Kikapcs

Karantén Mozi: három film szegedieknek, olyan megtörtént esetek alapján, amelyek meg sem történtek

Huh. Úgy fest, sikerült összehozni a hét legbonyolultabb cikk-címét a Szeged365.hu-n, meg úgy általában is. A Karantén Mozi e heti kiadásában ismét három nem mindennapi filmet kaptunk össze a szegedieknek, egy csavarral: mindhárom valós sztoriból dolgozik. Elviekben. Utólag mindháromról kiderült, hogy orbitális blöff volt a “megtörtént eset alapján” klisé, ettől függetlenül viszont egytől egyig zseniális alkotások a műfajukban!

Az e heti ajánlónk sztárjai:

Nesze neked, Pete Tong (vígjáték)

The Blair Witch Project (horror)

A visszatérő (kalandfilm)

Karantén Mozi: egy újabb szerszám a Szeged365.hu eszköztárában arra, hogy ne csavarodj be a négy fal között. Normál időkben a szegedi (és hazai) mozikba minden csütörtökön érkeznének a heti premierfilmek, viszont a Belvárosi Mozi és a Cinema City egyaránt zárva. Mi viszont, ha itt a kis-péntek, pörgetjük a filmajánlókat, hétről hétre olyanokat, amelyek valamitől különlegesek, egyediek vagy épp kedveseka szegedi film-faneknek.

AKIK RÖHÖGVE VERTÉK ÁT A FÉL VILÁGOT: NESZE NEKED, PETE TONG!

It’s All Gone Pete Tong

angol-kanadai vígjáték, 90 perc, 2004

Megjelenés dátuma: 2005. december 8. (Magyarország)

Rendező: Michael Dowse

Főszerepben: Paul Kaye, Pete Tong

A sztori:

Frankie Wilde, ez az egyedülálló, zseniális tehetséggel megáldott személyiség, az egyik legmenőbb DJ. Mikor a filmben először látjuk, a szupersztárok fényűző életét éli Ibizán: siker, hipermodern villa, bombázó feleség, whiskey és drog, amennyi csak belefér. Ő az élet császára, mikor hirtelen szörnyű tragédia éri: veleszületett hallási rendellenessége szédületes gyorsasággal rosszabbodik. Miközben az ibizai főszezon a legnagyobb lendületben tombol körülötte, ennek a hallásából élő embernek csak az egyik füle funkcionál, az is csak 20%-osan. Hallása olyan gyorsan romlik, hogy Frankie heteken belül teljesen megsüketül, és így képtelen keverni, azaz képtelen a munkáját ellátni. A rajongók hamar elfordulnak tőle, a lemeztársaság ejti, a bombázó feleség a legjobb barátjával lelép, a menedzsere felmondja vele a szerződést.

Frankie a depresszió mélységes bugyraiba zuhan, és így begubózva próbál nem tudomást venni a bajokról. Egyetlen barátja, a kábítószer lassan az őrületbe kergeti. Vajon ki tud-e mászni Frankie ebből a szakadékból, vajon le tudja-e győzni az őt üldöző démonokat? Képes lesz-e hallás nélkül is érezni a zenét, és visszaszerezni a régi dicsőséget? Egyáltalán vissza akarja-e szerezni? (forrás: Port.hu)

A film elnyerte a 2004-es Torontó Filmfesztiválon a Legjobb Kanadai Film Díját, 2005-ben a Gen Arts Filmfesztiválon a Legjobb Film, valamint a Közönség Díját és a US Comedy Arts Filmfesztiválon a Zsűri Különdíját.

A filmtörténet legnagyobb blöffje:

Amennyire zseniális maga a film, legalább annyira volt zseniális a promóciója: a produkció marketing csapata a premier előtt gyakorlatilag kreált egy nem létező karaktert, Frankie Wilde – ot, a süket DJ-t, felléptették Ibiza legmenőbb helyein, kiadták a mixlemezét, a sztorija bejárta a nemzetközi sajtót. Apró bökkenő, hogy Frankie sosem létezett, a figura hitelessége Paul Kaye zseniális színészi teljesítményének és a köré épített instant mítosznak volt köszönhető. Az egész dolog valami orbitálisan meggyőzőre sikerült: híres producerek, partiarcok és igazi DJ-k dicsérik orrba-szájba Frankie Wilde-ot, a film elején maga a producer – félisten, Pete Tong méltatja Frankie munkásságát. A készítők nem hagyták, hogy a kultfilmmé váló ál-dokumentumfilm rajongói buktassák le őket: a díszvetítést követően szépen, sorban felmentek a vászon elé és vigyorogva közölték, blöff volt az egész.

Imádjuk őket.

A filmet még jobban, főleg ezt a részt (a tartalmától elhatárolódunk, de maga, mint filmes jelenet zseniális):


Mi ez? Vígjátékba oltott dráma, kamu-dokumentumfilm formájában, sok-sok Ibiza feelinggel

Kiknek való: 16+, elég rendesen, a drogos jelenetek miatt főleg. Vígjáték, de nem családi mozi…

Mihez hasonlít? Huh, annyira egyedi, hogy kb. semmihez. Talán a Ponyvaregény, a Trainspotting és a Jay és Néma Bob keverékéhez hasonlít, de (nálunk) veri mindet.

A FOUND FOOTAGE MŰFAJ FELTALÁLÓI: IDEGLELÉS – THE BLAIR WITCH PROJECT

The Blair Witch Project

Megjelenés dátuma: 1999. december 30. (Magyarország)

Rendezők: Eduardo Sánchez, Daniel Myrick

Költségvetés: 60 000 USD

Bevétel: 248,6 millió USD

A sztori:

1994 októberében három főiskolás belevág, hogy filmet csináljon a hírhedt Blair-i boszorkányról, akinek szelleme állítólag már kétszáz éve kísért a környéken. A három fiatal nyom nélkül eltűnik az erdőben, ám a kamera egy év múlva előkerült, benne a hátborzongató filmfelvétellel. Napjaink egyik legnépszerűbb kultuszfilmjét 35 ezer dolláros amatőr költségvetésből forgatták és hihetetlen sikert aratott előbb Amerikában, majd az egész világon – és bevétele csak az amerikai mozikban meghaladta a 140 millió dollárt. (forrás: Port.hu)

Ahol nem sült el jópofán a blöff…

Míg a Nesze neked, Pete Tong alkotói röhögve bevállalták a modern filmtörténet egyik legnagyobb blöffjét, az Ideglelés stábja a bemutató előtt égett be, amikor híre ment: az egész sztori egy orda nagy kamu. A Blair Witch Project az első volt a “found footage” stílusban készített filmek között, melyek lényege, hogy úgy állítják be, mintha egy kézikamerával vette volna fel valaki a történteket, így adva dokumentumfilm-hangulatot az alkotásnak. Ezt a módszert alkalmazták a Colverfield-nél, a Paranormal Activity-nél és a Halálhegy – A Dyatlov-rejtély című horrornál is, ott viszont már meg sem próbálkoztak a készítők azzal, hogy beetessék a közönségüket.


Mi ez? Kézikamerás kergetőzés az erdőben egy kamu boszorkánnyal.

Kiknek való: akik szeretnek parázni és nem kapnak idegbajt a kézikamerás-rángatástól.

Mihez hasonlít? Az összes többi kézikamerás horrorhoz, de legalább ez volt az első.

DICAPRIO VS MEDVE, FULL KONTAKT KÜZDELEMBEN: A VISSZATÉRŐ

The Revenant

Megjelenés dátuma: 2016. január 14. (Magyarország)

Rendező: Alejandro González Iñárritu

Operatőr: Emmanuel Lubezki

Főszereplő: Leonardo Dicaprio, Tom Hardy

A Visszatérő több dologban is különbözik a másik két filmtől. Egyrészt, míg előbbiek filléres költségvetésű kultfilmek, a Dicaprio főszereplésével készült kalandfilm egy igazi popcorn-blockbuster, erőteljes drámai szállal. Másrészt pedig (míg az előző kettő ordas nagy kamu), ez a sztori egy kicsit megtörtént, egy kicsit meg nem: valós az alapja, de kb annyira hasonlít a film az eredeti esethez, mint Pagani Huayra a 2-es Golfhoz. Mindkettőnek van (jobb esetben) két kereke.

A sztori:

A visszatérő megtörtént események alapján készült. Magával ragadó, hátborzongató film egy férfi küzdelméről, a minden rettenet ellenére legyőzhetetlen élni akarásról és a teljes esélytelenséggel is dacoló emberi szellemről.


Hugh Glassra (Leonardo DiCaprio) a még feltérképezetlen amerikai vadonban rátámad egy medve: társa, John Fitzgerald (Tom Hardy) szándékosan tagadja meg a segítséget és magára hagyja őt a kietlen, dermesztő rengetegben. Glass hihetetlen erőfeszítéssel dacol a természet és az ember kegyetlenségével. Őrületes kalandokat él túl, egymaga vág keresztül hegyen, erdőn, folyón és hómezőn, hogy bosszút álljon. (forrás: Port.hu)


Mi ez? Olyan, mint a fenti Blair Witch Project, csak itt boszi helyett medvével kergetőznek, ráadásul volt pénzük egy normális kamerára is.

Kiknek való: Dicaprio és Hardy rajongóknak, meg mindenkinek, aki csípi a tartalmas, bosszúállós, túlélős blockbuster-eket. Khabib Nurmagomedov-nak főleg, állítólag ő is bunyózott már medvével.

Mihez hasonlít? Mintha összekutyulták volna a Farkasokkal Táncolót valamelyik durva sportdrámával, például a Mélyütéssel. Itt persze nincs bunyó (csak a medvével, ugye), de elég erőteljes benne a “sebezhető, de kemény fickó egyedül küzd a sors ellen” hangulat.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb