Igazi mérnöki bravúr: videón mutatjuk, hogyan jutott át a 40 tonna teherbírású kis Apátfalvi-hídon a magyar közlekedéstörténet legnagyobb, 720 tonnás szállítmánya
Mint megírtuk, elhagyta Makót és a vármegyénket is az a 750 tonnás, 100 méter hosszú, 6 méter széles és 5,4 méter magas járműszerelvény, ami még a múlt héten futott be a Szeged Tápé réti kompkikötőbe. Tegnap este drón-videón is rögzítették, ahogy minden idők legnagyobb közúti szállítmánya áthalad a kis Apátfalvi-hídon a román határ közelében. Nem volt egyszerű a művelet, hiszen egy 40 tonna teherbírású hídon kellett átjuttatni a 750 tonnás szerelvényt.
IGAZI MÉRNÖKI BRAVÚR
Igazi mérnöki bravúr kellett ahhoz, hogy a magyar-román határ közelében található Apátfalvi-hidat felkészítsék a marosnémeti erőműhöz igyekvő, gigantikus méretű szállítmány érkezésére. A kis közúti híd, ahova a hatalmas objektum csütörtök este érkezett meg, a magyarországi szállítási szakasz egyik kritikus pontjának bizonyult. A szakembereknek megbízható megoldást kellett találniuk a híd ideiglenes alátámasztásra, melyhez a PERI mérnökeit hívták segítségül – írták szerkesztőségünknek küldött közleményükben.
MEG KELLETT ERŐSÍTENI A HIDAT
Kiemelték, hogy a statikai kihívás során a 30 méter hosszú, három nyílású Apátfalvi-hidat úgy kellett megerősíteni, hogy biztosítsa a 720 tonnás, 100 méter hosszú és 6 méter széles, generátort szállító szerelvény áthaladását. Hajós Bence építőmérnök a PERI mérnökeinek segítségével nagy teherbírású, ugyanakkor szerkezetileg könnyen kivitelezhető és anyagmennyiség szempontjából hatékony megoldást tervezett. A MULTIPROP elnevezésű rendszer mellett döntöttek, amely támaszonként akár 9 tonnát is megtart.
A megerősítésre alkalmazott rendszer 156 különböző hosszúságú darabja került beépítésre, amelyek igazodtak a híd alatti terepviszonyokhoz. Ezek közül 108 darab nagy teherbírású támasz volt, amelyek kulcsszerepet játszottak a szerelvény által kifejtett óriási terhelés egyenletes elosztásában. A pályalemez közvetlen alátámasztásával az extra terhek a patakmederben kialakított betonlemezre kerültek továbbításra, biztosítva ezzel a stabilitást és az egyenletes erőeloszlást. A moduláris rendszert pontosan illesztették a híd szerkezetéhez, garantálva ezzel az akadálytalan és biztonságos áthaladást. Az alumíniumból készült támaszok könnyű súlya, gyors szerelhetősége gyors telepítést tett lehetővé, ami a projekt költségei szempontjából is előnyt jelentett a kivitelezést végző Cardium Kft. számára.
A Zerocom Agency a YouTube-on közzé is tett egy felvételt, amin jól látható, hogy hogyan haladt át a giga szállítmány a hídon:
MÉG KÉT GENETÁRORT INDÍTANAK ÚTNAK
A Magyar Közút Nonprofit Zrt korábban már bejelentette, hogy a FELBERMAYR – Bau-Trans Kft. csapata német, osztrák, román és magyar szakemberek közreműködésével több mint egy éves előkészítés után indította útjára a hatalmas berendezéseket a Marosnémetiben épülő hőerőműhöz. Az óriási generátor az első szállítmány, mely Amerikából érkezett hajón, majd a Dunán és a Tiszán érte el Szegedet, és onnan indult tovább a több mint 300 km-es közúti szállításra. A következő hónapokban még két rekord méretű generátort indítanak útnak.



