A koronavírussal karöltve Szegedre is megérkezett a kiberbűnözés: a napokban 23.000 euróval (jelenlegi árfolyamon számolva 8.119.000 Ft) és 18.000 euróval (6.354.000 Ft) rövidítettek meg “phishing” cégek egy szegedi és egy kiskunfélegyházi kisvállalkozást – tudtuk meg a szegedi Pintér Gabriella igazságügyi meditátortól, az érintett cégek devizaszakértőjétől.
Elmeséljük, pontosan mi történt és mutatjuk a módszert, amivel ki tudod szűrni, ha Téged is át akarnak verni!
A brit Macworld.co.uk információi szerint nemzetközi szinten 667%-kal (!) nőtt a kibertámadások száma a koronavírus helyzet kitörése óta. Március 16-án még a magyar kormány által üzemeltetett koronavirus.gov.hu koronavírus-portál is kapott egy terheléses támadást, az oldal emiatt egy darabig nem is működött. A fenti esetek azt bizonyítják, sajnos mi, szegediek sem vagyunk biztonságban. Szeged365 exkulzív interjú a két károsult cég devizaszakértőjével, aki az első sorból volt kénytelen végignézni a történteket.
Sz365: Az elmúlt két hétben két szegedi, illetve Szeged környéki vállalkozást is megloptak a virtuális térben, ráadásul mindketten a Te ügyfeleid. Milyen módszerrel történt az átverés?
Pintér Gabriella: A kiberbűnözés ezen formája főként azon KKV-kat érinti, akik külföldi utalnak. Egyre gyakrabban hallani, hogy “phishing” cégek furakodnak be két cég közé, utalás közben. A módszer egyszerű, mindkét ügyfelemmel ez történt: rendelsz egy terméket vagy szolgáltatást külföldről, kapsz egy számlát mailben, amin minden stimmel, csak egyetlen dolog új: a bankszámlaszám, amire utalnod kellene. Ez a legfőbb jele annak, hogy phishing céggel van dolgod, ez gyakran olyan utalásoknál jelenik meg, ahol már hosszú évek óta kifogástalanul működő partnerkapcsolat van, tehát aki utal, teljesen gyanútlan. Ha bankszámlaszám-változást tapasztalsz, azonnal hívd fel a partnered, hogy tényleg változott-e az adat. Itt megjegyezném: ha változott volna, a partner már rég értesített volna, írásban, tehát, ha “hirtelen” új a bankszámlaszám, minden előzetes jelzés nélkül, kb 90% az esélye hogy adathalász állt közétek. A probléma, hogy a bankoknak sincs ilyesmire biztosítása, ráadásul profi bűnszervezetekről van szó, akik pillanatok alatt tovább utalják majd a pénzed.
Sz365: Mekkora összeggel lopták meg az ügyfeleid?
Pintér Gabriella: Az elmúlt két hétben két ilyen eset is volt, egy szegedi és egy kiskunfélegyházi kisvállalkozás volt a két károsult. Az egyik egy spanyol utalás volt, 23.000 euróval (a jelenlegi, 353 Ft-os árfolyamon számolva 8.119.000 Ft), itt óriási szerencsénk volt: a partnerünk közölte, hogy valami gond lehet az utalással, amit azonnal leállítottunk, az ügyfél vissza is kapta a pénzét. Ennek kb akkora esélye volt, mint megnyerni a lottó 5-öst. A másik kuncsaftunk sajnos már nem volt ilyen szerencsés: ő Németországba utalt ki 18.000 eurót (6.354.000 Ft), itt sajnos nem lett meg az összeg. Nyilván, azonnal büntetőfeljelentést tettünk: az ügyfél, a bank és mi is.
Sz365: Mi van, ha belerohanunk egy ilyenbe és megtörténik az utalás? Van visszaút? Mit lehet tenni ebben az esetben?
Pintér Gabriella: A legjobb, amit tehetünk, ha azonnal felhívjuk a partnert, akinek (elvileg) utaltunk (volna). A partner feljelentést tud tenni, zároltatni tudja a számlát, ahová az utalás került. Ilyenkor bevonják a rendőrséget, de nekünk is kötelességünk büntetőfeljelentést tenni. Természetesen ott a lehetőség, hogy ügyvédhez forduljunk, de hangsúlyozom: a legjobb megoldás a megelőzés, mert az esetek többségében sajnos bottal üthetjük a pénzünk nyomát.
Találkoztál hasonló esettel? Téged is megpróbáltak átverni?
Küldd el nekünk a sztoridat: [email protected]
Ne feledd: ha egy elektronikus utalás esetén mindenféle előzetes, írásbeli jelzés nélkül más a számlaszám, mint eddig volt, nagy a valószínűsége, hogy fishing bűnözők próbálják kihorgászni a pénzt a számládról! Csak óvatosan, a legjobb megoldás az óvatosság, a megelőzés!