Kikapcs

“Amikor megszűnik a forgalom, és az idő mindent megesz” – csodálatos képek készültek Szegeden (galériával)

“Amikor megszűnik a forgalom, és az idő mindent megesz” – ezzel a felütéssel küldött Edit olvasónk csodálatos fotókat szerkesztőségünknek. Ám a gyönyörű látvány ellenére megsajdulhat a szegediek szíve: rozsda eszi az egykori kompokat Tápén.

A tápéi komp egyébként a 4412-es út (közismert nevén „ószegedi út”) részeként üzemelt egészen 2013. december 1-jéig. Ez az út Makótól (Maroslele mellett elhaladva) egészen Szeged-Tápéig tartott, de Makóról nem sokan jártak arra, mert a városból főút is vezet Szegedre. Az ószegedi út inkább Maroslele és a környező vidék (Tápairét, Rákóczitelep) összekötését biztosította Szegeddel, mivel ezen térségnek az alternatív útvonalak hatalmas kerülőt jelentettek, nem beszélve a borzalmas útviszonyokról.

SAJÁT PÉNZBŐL VETT MAGÁNAK PONTONHIDAT TÁPÉ

A tápéi rév feltehetően 1528 óta létezett. Az utolsó tápéi fakomp a legnagyobb vízi jármű volt a Tisza alsó szakaszán: bálványa (legfölső oldaldeszkája, tehát a hossza) majd 24 méter, szélessége 8 méter volt. Kézzel és száraz tekerővel, gugorával húzták egyik partról a másikra. Télen a komp csak akkor pihent, ha zajlott a Tisza. Az állatokat a kiskompon, a fogatokat a nagy kompon juttatták át a túlpartra. Ezek után Tápé lakossága valamikor az 1950-es, 60-as években saját pénzből vett magának egy pontonhidat, amely egyszerre egyirányú közlekedést tett lehetővé: hogy mikor melyik irányból haladt a forgalom, azt táblával szabályozták. Tápé közigazgatásilag az 1970-es években Szegedhez került, ekkor a pontonhíd elkerült onnan, helyére ismét kompot helyeztek. A 2000-es évek környékén a komp üzemeltetést átvette a SADAR Komp Kft. Ekkor egy piros komp üzemelt, melynek kétoldali beépített motorja volt. 2010-ben ezt lecserélték uniós és önkormányzati támogatás révén. A Duna felső szakaszáról hozták át Szerbián keresztül. Ennek már nem volt belső motorja, egy hajóval lehetett átvontatni az egyik partról a másikra.

MEGÉPÜLT A HÍD, NEM VOLT IGÉNY KOMPRA

A tervezett elkerülő autópályát, az M43-ast 2011-ben a Móra Ferenc híddal együtt adták át. Ezzel párhuzamosan jelentősen lecsökkent a komp forgalma, mert az autópálya közvetlenül Maroslele és a Rákóczitelep mellett halad el, immáron folyamatos és rövidebb útvonalat biztosítva Szegedre, függetlenül a folyó viszontagságaitól. Így a korábban kompot használók többsége azóta az új útvonalon közlekedik. A tápéi kompátkelő végül 2013. december 2-án szűnt meg, ennek a maradványait lelhetjük ma fel!

Köszönjük Editnek, hogy megosztotta velünk ezeket a fotókat!

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb