Kerékesztergálás, majd lengéscsillapító-csere: elvileg megoldódott a 001-es tram-train kígyózó betegsége
Február második hetében masírozott fel a Szeged és Hódmezővásárhely között járó, 406 001 – es számú Stadler Citylink tram-train Budapestre. A jármű nagy sebességnél rejtélyes kígyózó mozgásba kezdett, ezért száguldott fel a fővárosba egy kerékesztergálásra, de a problémát végül a lengéscsillapítók cseréje oldotta meg.
A történet az elejétől kezdve így hangzik: a jármű nagy sebességnél jelentősen kígyózott a pályán, a hatóság ezért korlátozta 80 km/órára a sebességét. Az ügy kapcsán a Telex rákérdezett a tram-traint üzemeltető MÁV-nál, hogy mi történt. A cég elismerte, hogy a járműveken 85 km/óra sebesség felett utasbiztonságot nem veszélyeztető, de az utaskomfortot esetlegesen negatívan befolyásoló, úgynevezett kígyózó mozgást figyeltek meg a próbaüzem alatt. A gyártó és a megrendelő a hatóság bevonásával dolgozik a jelenség megszüntetésén – tették hozzá. Ezért került fel a vasvilla Budapestre.
A MEGOLDÁS A PROBLÉMÁRA A LENGÉSCSILLAPÍTÓK CSERÉJE LEHET
A portál ezzel kapcsolatban megkereste a BKV-t is, hogy kiderüljön, sikerült-e segíteni a tram-train baján. Mint Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója közölte, február 8-án és 9-én egy tram-train kerékabroncsait esztergálták a Baross kocsiszín padlószint alatti, speciális eszterga-berendezésével, a gyártó Stadler Magyarország megbízásából. A BKV a vállalt munkát teljesítette, és a tram-traint visszaszállították Hódmezővásárhelyre, csak hogy a problémát a kerékesztergálással nem sikerült megoldani a Mandiner – Innovációs és Technológai Minisztériumból származó – információi szerint. Mint írják, az ITM szakamberei javasolták a gyártócégnek, hogy cserélje le a lengéscsillapítókat, amivel sikerült végül kezelni a némileg furcsa elnevezésű, ám annál komolyabb problémát, a szuperkritikus Hopf-bifurkációt. A Telex szerint erről egy belső teszten pozitív eredmények is születtek, a hivatalos eredmények azonban csak péntekre várhatók.
A JELENLEGI FINOMHANGOLÁSOK KORÁNTSEM RENDHAGYÓAK
Mint írják, a MÁV szerint a jelenlegi finomhangolások egy ilyen komplex kötöttpályás rendszer esetében korántsem rendhagyóak, más kötöttpályás közlekedési rendszer esetében is sor kerül erre és az esetleges hibák kijavítására a tesztek, futáspróbák és próbaidőszakok alatt. A közlekedési cég bízik benne, hogy a gyártó Stadler az ingyenes utasforgalmi próbaidőszakkal párhuzamosan elvégzi a típusengedélyhez szükséges teszteket, aminek kiadásával majd a tram-train a hatósági szabályozások szintjén is részévé válik a magyar kötöttpályás közlekedési rendszernek.
2 hozzászólás