Rábólintott a román kormány a Temesvár-Szeged vasútvonal helyreállítására, Magyarcsanádnál egy új hidat is építenének
Mint megírtuk, a román kormány múlt csütörtökön jóváhagyta a Temesvár és Szeged közötti vasúti összeköttetés helyreállításáról szóló, Magyarországgal kötött egyezményt. A Hódpress most azt írja, hogy ennek részeként a magyar oldalon Magyarcsanádnál egy új hidat építenének, mert a régit még Trianont követően kiemelték és elszállították.
Mint részletezték, a vasúti összeköttetés megtervezése és megépítése egy közös román–magyar projekt, amelyre a román szállításügyi és a magyar külgazdasági és külügyminisztérium tavaly megállapodást kötött.
ELSŐ LÉPÉSKÉNT LÉTREJÖN EGY ROMÁN-MAGYAR MUNKACSOPORT
A helyreállítás első lépéseként létrehoznak egy „román–magyar vasúti munkacsoportot”, majd előkészítik a Temesvár és Szeged közötti új vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányát, amelynek finanszírozására a felek közös pályázatot nyújtanak be az Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz (ERFA).
A BERUHÁZÁS AZ EGÉSZ RÉGIÓRA POZITÍV HATÁSSAL LEHET
Mint Sorin Grindeanu román szállításügyi miniszter közösségi oldalán beszámolt róla, a vasúti összeköttetés helyreállítása hozzájárul majd Temes megye gazdasági fejlődéséhez, és pozitív hatása lesz az egész régióban. A kezdeményezésről még 2023 szeptemberében Temesváron kötöttek megállapodást Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszterrel.
EDDIG A LEGNAGYOBB AKADÁLY A NAGYCSANÁD-MAGYARCSANÁD KÖZÖTTI VASÚTI HÍD HIÁNYA VOLT
Korábban többször is tárgyalt a két kormány a híd újraépítéséről, de a román partner – a nekik hazai oldalon hiányzó infrastrukrúra hiánya miatt – többször is visszalépett. A lap szerint a Temesvár és Szeged közötti vasúti összeköttetés helyreállításának legnagyobb akadálya a Nagycsanád–Magyarcsanád közötti vasúti Maros-híd hiánya.
TRIANONNAL PECSÉTELŐDÖTT MEG AZ AKKORI HÍD SORSA
1920-ban, a trianoni békeszerződés folyományaként a Maros határfolyó lett Magyarország és Románia között, a határ a Szent Gellért-híd közepén húzódott, és a forgalom is megszűnt. A bal parti ártéri hidat és a mederhíd bal part felé eső hídszerkezetét kiemelték és elszállították. 1944-ben a híd középső tagja még állt, de 1945 október−december között az ártéri hídszerkezetet elszállították a szentes–csongrádi Tisza-híd pótlásához, a mederhíd két megmaradt tagjának felépítményét pedig leszedték, a hídfákat az algyői Tisza-hídnál felhasználva. Ezek szerkezetét 1956-ban emelték ki és szállították el; egyikük Sajóecsegen a Sajóecseg–Tornanádaska-vasútvonal Sajó-hídjaként szolgál.
EGYELŐRE NEM TUDNI, MELYIK VONALAT ÉPÍTENÉK ÚJRA
Mint korábban megírtuk, az iho.hu imformációi szerint arról nincs hivatalos információ, hogy a román leltár szerint 718-as számú, Temesvár–Lovrin–Nagyszentmiklós (Sânnicolau Mare) mellékvonal egykor a magyarországi Apátfalváig vezető folytatását építenék-e újra. Apátfalva állomás a 121-es számú Békéscsaba–Újszeged vonal Mezőhegyes és Újszeged közötti szakaszán található, a viszonylatot 2023. augusztus 1-jétől vonatok helyett autóbuszokkal szolgálják ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésimód-váltási döntése értelmében.
Láttál valamit, amely izgalmas, érdekes vagy hasznos lehet a Szeged365 Family többi tagja számára is? Töltsd le a vadonatúj applikációnkat, küldj fotót és légy a tudósítónk!
App Store: https://apple.co/3ZdLaYm
Google Play: https://bit.ly/3LSOTHJ
Kövess a Szeged365 TikTok, Facebook és Instagram oldalakon is!
Köszönjük, hogy a virtuális családtagunk vagy!