Közélet

Rákérdeztünk, mit tartalmaz a MÁV és a Szegedi Közlekedési Kft. megállapodása – a tram-train a kulcsszó

Együttműködést kötött a MÁV-START Zrt. és a Szegedi Közlekedési Kft (SZKT) Szeged térsége közösségi közlekedésének fejlesztése érdekében, amely megállapodás, tudta meg a Szeged365.hu, a tram-train járatokat érinti. Rákérdeztünk a részletekre.

A megállapodás célja a szegedi térséget érintő vasúti és helyi személyszállítási közszolgáltatók közötti hálózati, menetrendi és tarifális együttműködés kialakítása. Ennek köszönhetően várhatóan év végén már a MÁV applikációján keresztül is – érintésmentesen, sorban állás nélkül – meg tudják vásárolni az utasok a vasúti és a helyi tömegközlekedésre jegyüket.

Így nézhet majd ki egy tram-train. Illusztráció (forrás: magyarepitok.hu)

A MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóságának közleményében közös tarifális együttműködésről, közös díjszabási és közös értékesítési politikáról írnak.

Rákérdeztünk, mit is jelent ez a megállapodás. Dr. Majó-Petri Zoltán, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója a Szeged365.hu-nak elmondta, a most aláírt dokumentum az SZKT és a tram-train járatait érinti, a megfogalmazás szerint a tram-train járatok elindításához szükséges. Egy sor kérdésben fontos és időszerű volt ez a megállapodás, mondta.

Ezen a pályák is kölekedni fognak a tram-train járatok (Fotó: Szabó Dávid)

A közös tarifa-együttműködés azt jelenti, hogy tarifaközösséget alakítanak ki, nem lesz olyan, hogy városon belüli bérlet és tram-train bérlet. Úgy kell az utasnak ezekre a járatokra felszállnia, hogy egy jeggyel tudjon utazni. Az nem fordulhat elő, hogy valaki nem tud bármilyen tram-trainre felszállni, hogyha van megfelelő szegedi jegye, bérlete.

Fotó: Szabó Dávid

Ezen felül jelenleg teljesen más a pótdíjrendszer is Szegeden és a MÁV-nál. Ezzel a megállapodással a tram-trainre vonatkozóan ez is egységesül.

A megállapodás üzemeltetési közösséget is jelent. Ha a tram-train bejön a városi pályára, a diszpécserek átadják egymás között a szerelvényt. Ilyen sem volt még természetesen a két cég életében.

Több jogi kérdést is meg kell oldani. Ilyen például a felelősségi szempontból érdekes úgynevezett veszélyes üzemnek a kérdése. A gyakorlatban többek között azt jelenti, hogy szabályozni kell, mi van akkor, ha a tram-train vezetője például a városon belül okoz vagy szenved el balesetet. Az is kérdés, kik lesznek egy ilyen esetben a baleseti helyszínelők, akiknek el kell a munkát végezniük. Ezekre a feladatokra különböző munkacsoportok alakulnak.

Majó-Petri Zoltán a Szeged365.hu-nak azt is elárulta, számos MÁV dolgozó vesz részt az SZKT különböző képzésein, akikből majd tram-train vezetők lesznek, de sosem vezettek még villamost.

Ezen kérdések feltételeit a két vállalat a tram-train beindításáig közösen, a már említett munkacsoportokban dolgozza ki.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb