesen, egyes szakaszokon épül ki második vágány.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb