KözéletMindenmás

Két tűz között a szegedi kisvállalkozók: megszólalt a Szeged Plaza

Szerda délután nagy vihart kavart a “Két tűz között a szegedi kisvállalkozók” című írásunk, melynek főhőse egy szegedi hölgy, aki alapos slamasztikába keveredett: az egyik szegedi bevásárlóközpontban bérel üzletet, a járvány miatt gyakorlatilag senki sem jár a helyre, viszont a bérbeadó nem enged: az egy személyes boltot vivő hölgynek így is fizetnie kell a bérleti díjat és köteles nyitva tartani. A kommentek alapján a téma Benneteket, a Szeged365.hu olvasóit is felkavarta, pénteken megszólalt egy szegedi ügyvéd, most pedig a Szeged Plaza is.

FONTOS: a hölgynek, miután interjút adott a Szeged365.hu-nak, teljes inkognitót ígértünk, érthető okokból. Ugyanez a szóban forgó bevásárlóközpontot is megilleti. Bár elsőként a Szeged Plaza szólalt meg a témában, fontos megjegyeznünk: a sztori konkrétan NEM róluk szól, a főszereplő szegedi hölgy NEM a Plazaban bérel üzlethelyiséget.

Összefoglaltuk a sztorit, ha esetleg lemaradtál volna:

AHOGY KEZDŐDÖTT: A SZEGEDI KISVÁLLALKOZÓ KÁLVÁRIÁJA

Szerdán írtuk: az egyik szegedi bevásárlóközpont (nevet nem írunk), egyik üzlete (…és itt sem) kereste meg a Szeged365.hu szerkesztőségét, hogy nehéz helyzetbe került, hiszen a bérleti szerződésben foglaltak szerinti díjat, a járvány-helyzet ellenére is rendeznie kell. Sőt, kénytelen nyitva lenni – úgy, hogy az egész üzletsoron senki más nincs nyitva – ellenkező esetben büntetést is kell fizetnie, 150 euró összegben. Mindezt naponta határozzák meg. A kis üzlet tulajdonosa szeretne méltányosságot, hiszen a járványhelyzet nem hoz sok vásárlót, vendéget, a költségeit nem tudja így kitermelni, ráadásul nem érezné fair-nek büntetést fizetni, ha bezárná a helyet. A szituáció nem egyedi, a cikk megjelenése után rengeteg levelet kaptunk szegedi kisvállalkozóktól, kávézótól a ruhaboltig rengetegen küzdenek ezzel a problémával. A történet Németországban már nagyban is megy: a Deichmann és az Adidas bejelentette: nem fizetnek egy fillér bérleti díjat sem. A teljes sztorit IDE kattintva találod.

MEGSZÓLALT EGY SZEGEDI ÜGYVÉD

A sztori kapcsán pénteken megszólalt egy ismert szegedi ügyvéd, Dr. Imre Márton is, aki elmondta, hogy jogilag sajnos nem a szegedi hölgynek áll a zászló: “…a bérlemény a rendeltetésszerű használatra továbbra is alkalmas, a bérlő azt tehát használhatja, illetve azt birtokolja, ezért a bérleti díjat köteles megfizetni annak ellenére, hogy a saját helyzete, üzleti lehetőségei, gazdasági helyzete miatt gyakorlatilag nincs betérő vevője.”

Dr. Imre Márton szerint a megoldás ez lehet:

“A világjárvány valóban az együttműködés ideje kell, hogy legyen. A szerződő feleknek ebben a helyzetben közösen kell megoldást találniuk, mert mindaddig, amíg jogszabályi szinten nem születik erre megoldás, addig mind a bérbeadó, mind a bérlő gazdasági érdeke az kell, hogy legyen, hogy a helyzetet egymás között méltányos megállapodás formájában rendezzék. Nem vagyok gazdasági szakember, de úgy gondolom, hogy a bérbeadók is sokkal kedvezőbb helyzetben lesznek akkor, amikor egy hálás bérlővel kezdik majd újra a gazdasági működést és nem egy üres bérleménnyel várnak új bérlőre.”

