Földbe állt a földhivatal: Szeged is szenved!

Képzeld el, hogy egy egyszerű tulajdoni lap miatt több mint egy órát kell sorban állnod. Nem 2010 van, hanem 2025 – de Szegeden még mindig ez a valóság. Az új ingatlan-nyilvántartási rendszer back office része már fut, de az ügyfelek által használható front office továbbra is hiányzik. A földhivatal nyitvatartása lecsökkent, az iktatás akadozik, és a beadványokérkeztetéséhez már külön kérés kell. Ez nem digitális előrelépés – ez egy lépés vissza. És úgy tűnik, senki nem tudja, meddig tart még ez az állapot. Olvasóink jeleztek már több levélben is, mutatjuk mi a baj!
Ha követed a Szeged365-öt, tudhatod: az ingatlanügyek nálunk is rendszeresen visszatérnek. Az Otthon Start programról, a szegedi lakáspiac átalakulásáról már sokat írtunk – most viszont a hétköznapi ügyintézésről kell beszélnünk, méghozzá nagyon sürgősen. Ugyanis az új földhivatali rendszer bevezetése óta a Szeged365 Family azt érzékeli, hogy a mindennapi ügyintézés annyira lelassult, hogy már ügyvédek, bankok, magánszemélyek is egymás után jeleznek problémákat.
NEM MŰKÖDIK A FRONT OFFICE
Lássuk, miről is van szó, mi a papír, és mi a valóság olvasóink szerint: a 2025. január 15-én hatályba lépett ingatlan-nyilvántartási törvény elvileg modernizálta volna a földhivatali ügyintézést. Az E-ING nevű rendszer két részből áll: egy back office-ból, amely a belső ügyintézést szolgálja, és egy front office-ból, amelyen keresztül az ügyfelek tudnának beadványokat intézni, iratokat leadni. A gond csak az, hogy míg a háttérben már sok megyében fut a rendszer, a front office még mindig nem működik. Szegeden az első átállási próbálkozás meghiúsult, a második augusztus végén zajlott le – de azóta sem javult semmi. A nyitvatartás heti öt napról háromra csökkent, az ügyfélfogadás pedig kaotikus. A sorok pedig? Átlagosan 1-1,5 óra, mire valaki bejut. Kezd mindenki által jogosnak ítélt felháborodás kihangosodni… Hogy óvatosan fogalmazzunk.
JOGELLENES SZABÁLYOK?
Információink szerint a Szegedi Ügyvédi Kamara elnöke és a főispán között levelezés indult, mert az ügyintézést gátló szabályok – például a beadványok érkeztetésének megtagadása – egyszerűen jogellenesnek tűnnek. Egyes iratokat csak akkor vesznek át érkeztetve, ha külön kérik, és akkor is csak egy példányban. Mindez jogbizonytalanságot teremt, ami nemcsak az ügyfeleket, hanem az ügyvédeket és bankokat is hátrányosan érinti. Ráadásul az információk szerint egyetlen ügy iktatása most közel 40 percig tart a rendszerben – ezt sem idő, sem emberállomány nem bírja hosszú távon. És ha ez nem lenne elég: több vármegyében már csak 5 ügyet engednek beadni egyszerre. A többivel? Húzhatsz új sorszámot. Mintha ez oldaná meg a problémát…
ÚJABB AKADÁLY
Az ingatlan-nyilvántartás világszinten sem egyszerű. Egyes országokban például még mindig papíralapon, kézzel iktatnak – máshol viszont már mesterséges intelligencia segíti a folyamatot. A magyar rendszer most két világ között ragadt: elvileg digitális, gyakorlatilag viszont kaotikus. Az új törvény jó szándékkal indult, és tartalmaz is előremutató elemeket, de amíg csak az egyik fele működik, a másik meg nem, addig ez nem reform, hanem csak egy újabb akadály. Különösen egy olyan városban, mint Szeged, ahol a gyors ügyintézésalapelvárás.



