Szeged365 gasztro-körkép: a szegedi vendéglátósok szerint ha elhúzódik a háború akár 30-50%-os drágulásra is számíthatunk
Az orosz – ukrán háború hatásai már elérték Szegedet, hiszen már a bőrünkön tapasztalhatjuk az élelmiszer alapanyagok drágulását. Vajon, mit jelent ez a szegedi vendéglátóegységekre vonatkozóan, mekkora drágulásra számíthatunk, ha egy étteremben szeretnénk elkölteni egy ebédet, vagy vacsorát? Erről kérdeztük Németi Norbertet, a Pizza Monkey tulajdonosát, Frank Sándort, a Fehértói Halászcsárda üzemeltetőjét és Mannah Reda-t, a REÖK és Delimo Cukrászdák, valamint a Trója Ételbár és Rozmaring étterem tulajdonosát.
NÉMETI NORBERT (PIZZA MONKEY): “MÉG MOST JÖN A FEKETE LEVES, A BESZÁLLÍTÓINK 20-30%-OS ALAPANYAGÁR NÖVEKEDÉSSEL SZÁMOLNAK”
A szegedi Pizza Monkey alapítója, Németi Norbert elmondta, étterme közvetlenül érintett az élelmiszer alapanyagok áremelkedésében, hiszen konkrétan Szlovákián keresztül Ukrajnából szállítják be a csirkemellet, amihez még most kedvezőbb áron tudtak hozzájutni. Ez azt jelenti, hogy korábban 1600 forint volt kilója, most 2100 forint. A tulajdonos elmondta, várhatóan a gabona ára is emelkedni fog, de ennek a mértékét még nem lehet tudni, sőt van olyan sajtmárka, melynek már 1000 forinttal növekedett az ára. “A beszállítóink azt mondják, még most jön a fekete leves, 20-30%-os alapanyagár növekedéssel számolnak” – árulta el Németi Norbert, ahogy azt is, ennek egy részét muszáj lesz átterhelni a vendégre, ezt már nem tudja az étterem zsebből finanszírozni.
A tulajdonos elmondta, egy 10-12%-os áremelést már a legtöbb étterem Szegeden meglépett. “A lélektani határt megtartva igyekszünk az áremelést eszközölni, de azt tudni kell, hogy jelenleg még él a benzinár-stop és bizonyos termékekre az árstop, amikor ezeket feloldják, el fog szabadulni a pokol” – vélekedett Németi Norbert. Elmondta, a beülős éttermi vendégeiknek töretlen a lelkesedése, ott nem tapasztalták még negatív hatását az áremelésnek, viszont a kiszállításban már óriási, 30% feletti visszaesés látható.
FRANK SÁNDOR (FEHÉRTÓI HALÁSZCSÁRDA): “HA ELHÚZÓDIK A HÁBORÚ, AKÁR 30-50%-OS ÁREMELKEDÉSRE IS SZÁMÍTHATUNK”
Frank Sándor, a Fehértói Halászcsárda üzemeltetője elmondta, a vendéglátóiparban máris érezhető a probléma, hiszen folyamatosan emelkednek az árak. A Venesz-díjas mesterszakács tapasztalatai alapján szinte hetente emelkedik a hal ára. A normál esetben 10% alatti a növekedés, azt még nem érezzük meg annyira a pénztárcánkon, viszont, ha ettől magasabb, akkor az üzemeltető kénytelen átruházni azt a vendégekre. A probléma másik oldala, hogy nagyon sok rendezvény esetében már előre megrendelik a halat, viszont nem lehet tudni, hogy mekkorát változnak az árak.
“Előfordulhat, hogy megegyezünk abban, hogy 2000 forint egy halászlé, de lehet, hogy 2500 forint lesz, mire az asztalra kerül” – mondta el Frank Sándor, majd hozzátette, ha elhúzódik a háború akár 30-50%-os áremelkedésre is számíthatunk. A Fehértói Halászcsárda még azért mondható szerencsésnek a jelenlegi helyzetben, mert főleg átutazó külföldi vendégeik vannak, vagy olyan magyar családok, akik számára a minőség fontosabb az árnál, így nem tapasztaltak még visszaesést a vendégek számában.
MANNAH REDA (REÖK ÉS DELIMO CUKRÁSZDÁK, TRÓJA, ROZMARING, PIANO): “TARTJUK A HÁTUNKAT, MINT AHOGY TARTOTTUK A COVID IDEJÉN IS“
“Tartjuk a hátunkat, mint ahogy tartottuk a Covid miatti lezárások idején is” – nyilatkozta megkeresésünkre Mannah Reda, aki több népszerű vendéglátóhelyet is üzemeltet a városban: a Kölcsey utcai REÖK Kézműves Cukrászdát, annak testvérét, az ÁRKÁD Szegedben lévő Delimo Cukrászdát, a szintén ott működő Rozmaring Éttermet, vele szemben az ételudvarban a Trója Ételbárt, ugyanazt a Kölcsey utcában és a szomszédos Piano Bárt. A szegedi vállalkozó szerint legalább akkora megpróbáltatások várnak a vendéglátós szakmára, mint a koronavírus idején, az, hogy meddig szabadulnak el az alapanyagárak, egyelőre beláthatatlan.
Mint magyarázta, még magukhoz sem tértek az egyik sokkból, már itt is van a másik: “Nagyon küzdelmes időszak után vagyunk, hálásak vagyunk a vendégeinknek, amiért ekkora szeretettel tértek vissza hozzánk a lezárásokat követően. Remek a csapatunk, keményen küzdöttünk a több, mint 100 kollégánkkal a talpon maradásért, viszont azt tényleg nem gondoltuk volna, hogy cseberből vederbe, egyik krízisből a másikba esünk át” – nyilatkozta. Mannah Reda azt mondta, nem tudnak mást tenni, egyelőre tartják a hátukat, a vendégeik helyett is, magyarán, az árképzésükkel nem követik le direktben az alapanyag-árak drasztikus emelését, foggal-körömmel küzdenek, hogy tartani tudják a magas minőséget és a megszokott áraikat, de egy valamiben biztos: embert próbáló időszak következik a szegedi vendéglátásban.