MEGÉRKEZETT A SZEGED PLAZA KÖZLEMÉNYE

Az ügyben természetesen megkerestük a szegedi bevásárlóközpontok illetékes osztályait is, elsőként a Szeged Plaza budapesti menedzsmentjétől érkezett válasz. Dr. Pintyőke Marcell, a Plaza-t üzemeltető In-Management Kft. marketing vezetője megkeresésünkre elmondta, a járványügyi helyzet kapcsán folyamatosak az egyeztetések a bérlőikkel, a cél, hogy közösen minimalizálják a bérlői-, vásárlói és tulajdonosi veszteségeket. Az alábbiakban változtatás nélkül adjuk közre a marketing vezető által küldött közleményt, a főbb sarokpontokat pedig kigyűjtöttük Nektek:

  • jelen helyzetre való tekintettel nem büntetik meg a bérlőt, ha az zárva tart vagy csökkent a nyitva tartási idején
  • hosszú távban gondolokodnak, ez most egy olyan szakasza a bérlői-bérbeadói együttműködésnek, amit együtt kell átvészelniük
  • amíg a kormány másképp nem dönt, nyitva tartanak, folyamatosan fertőtlenítenek

A Szeged Plaza teljes közleménye:

Ezúton szeretnénk tájékoztatni, hogy kialakult járványügyi helyzet kapcsán folyamatosak az egyeztetések a bérlőinkkel, annak érdekében, hogy minden esetben megtaláljuk a lehető legoptimálisabb megoldást. Felelős bérbeadóként ugyanis kötelességünknek érezzük, hogy a bérlőink érdekeit is figyelembe véve közösen minimalizáljuk a bérlői-, vásárlói és tulajdonosi veszteségeket.

Úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi helyzet a bérlőinkkel való hosszútávú együttműködésünk egy olyan szakasza, amelyet közösen kell átvészelnünk, kompromisszumok kötése és szoros együttműködés mellett. Közös érdekünk és vásárlóink érdeke ugyanis, hogy kétségbeesés és kapkodás helyett józanul mérlegeljünk és objektíven elemezzük az érkező információkat, így próbálva megérteni a helyzetet annak érdekében, hogy az adott körülmények között a lehető legjobb döntéseket tudjuk meghozni.

Továbbá a jelenlegi helyzetre való tekintettel tájékoztattuk a bérlőinket, hogy nem éri őket semmilyen szankció a tulajdonos részéről, abban az esetben, ha a 46/2020. (III.16.) Korm. rendelet hatálybalépését követően nyitva tartásukat nem a hatályos bérleti szerződésnek megfelelően határozzák meg, azaz az előírtnál rövidebb ideig tartanak nyitva, vagy egyáltalán nem nyitnak ki.

Társaságunk, mint bérbeadó mindenben követi a hatóságok előírásait és rendeleteit. Tisztában vagyunk azzal, hogy a bevásárlóközpontok kulcsfontosságú szerepet vállalnak a lakosság alapellátásában, ezért amíg nincs ellentétes rendelkezés, a bevásárlóközpontok továbbra is nyitva tartanak, tehát a rendeletben meghatározott tevékenységet folytató bérlőinknek adott a lehetőség a helyszíni munkavégzésre. Mindemellett az ő biztonságuk és vásárlóink biztonsága érdekében továbbra is rendszeres, gyakori fertőtlenítés és takarítás történik az épületekben, hogy lehetőségeinkhez mérten minimalizáljuk a fertőzés terjedésének kockázatát.

KONKLÚZIÓ

Szerda óta legalább 15-20 olyan szegedi kisvállalkozó kereste meg a Szeged365.hu-t, akik hasonló helyzetben vannak: bérleményük van valamelyik shopping centerben, elfogytak a vásárlók, de még nyitva kell tartaniuk. A szombaton beérkezett levelek, telefonok már a fentihez hasonló tárgyalásokról, egyeztetésekről számoltak be, tehát tisztán látszik: megmozdult valami. Külön öröm, ha a cikkünkkel ehhez egy kicsit mi is hozzá tudtunk tenni. Kitartást minden szegedi vállalkozónak és a bevásárlóközpontok menedzsmentjében dolgozóknak (ne feledjük: ők is szegedi emberek, akik most ugyanúgy küzdenek a kialakult helyzettel, mint a szerdai írásunk főszereplője), drukkolunk nekik, hogy mindenütt megegyezés szülessen, egy mind a bérlő, mind a bérbeadó számára élhető megoldással.

Te is részese vagy a történetnek?

Bérlő vagy bérbeadó vagy valamelyik szegedi bevásárlóközpontban?

Vagy csak szimplán megírnád a véleményed?

Írj nekünk: [email protected], a személyazonosságod és a vállalkozásod, munkaadód nevét természetesen inkognitóban tartjuk, elkerülve a későbbi kellemetlenségeket.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb