Közélet

A színével van a baj? Vagy egyszerűen figyelmetlenek az autósok? Indulása óta több mint negyvenszer ütközött a vasútvillamos, utánajártak, miért lehet ez

A színével van a baj? Vagy egyszerűen figyelmetlenek az autósok? A Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamos másfél év alatt legalább negyvenszer koccant, és nem csak autóval. Közlekedési szakemberekkel eredt a szokatlan jelenség nyomába a Népszava, és arra a következtetésre jutottak, hogy nem a tram-trainre kell haragudni.

“Lehetetlen küldetés a tram-train challenge: ma biciklissel ütközött a vasútvillamos Vásárhelyen”, “már le sem merjük írni: autóval ütközött a tram-train a Kossuth Lajos sugárúton” – ez csak pár szalagcím arról, amit az elmúlt egy hónapban írtunk a tram-train balesetekről, és mint most kiderült, indulása óta több mint negyvenszer ütközött a vasútvillamos. Egészen pontosan, a Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság összesítése szerint a tram-train 2021-es indulása óta 36 esetben volt részese anyagi káros közlekedési balesetnek.

ISMÉTLŐDŐ HELYSZÍNEK

A Népszava szerint a szám csak a levélírás pillanatáig tartotta magát, mert azóta volt olyan nap, hogy ugyanannak a kocsinak Szegeden és Vásárhelyen is nekimentek. Az elmúlt másfél évben a balesetek közös jellemvonása az, hogy döntő többségükben belterületen történtek. Az okuk jellemzően a közlekedési szabályok be nem tartása volt. A MÁV szerint az ütközéseknek akadnak ismétlődő helyszínei,

  • ilyen Szegeden a Boldogasszony sugárút,
  • míg Vásárhelyen a Kistópart utcai körforgalom.

Válaszuk megírása óta az utóbbi kanyar azzal a meghökkentő esettel egész biztosan beírja magát a tram-train-balesetek nagykönyvébe, hogy a jármű oldalát egy kerékpáros kapta telibe.

A MÁV szerint egy ilyen hosszú villamoshálózat esetén az ütközések száma nem számít kirívónak.

ÖSSZESEN NÉGYSZER VOLT HIBÁS A VASÚTVILLAMOS VEZETŐJE

“Tavaly a tram-train a szegedi szakaszán 18 alkalommal szenvedett kisebb-nagyobb balesetet, ebből mindössze négyszer volt a vasútvillamos vezetője a felelős. Az ugyanezen pályaszakaszon közlekedő villamosoknak 9 alkalommal volt „eseménye”, ebből kétszer volt a villamosvezető felelős a történtekért” – ezt a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója, Knezevics Viktor mesélte a lapnak.

Minden negyedik esemény a Boldogasszony sugárút-Liliom utca kereszteződésében zajlott, de kritikus még a Bokor utcai csomópont is. A két helyszínben közös, hogy közel vannak a klinikákhoz, amely regionális ellátó intézmény. “Feltételezésünk szerint nem csak olyanok közlekednek arrafelé autóval, akik naponta járnak nagyobb városban, főleg olyanban, ahol kötött pályás járműre kell számítani, mint például a 2-es villamos” – mondja a társaság vezetője.

RUTINOSABBAK A VILLAMOSVEZETŐK SZEGEDEN

“Társaságunk erre a vonalra legalább egy-két év tapasztalat után osztja be a járművezetőit. Rutinjuknak köszönhetően, preventíven, időben felismerik, ha az autós nem indexel ugyan, de a viselkedése és az autó mozgása kanyarodásra utal, így van idejük hangjelzést adni vagy megállni. A tram-train-vezetőket viszont mozdonyvezetőből képzik át, akik tapasztalataikat a nyílt pályán szerzik, értelemszerűen kevésbé vannak hozzászokva még a helyi, városi közlekedés sajátosságaihoz” – véli az igazgató.

A SZÍN IS HIBÁS LEHET?

A szegedi villamosok sárgák, jobban elütnek a környezettől, míg a vasútvillamosok jobban beleolvadnak az útpálya és a környező épületek színeibe, talán ez is nehezíti a helyzetet Knezevics Viktor szerint. Túlzónak tűnik az az állítás, miszerint a járművek homlokfali színe lenne felelős a balesetekért, tompítja a véleményt Király Bence a Közlekedő Tömeg Egyesület nevében. “Léteznek tanulmányok, melyek találtak összefüggést gépjárművek színe és a balesetek valószínűsége közt. Távolról sem biztos, hogy ez az összefüggés ebben a helyzetben is létezik” – osztja meg az álláspontját.

EGYSZERŰEN FIGYELMETLENEK AZ AUTÓSOK

Hell Antalné szegedi gépjárműoktató szerint egyszerűen figyelmetlenek az autósok, de arra is gyanakszik, hogy a villamosvezetők a városban szocializálódnak, a tram-train vezetői pedig mozdonyvezetők, nem a városi forgalomhoz szoktak. Más autósoktatóktól azt hallottuk, Vásárhelyen még évek kellenek ahhoz, hogy beivódjon a köztudatba az újfajta, sínen közlekedő jármű. Szétnézni az autós helyett ugyan nem tud, Knezevics Viktor segítő javaslattal szolgál: a Szegedi Közlekedési Társaság már javasolta a közút kezelőinek, hogy a legproblémásabb csomópontokban felfestést, figyelmeztető táblát helyezzenek ki – írja a portál.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb