Neverending story? Többé nem: kiírták a gyálai Holt-Tisza tenderét, hamarosan indulhatnak a munkálatok
Évtizedek óta szenvednek a Gyálaréten és Klebelsberg-telepen élő szegediek a Holt-Tisza szagától és látványától, hogy a kutyagyilkos szívférgességről ne is beszéljünk. Hamarosan végre elindulhat a hosszú évekig a mezőgazdaság, az ipar és sajnos maga Szeged városa által is szennyezett szakasz tényleges rehabilitációja, az Országos Vízügyi Főigazgatóság ugyanis tegnap kiírta a „Gyálai Holt-Tisza kármentesítése” című projekthez a kivitelezési közbeszerzést.
A részvételi felhívás szerdán jelent meg az Országos Vízügyi Főigazgatóság oldalán, az ajánlattételi jelentkezési határidő a dokumentum szerint 2022.01.12., a tender győztesének ezek lesznek a feladatai:
- 2 db iszapvíztelenítő terület kialakítása, a kapcsolódó csurgalékvízgyűjtő rendszer kialakítása és üzemeltetetése,
- iszapkezelő területek kialakítása (18 700 m2)
- iszapkezelő területek alatt talajvízszintet szabályzó és szénhidrogénnel szennyezett vizeket kinyerő szivárgó hálózat és ezek tisztítására szolgáló víztisztító létesítmények kialakítása és üzemeltetetése 12 hónapig,
- TPH, PAH és/vagy nehézfém szennyezett iszap kitermelése, víztelenítése, kezelése vagy előkezelése,
- szénhidrogénnel (TPH, PAH) szennyezett, illetve egyéb szennyezőanyagot tartalmazó (nehézfém, toxikus fém és félfém) iszap (49 000 m3) biodegradációval történő kezelése,
- a biodegradációval hatékonyan nem kezelhető iszap elszállítása (16 000 m3) engedéllyel rendelkező ártalmatlanító helyre
- A kezelést követően végleges medermorfológia kialakítása a biodegradációval kezelt iszap illetve nem szennyezett iszap felhasználásával.
A kiírást IDE, a részleteket pedig IDE kattintva találod.
A projektre egyébként 4.5 milliárd forint áll rendelkezésre, a végdátum 2023, tehát két év múlva ilyenkor már a sötét múlttal lesznek egyenlőek a hattyasiak – gyálarétiek szagos hétköznapjai.
ÖKOKATASZTRÓFA, EGYBEN NEVERENDING STORY: A SZEGEDI ÖNKORMÁNYZATTÓL A VÁGÓHÍDON ÁT A MÁV-IG MINDENKI IDE ENGEDTE A MOCSKÁT
“30 éve szenved Klebelsberg – telep és Gyálarét lakossága a bűztől” – mesélte egy korábbi interjúnk során Csete Csaba, a Szeged Klebelsberg-telepi Polgári Kör tagja, aki elmondta, a 60-as évekig nem volt probléma, paradicsomi állapotok uralkodtak, strandoló szegediekkel és élettel teli mederrel. Az első gondok a 60-as évek végén jöttek, amikor is szippantós autók jelentek meg a parton és elkezdték beleengedni az ipari vállalatok szennyét a Holt-Tiszába. Eltelt pár év és már kiépített vezetékeken át ment a szennyezés.
Csaba az alábbi szennyezőket jelölte meg, az adatokat a rehabilitációt megelőző, hivatalos tényfeltáró dokumentumok is tartalmazzák:
- MÁV: ők a 80-as évek első felében, 83-84 környékén szüntették be a szennyezést
- sertéstelep, vágóhíd: szintén a fenti időszakban hagyták abba
- Szeged városa, a város csurgalékvizének (szennyvíz) egy részét hosszú éveken át engedték ide, ami a leginkább meglepő, hogy Csaba szerint ezt csak 2008-ban fejezték be
- Floratom: ők a mai napig szennyezik a Holt-Tiszát (a listában szereplők közül egyedül ők azok, akik még mindig), szinte hihetetlen, de mindezt legálisan, hivatalos engedéllyel tehetik
- az egykori galvánüzem: ők is a csurgalékvizet vezetették bele anno, de az is előfordult, hogy megálltak a meder mellett és teherautóról borították bele az akkumulátorokat a vízbe (!!!)
A biológusként végzett, az elmúlt években a Holt-Tiszáért küzdő Klebelsberg-telepi férfi szerint 2000 óta sok-sok lakossági fórum történt az ügyben (az első ilyen esemény címe “Tiszta vizet a Holt-Tiszába” volt), elhatározás mindig volt, pénz annál kevésbé.
VAN FÉNY AZ ALAGÚT VÉGÉN: TAVALY AUGUSZTUSBAN ELINDULT A PILOT-PROJEKT
Tavaly nyáron kezdődtek el a Holt-Tisza pilot projekt munkálatai, amelyek gyakorlatilag a tényleges, a mostani tendert követő tényleges, 2023-ig tartó munkálatok “főpróbájának” is tekinthetőek. Hogy konkrétan mi történt a pilot-programban, arról Dr. Kozák Péterrel, az ATIVIZIG vezérigazgatójával beszélgettünk még tavasszal, kattints az alábbi videóra, a szakember mindent részletesen elmagyaráz:
A témában íródott bővebb cikkünket itt találod:
Riporter: Fülöp Tímea
Fotók: Szabó Dávid
Operatőr: Magyar Andor
Egy hozzászólás