Orosz Tibor a kamionos tüntetésről: 35 éve nem volt ekkora megmozdulás
Orosz Tibor, a hétfői budapesti kamionos demonstráció főszervezője sikeresnek ítélte meg a tüntetést, kedden pedig egy videóüzenetben köszönte meg a fuvarozóknak a részvételt, továbbá a támogatóiknak a türelmét. Orosz Tibor szerint a megmozdulás bebizonyította, hogy a fuvarozók képesek országos szinten, egységesen fellépni a közös céljaikért.
“Álmomban nem gondoltam volna, hogy ennyien leszünk” – fogalmazott Orosz Tibor, aki szerint a demonstráció egyik legfontosabb eredménye, hogy megmutatták: tudnak “egy cél érdekében közösen, együtt gondolkodni“. Mint mondta, az ország minden részéről érkeztek résztvevők.
TÖBB KILOMÉTERES VOLT A KONVOJ
A főszervező beszámolója szerint az eredetileg engedélyezett 500 járműhöz képest jóval nagyobb számban gyűltek össze a résztvevők. “Az M31-es gödöllői kihajtójánál könny szökött a szemembe, amikor belenéztem a tükörbe, és nem láttam a végét” – idézte fel a fővárosi kamionos a demonstrációra érkezők látványát, de a pontos létszámra nem adott tényleges becslést a 24.hu beszámolója szerint.
A Hősök terére hétfőn végül csak 50 kamion hajthatott be, erre a hatóságok a szervezőknek tíz percet adtak: ez idő alatt le kellett adniuk a rendszámokat. Orosz Tibor kiemelte, hogy ekkora tömegből kiválasztani 50 járművet “nem volt egy egyszerű feladat“, ám túllendültek ezen, hiszen fontos volt, hogy valóban jelen legyenek a téren. A vonulásos demonstráció során – elmondása szerint – a rendőrség csak a KRESZ betartását kérte.
SOSEM TAPASZTALT HASONLÓT BUDAPESTEN
“Óriási köszönet a rendvédelmi szerveknek. Nagyon-nagyon régen nem tapasztaltam ilyet” – foglalta össze tapasztalatait Orosz Tibor, aki szerint a demonstráció legerősebb élménye a lakosság reakciója volt. A beszámolója alapján az útvonal mentén felüljárókon, benzinkutakon, falvakban és városokban is sokan fejezték ki támogatásukat. “Budapesten én még ilyet életemben nem láttam” – mondta, hozzátéve: a sofőrök visszajelzései szerint pozitív volt a fogadtatás. A főszervező hangsúlyozta: céljuk az volt, hogy megmutassák, békés eszközökkel kívánnak érvényt szerezni a követeléseiknek és nem a társadalom ellen lépnek fel.
TÁRGYALÁSI ÍGÉRETET KAPTAK, SZÖVETSÉGET ALAPÍTANAK
Orosz Tibor szerint a demonstráció egyik legfontosabb kézzelfogható eredménye, hogy a fuvarozók 12 pontból álló javaslatcsomagját eljuttatták az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz. Bár ő személyesen nem vehetett részt a találkozón, elmondása szerint a delegációt Lázár János építési és közlekedési miniszter kabinetfőnöke fogadta, és tárgyalás is zajlott.
A tárgyaláson Orosz Tibor szerint ígéretet kaptak arra, hogy a minisztérium rövid időn belül közleményben reagál a benyújtott javaslatokra, és hajlandóak tárgyalni az alakuló Független Fuvarozók Országos Szövetségével.
A főszervező beszámolója szerint január 1-jétől csak az inflációkövető, 4–5 százalékos útdíjemelés lép életbe, a többi – a demonstrációt kiváltó – intézkedést egyelőre nem vezetik be.
EKKORA MEGMOZDULÁSRA AZ ELMÚLT 35 ÉVBEN NEM VOLT PÉLDA
“Akkora méretű megmozdulás volt tegnap, amire az elmúlt 35 évben nem volt példa” – értékelt a főszervező, aki szerint az első lépéseket sikerült megtenni. Jelezte ugyanakkor: ha rövid időn belül nem történik érdemi előrelépés, januárban újabb, akár nagyobb megmozdulás is jöhet.
Videóüzenete végén a kamionos demonstráció főszervezője elnézést kért azoktól, akiknek a demonstráció nehézséget okozott, és köszönetet mondott minden résztvevőnek.
MI IS VOLT AZ APROPÓJA A TÜNTETÉSNEK?
Ahogy arról a Szeged365.hu oldala korábban beszámolt: hétfőn országos szervezettségű felvonulást tartottak a független fuvarozók, hogy felhívják a figyelmet a szerintük kedvezőtlen útdíj- és szabályozási változásokra. A rendőrség végül csak 50 kamion behajtását engedte a Hősök terére, a többi jármű az M3/M0 környékén és a kijelölt útvonalon lassította a forgalmat.
A tiltakozás közvetlen kiváltó oka a 2026-ra tervezett útdíjemelések és az ezekhez kapcsolódó szabályozási csomag volt. Az autópályákon 4,3 százalékos, a főutakon harmincöt százalék körüli díjemelésről döntött a kormány, az indoklás szerint azért, hogy a kamionos forgalmat az autópályákra tereljék.



