“Nem voltunk annyira lemaradva”- digitális tanrend egy szegedi oktatáskutató szemével
Ahogy Magyarországra is beköszöntött a koronavírus és a fertőzés veszélye, minden iskolát bezártak. Hogy ne álljon le teljesen a tanulás, online távoktatásra álltak át a tanárok és diákok. Hogy hogyan megy a virtuális tér használata és miért fontos az online tanítás és tanulás megismerése, arról egy nemzetközileg is elismert digitális oktatáskutatót kérdeztünk, a szegedi Dr. Thékes István személyében.
István a Gál Ferenc Főiskola docense és oktatáskutatóként azt mondja régóta vizsgálja az online oktatást, ami a nyelvoktatásban élen járt. A Cambridge-i egyetemen is tartott előadást a témában. Ő maga nyelvtanár is és tapasztalatból látta, hogy a nyelvoktatás területén már régen megjelent a digitális tanulás. Úgy gondolja, azt kell kitűzni célul, hogy minél nagyobb élményt adjon a virtuális térben való fejlődés a diákok számára. Ő maga például a teszteket is játékos formában kéri a diákoktól különféle alkalmazásokon keresztül. Ilyen alkalmazás például a Kahoot! is.
Megtudtuk, hogy a tanárok akár a Google-n keresztül egy virtuális osztálytermet hozhatnak létre, ezen tudják leadni és átküldeni a diákoknak a tanulásra szánt anyagot. A mai modern digitális oktatásban az értékelésre is van már mód. Dr. Thékes István is saját alkalmazás fejlesztésén dolgozott és mérő eszköz gyártásában is részt vett.
Véleménye szerint nem vagyunk annyira lemaradva, a pedagógusok három formáját különböztethetjük meg:
- semennyire nem használta eddig a digitális világot az oktatásban
- nem használta, de nyitott rá
- a hívek, akik már 5-10 éve gyakorolják az online oktatást
A harmadik kategóriában említette Prof. Dr. Molnár Gyöngyvért, aki Szegeden az első számú kutatója az új információs és kommunikációs technológiáknak az oktatásban. Vagyis leszűrhetjük azt, hogy nem mindenki számára újdonság a távoktatás fogalma. Többen is foglalkoznak a fejlesztésével.
Thékes István is édesapa, tudja, hogy a jelenlegi helyzetben a szülőknek is van feladatuk a teljes otthoni tanulással. Azonban úgy látja, a szülők nem panaszkodnak, próbálják kiismerni magukat ebben az egyelőre még nem megszokott világban.
Végezetül pedig érdemes megnézni egy videót István előadásában, amiben részletesen elmondja, hogyan változott meg a 21. század társadalmának szokásai a 20. századéhoz képest és mennyire meghatározó manapság az online világ. Véleménye szerint lesznek olyan szakmák – akár a pedagógusi is – amik teljesen eltűnnek a digitális világ fejlődésének köszönhetően. Ha pedig ez bekövetkezik, segítségünkre lehet, ha már most, ebben a kényszer helyzetben megismerjük és gyakoroljuk a virtuális tér használatát, a fejlesztésekre pedig nyitottak vagyunk.