Lázár János bejelentette, hogy fel fogják újítani a magyar vasúti pályákat, és azt ígérte, hogy Szegeden hatalmas „pörgés” lesz a BYD megjelenésével
Lázár János átfogó vasúti fejlesztést hirdetett meg, de azt is közölte, hogy elkészül a következő tíz év útépítési programja. A Spakli podcastban beszélt, ahol kiemelte, hogy az építőiparban lépni kell a minőség, a hatékonyság növelése felé. Azt ígérte, Szegeden hatalmas „pörgés” lesz a BYD megjelenésével.
A podcastban arról is kérdezték a minisztert, hogy milyen projekteket tud megígérni az építőiparnak. A kérdés megválaszolását privát és állami részre osztotta – írja a Világgazdaság.
KÉT PROBLÉMA ADOTT
Lázár szerint amennyiben lesz gazdasági növekedés, akkor lesznek beruházások is. Azonban jelenleg két probléma adott: a beruházások és a fogyasztás párhuzamos visszaesése, ami az inflációval együtt tetemes gondot jelentett. „Az a csoda, hogy ilyen negatív gazdasági szituációban politikai szinten talpon állunk. Az a kérdés, hogy lesz-e 2 százalék, 2–4 százalék vagy 4 százalék fölötti GDP-bővülés 2025–26-ban. Ez fogja húzni a beruházásokat” – fogalmazott.
ELKÉSZÜLT A 10 ÉVES TERV
Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a maga részérő szkeptikus a lakáspiac kapcsán, mert 6–10 százalékos kamatokkal ez nehezen élénkül. Amíg nem csúszik vissza 4-5 százalékra, addig a magyarok nem fogják lakás vagy ház vásárlására költeni a pénzüket. Utalt rá, hogy 5-6 ezer milliárd forint megtakarítás halmozódott fel, amit nem költött el a lakosság. Ha az alacsony kamatok újra megjelennének az építőiparban, be tudna indulni a lakáspiac. Jelenleg 20 ezer új lakás építése zajlik, ebből 15 ezer az idén elkészül. Évente legalább 45 ezer új lakásra lenne szükség. Ez azonban még nem oldja meg az állam szerepvállalását. Csakhogy Lázár János ezen a téren is szolgált jó hírekkel.
Egyrészt közölte, hogy mindegyik minisztérium elkészült a maga tízéves beruházási tervével, hogy a saját portfólióján belül mit, mikor és hol szeretne fejleszteni, építeni. „Nekem személyesen le kellett raknom egy tervet, hogy hol lesznek útépítések, a belügynek, hogy hol lesznek kórház- és szociális intézményi felújítások. Erre persze kihat, hogy az uniós finanszírozás feloldása, hogyan halad, illetve hogy a költségvetésben milyen erőforrások állnak a rendelkezésre” – sorolta.
AUTÓPÁLYÁK, GYORSFORGALMI UTAK
Ezzel együtt is elkészült a mélyépítés tíz éves programja, benne autópályákkal, gyorsforgalmi utakkal és a közúthálózat felújításával. Program van, súlyos ezermilliárdokkal, kérdés, lesz-e erőforrás. Reménytelinek nevezte, hogy hogy az útépítés mára megtérülő befektetésnek bizonyul. Az állam jelenleg mintegy 600 milliárdnyi útdíjat szed be, ami meg fog duplázódni 1000-1200 milliárdra. Minél több a gyorsforgalmi út, annál többet keres rajta az állam. Magyarország kulcsállam a közlekedésben, hiszen a Nyugat-Kelet tengelyen helyezkedik el, ezért érdemes invesztálni az útépítésbe.
Azt is bejelentette, hogy biztosan fel fogják újítani a magyar vasúti pályákat. Most a 6 ezer kilométernyi hálózatból körülbelül 3000-3500 kilométer hosszan sebességkorlátozás van érvényben.
Európai befektetési bankokkal tárgyalunk, hogy hitelt veszünk fel és a következő négy évben több milliárd eurót fordítunk a vasúti pálya felújítására – jelentette be. Ezt azért teszik, hogy felszámolják a késéseket.
MOHÁCSNÁL ÚJ HÍD
De magasépítéseket is beharangozott. Azt mondta, hogy minden ciklusban indítanak hídépítést, és így van ez most is. Egy új híd megépítését meg fogják kezdeni, várhatóan Mohácsnál, de több átkelő is napirenden van. Végezetül azt is jelezte, hogy szimbolikus projekteket is megkezdnek. Kiemelte a Pázmány-campust, amelynek értéke 250-300 milliárd forint. A katolikus egyetem új központja 50 ezer négyzetméteren jön létre Budapesten. Hasonló közcélú fejlesztések lesznek, ezek között tornacsarnokokat és kórházfelújításokat említett.
DEBRECEN ÉS SZEGED
Az a megfontolás, hogy kevesebb pénzből jobban kell építeni – emelte ki. Ez az idén még nem, de 2025 második felében, 2026 egészében pedig elstartol: akkor biztosan jelentős út, vasút és műtárgy építések lesznek. A magyarországi 800 híd jelentős része felújításra szorul, és Lázár János azt is mondta, hogy a középületfejlesztések veszik kezdetüket 175 járás központjában. Külön az építőipari vállalkozók figyelmébe ajánlotta Debrecent és Szegedet. Úgy fogalmazott, hogy Debrecen újjáépítése zajlik, amit egy gigantikus ipari fejlesztés tesz lehetővé. Húszezer új munkahely jön létre, a következő években a lakosság 60 ezerrel ugorhat meg. Szeged a BYD megjelenésével hasonló út előtt áll. „A következő három-négy évben nagy pörgés lesz, Budapesten kívül is van élet” – tette hozzá.