Szegedi Verdák: Bujdi és a 12 tonnás, 15.000 köbcentis orosz szépség
11.950 kg, 14.900 köbcentis motor, terepen 100 (!!) literes fogyasztás és olyan külső, hogy az Alien sikítva ugrana a Predator szoknyája alá, ha rámordulna egy sötét sikátorban (bocs, a hasonlat rossz volt, ez a verda nem fér be semmiféle sikátorba) – ez a Kraz – 255, az orosz szörnyeteg, egy közismert szegedi fickó, Bujdosó József garázsából. A brutális gépszörnyet a XXX. Kamionos és Country Találkozó apropóján kértük fel rá: ha már az idén elmaradt a gyorsulási verseny, legalább ő álljon modellt a Szeged365.hu kamerájának a Huszár Mátyás rakparton.
Ez itt a Szegedi Verdák, a Szeged365 vadonatúj sorozata, melyben havonta 1-1 szegedi tulajdonban lévő, autóipari különlegességet mutatunk be. Büszkék vagyunk rá, hogy Szeged telis-tele van autóipari csodákkal és olyan különleges emberekkel, akik időt és pénzt nem sajnálva azon pörögnek, hogy régi fényükben tündökölhessenek egy-egy letűnt korszak legendás négykerekűi. Ha már most hétvégén volt a gyorsulási verseny – mentes, de legalább megtartott Kamionos és Country Találkozó, adta magát, hogy a rendezvény legzúzósabb gépszörnyével kezdjünk.
IVAN DRAGO, NÉGY KERÉKEN
Az 1980-as évjáratú Kraz 255 B típusú, négy keréken guruló brutalitásba katona korában szeretett bele a szegedi gépész, egyben építőipari vállalkozó, Bujdosó József (vagy ahogy a fél város ismeri: Bujdi). “Pont akkor állították hadrendbe ezeket a ruszki csodákat, amikor 82 környékén jómagam is Szentesen szolgáltam” – mesélte a Szeged365.hu-nak Bujdi, aki egy barátjától vette át a korábban cölöpverő gépként dolgozó, 12.000 (!!!) kilós, 15.000 köbcentis fenevadat. “Azóta nagy becsben van tartva, nyugdíjaztuk, ő a manöken a bandában: végigsétál a kifutón, csámpázik egy kicsit, mi pedig imádjuk érte” – ecsetelte a büszke tulaj.
TIPIKUS VÁROSI KISAUTÓ: LAZA 50-100 LITERREL IS EL LEHET VELE JÁRNI…
Az autó fogyasztása normál közúton 50-55, terepen 90-100 liter környékén mozog, ezt leszámítva nem számít egy költségesen fenntartható gépnek: Bujdi szerint néha akksit kell benne cserélni és a világból kimegy. Az egyetlen probléma vele, hogy orbitálisan nagy garázs kell hozzá. A szegedi Kraz egyébként nem véletlenül van ennyire klassz állapotban: mindössze 9500 km van benne, még a gumik is “szőrösek” rajta.
EHHEZ BIZONY FÉRFI KELL
Hogy milyen vezetni? Bujdi szerint férfi kell hozzá, akkora sebváltója van, mint egy ásó nyele, ráadásul már a kormány és váltó mozgatásához is komoly fizikai erő kell. “Ez nem valami fincsi kis Audi, ide bizony férfi kell” – magyarázta nevetve Bujdi. A szörnyeteg egyébként a gyerekek kedvence, a XXX. Nemzetközi Kamionos és Country találkozó szombat délutánján non-stop furikázta vele a szegedi csöppségeket.
KÜLÖNLEGES VERDA, KÜLÖNLEGES TULAJ
100-ból 99 vásárló nem 15.000 köbcentis autót keres, amikor belép a kereskedés ajtaján, egy ilyen gépszörnyhöz kellőképpen fanatikusnak kell lenni. Bujdosó József, avagy Bujdi pont ilyen fickó. Egymaga építette fel építőipar gépesítő cégét, amiből később családi vállalkozás lett. “Még mindig megvan a jó öreg szívlapátom, amivel a kezdeti időszakban mentem pakolni az építőanyagot. Keményen nyomtam az ipart, az első 10 évben napi átlagban 3-5 órákat aludtam” – mesélte nevetve, a jelek szerint pedig bejött a dolog: a Kraz mellett többek között 140 munkagép és 25 daru pihen a Bujdigép Kft. telephelyén.
A beszélgetésünk végén Bujdi elárulta, nagy dobásra készül: egy szocialista gép múzeumot tervez Szegedre, ahol a fekete orosz csoda mellett egy másik legenda, egy Kamov-26 helikopter is helyet kap majd.
ÍGY PÓZOLT A KRAZ A SZEGED365 KAMERÁJÁNAK, VASÁRNAP DÉLUTÁN, A HUSZÁR MÁTYÁS RAKPARTON
Ahogy korábban megírtuk, a vasárnap délutánra tervezett kamionos gyorsulási versenyt a járványhelyzet miatt le kellett fújni, azonban – némiképp pótolva az élményt – az orosz szépséget pont annak helyszínére, a Huszár Mátyás rakpartra hívtuk le egy szexi pózolásra.
Íme a 12 tonnás orosz szépség, Török Kornél fotóin:
ADATOK, AMIKTŐL SOKKOT FOGSZ KAPNI: KRAZ 255 ADATLAP
A sztori megvolt, a képek is, jöjjenek a számok…
MI EZ?
KrAZ–255 6×6-os hajtásképletű szovjet terepjáró tehergépkocsi, melyet 1967-től gyártottak a KrAZ gyárban. KrAZ, egészen pontosan AvtoKrAZ: az ukrajnai Kremencsukban holding formában működő, nehéz gépjárműveket gyártó vállalat. A szovjet időszakban Kremencsuki Autógyár, rövidítve KrAZ (КрАЗ – Кременчуцький автомобільний завод), majd AvtoKrAz Termelési Egyesülés néven működött. A vállalat által előállított járműveken a KrAZ típusjelzést használják. Polgári és katonai használatra gyárt általános és speciális feladatkörű nehéz tehergépkocsikat a mai napig.
MÉRET ÉS TÖMEG
Hossz | 8645 mm |
Szélesség | 2750 mm |
Magasság | 2940 mm |
Tömeg | 11 950 kg |
Tengelytáv | 5300 mm |
Üzemanyag | dízel |
Üzemanyagtartály | 2 × 165 l |
TELJESÍTMÉNY
Motor | 14,9 L JaMZ–238 V8 dízelmotor |
Teljesítmény | 260 LE |
Max. nyomaték | 883 Nm/1500 rpm |
Max. sebesség | 71 km/h |
Fotók: Török Kornél, Szeged365