Odacsapott a hőség a MÁV-nak: 10 ezer vonat késett, 500-nál több el sem indult
Odacsapott a hőség a MÁV-nak, ráadásul az utasok sem hallgattak a vasúttársaságra, a hőségriadóban is vonatoztak, ugyanis most kiderült, hogy nem volt utasszám-csökkenés a kánikula miatt. Pedig 10 nap alatt, tízezernél is több járat késett, csaknem 500 pedig el sem indult. Közben a Volánbusz egyes járataink volt, hogy 30 százalékkal is többen utaztak.
A hőségriadó első 10 napjában (július 5-15) több mint 35 ezer járat indult el, ezek több mint 70 százaléka pontosan vagy 6 percnél kisebb késéssel közlekedett – közölte a MÁV kommunikációs igazgatósága az rtl.hu érdeklődésére. Az állami vasúttársaságot azután kérdezték tapasztalataikról, hogy múlt hét pénteken szokatlanul őszinte nyilatkozatban arról számoltak be, hogy a kritikus hőségre érzékeny, egészségileg veszélyeztetett utasok, inkább utazzanak busszal.
NEM HOGY CSÖKKENÉS LETT VOLNA, INKÁBB EMELKEDÉST TAPASZTALTAK
A fentiekhez képest a MÁV-Start szerint a járataikon számottevő utascsökkenés nem mutatkozott, magas kihasználtsággal közlekednek. A Volánbusz balatoni, valamint Hatvan-Gyöngyös-Eger és a főváros közötti járatain pedig egyenesen 10-30 százalékos utasszám-emelkedést tapasztaltunk ebben az időszakban – közölték.
KÉSÉSEK VOLTAK BŐVEN
Ugyanakkor akik útnak indultak, azok nem kéjutazáson vettek részt. Arról már pénteken is beszámolt a MÁV, hogy a többnyire túlkoros vasúti járműveket és a pályát sem kíméli az extrém hőség. Késések voltak bőven, és sok járat el sem indult. A portál szerint július 5. és 15. közötti időszakban a 35 ezer járat 30 százaléka késett, ez azt jelenti, hogy 10 500 esetben nem értek pontosan célba az utasok. Az adataik alapján ráadásul a vonatok 1,6 százaléka maradt el vagy pótolták busszal. Ez a 35 ezres járatszámmal számolva 560 vonatot jelent, ebből 73 esetben lehetett buszozni helyette, 487 vonat pedig egyszerűen kimaradt. „Minden esetben arra törekszünk, hogy a pótlás légkondicionált autóbuszokkal történjen meg. Ennek megfelelően a hőségriadó eddigi 12 napja alatt is mindig klímás autóbusszal pótoltuk a vasúti járatokat” – közölte a vasúttársaság.
FELSŐVEZETÉK ÉS BIZTOSÍTÓBERENDEZÉS HIBA IS VOLT
Azt is hozzátették, hogy pótlásra legtöbbször a jármű szolgálatképtelensége miatt volt szükség, de felsővezetéki és biztosítóberendezési hiba is hátráltatta a vasúti közlekedést. Azt fontosnak találták megjegyezni, hogy a huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak. A lap szerint aztán szombatra be is következett, amitől tartottak, majdhogynem összeomlott a vasúti közlekedés az ország egy részén.
NE FOGJUNK MINDENT A MELEGRE
Az RTL megszólaltatott egy közlekedésmérnököt is, aki nevetségesnek nevezte, hogy mindent a nagy melegre fognak. “Ne fogjunk már mindent a melegre, ez egy négy évszakos ország Szent István óta. Lehet hülyének nézni a másikat, csak nem érdemes” – mondta Szalma Botond, aki szerint műszaki megoldása mindennek van, csak meg kell építeni jó minőségben, nem kell „ellopni belőle 30 százalékot”.