Lázár János: a megújulás útjára lépett a MÁV-Volán csoport, a következő években folytatódik a flottabővítés
A MÁV-Volán csoport jövőbeli terveiről számolt be Lázár János a hétfői Közlekedésinfón, Budapesten. Az építési és közlekedési miniszter többek között kiemelte, hogy a a következő években folytatódik a flottabővítés, a vasúti személyszállítási kapacitásban az ülőhelyek száma 130 ezerről 160 ezerre, a menetrendszerűég 85-88 százalékra emelkedhet, a buszok átlagos életkora pedig 8 évre csökken.
A MÁV-Volán csoport vezérigazgatójával, Hegyi Zsolttal tartott közös sajtótájékoztatón megjegyezte: az elmúlt hónapokban megtörtént a kimozdulás a MÁV esetében, messze még a siker, de aránytalan sok kritika érte a vállalatcsoportot – írja az MTI.
KÖZEL 300 ÚJ INTERCITY-KOCSI BESZERZÉSE SZEREPEL A TERVEK KÖZÖTT
A rendszerváltás legnagyobb mozdonycsereprogramja zajlik, részben saját forrásból, részben egy magyar bankcsoport hiteléből, és elbírálás alatt van az Európai Fejlesztési Bankhoz (EIB) beadott egymilliárd eurós hitelkérelem – emelte ki Lázár János. Szintén hozzátette, a tervek között szerepel 280 új InterCity-kocsi beszerzése, amellyel a hazai gyártókapacitást kívánják erősíteni, valamint száz darab fiatal, de használt motorvonat megvásárlása, vélhetően Németországból, Svájcból vagy Ausztriából. Uniós forrásból további 25 motorvonat beszerzése várható, emellett Kínából is vásárolhatnak járműveket; Hegyi Zsolt 50-70 távolsági motorvonat ügyében tárgyalt, továbbá 70 dízel motorvonat bérlését is tervezik.
JELENTŐS MEGTAKARÍTÁSOKAT SIKERÜLT ELÉRNI
Szólt arról is, hogy egy év előkészítés után elindul az M1-es autópálya szélesítése 2×3 sávra, először Budapest és Bábolna között egy 60 kilométeres szakaszon. A 800 milliárd forintos beruházás 2029-ben fejeződhet be. Elmondta, hogy a négy érintett megyére 15 ezer forintos éves matrica lesz elérhető a személygépjárművek számára. Az építési és közlekedési miniszter kihangsúlyozta, hogy naponta 4,5 millió ember számára kell megszervezni a közösségi közlekedést, amely Magyarországon az ötödik legolcsóbb Európában. Erre évente 1100 milliárd forint áll rendelkezésre. Ebből a 2025 januárjában bejelentett tízpontos program finanszírozására 100 milliárd forintot mozgósítottak, de új forrásokat nem igényeltek. A források észszerűbb felhasználásával és a központi beszerzéssel jelentős megtakarításokat értek el – jegyezte meg.
FEJLESZTENI KELL A KÖZÚTHÁLÓZATOT
Kiemelte, hogy hallgatólagos konszenzus volt abban, ahogy közúthálózatot kell fejleszteni, így mára 2000 kilométerre nőtt az autópályák és gyorsforgalmi utak hossza, míg a személyautók száma a 2010-es 2,9 millióról 4,3 millióra emelkedett. Ezzel párhuzamosan nő a közösségi közlekedést használók száma, 2023-2024-ben 15 százalékkal, és az idén is 10 százalékos bővülés várható.
ÍGY NÖVEKEDHET A SZOLGÁLTATÁS SZÍNVONALA
A szolgáltatás színvonalának növekedéséhez a személyi feltételek javítására, a járműflotta megújítására, a vasúti és a közúti infrastruktúra fejlesztésére van szükség – jelentette ki. Arról is emlékeztetett, hogy az új személyszállítási törvény december 1-jén lép életbe, ez előírja, hogy alanyi jogon kell biztosítani minden településen, hogy az ott élők naponta legalább háromszor eljuthassanak a járási központba és vissza. Jelenleg 2200 településen ennél több szolgáltatást biztosít az állam, viszont ezer településen kevesebbet; 500 olyan falu vagy község van, amely egyáltalán nincs lefedve.
FELÉRE CSÖKKENT A 20 PERCET KÉSŐ VONATOK SZÁMA
Hegyi Zsolt elmondta, hogy 2025 első hét hónapjában a MÁV és a Volán járatain 700 millió utazást regisztráltak, a nyáron 15 ezerrel több diák váltott országbérletet, mint egy évvel korábban és ennyivel nőtt a felnőttbérlet-értékesítés is. Felére csökkent a 20 percet késő vonatok száma, a menetrendszerűség 72-74 százalékról 84 százalékra nőtt; a MÁV 316 millió forint késési biztosítást fizetett ki az utasoknak, kevesebbet a vártnál – tette hozzá. Emellett közölte, hogy a mosdófelújítási programot az év végéig befejezik, utasaik fele már felújított mosdókat használ. A Tiszta IC program keretében naponta 300 vonaton biztosítanak menetközbeni takarítást.
BŐVÜL A VOLÁN FLOTTÁJA
A Volán flottabővítése keretében tavasszal ezer új Credobus Econell Next vásárlására kötöttek közbeszerzést, ebből a nyáron 131 forgalomba állt. Az év végén a 20 évnél idősebb autóbuszokat kivonják a forgalomból, 2027-ben már kizárólag klímás buszok szállítják majd az utasokat. A mozdonyflottát 40 korszerűbb használt jármű erősíti majd, a számuk az idén 55-re nő, összesen 100 ilyen mozdony áll majd forgalomba. A flotta nagy részét 2-4 éves Siemens Vectron mozdonyok teszik ki. Az új járművek azonnal javították a szolgáltatási színvonalat – húzta alá Hegyi Zsolt.



