Közélet

Baleset, baleset hátán – melyik Szeged legveszélyesebb útszakasza, kereszteződése?

Te is úgy érzed néha a szegedi forgalomban, mintha a Destruction Derby című videojáték valamelyik pályáját próbálnád teljesíteni? Nem vagy vele egyedül, tegnap Szegeden és közvetlen környékén 4 nagyobb karambol is történt, a múlt héten pedig volt olyan nap, amikor 21 (!) baleset szaladt össze röpke 24 óra alatt a Napfény Városában. Összekaptuk, melyek a legveszélyesebb útszakaszok, hol kell a leginkább vigyáznod, ha egyben szeretnél kiszállni az autódból.

Ha már témánál vagyunk, egyértelmű volt, hogy az illetékeseket is megszólítjuk – cikkünk végén Vad Róbert, a Csongrád-Csanád Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottságának titkára is elmondja majd véleményét, meglátásait. Elsőként azonban jöjjenek a Szeged365.hu olvasói, akik az utóbbi hetekben rengeteg üzenetet küldtek a témában. A lenti gyűjtemény alapját tehát – első körben – nem a hivatalos statisztika, hanem a hozzánk beérkezett olvasói vélemények adják.

47-ES, ALGYŐI ÚT, JÓZSEF ATTILA SUGÁRÚT

A jelek szerint egy kicsit el van átkozva a József Attila sugárút: vasárnap reggel a Kecskeméti utca kereszteződésénél történt egy meglepően nagy koccanás, a keddi nap pedig egy hármas karambollal indult a Brüsszeli körút kereszteződésében.

Ez utóbbi szakaszt egyébként jó páran írtátok, hogy necces: a sugárút és a körút kereszteződésében gyalog alig lehet átérni a zöld lámpán, az autósok egy része pedig külön ingerenciát érez itt, hogy még átslisszanjon a sárga (vagy épp piros) jelzésen.

Külön említést érdemel a József Attila sugárút és a Budapesti körút kereszteződése. Zoli nevű olvasónk – aki Vásárhelyről jár be nap mint nap Szegedre dolgozni – azt írta pár napja, lassan már bukósisakban jár be dolgozni, annyi forró helyzet adódik az ominózus kereszteződésnél. Jól mutatja a sugárút két “sötét pontját” az a nyári eset, melyben pár perc különbséggel történt komoly csattanás a fent említett csomópontokban:

Ha már a József Attila sugárúttal kezdtünk, nem mehetünk el az Algyői út és a 47-es út mellett sem: pont tegnap délután borult át egy autó a Vásárhely felé tartó sávból a Szeged felé tartóba. Kazi írta pár napja: “…úgy néz ki a 47-es a sok sávjával, mintha autópálya lenne, pedig nagyon nem az. Nem ártana ha nem pályatempóval mennének a tisztelt autóstársak.”

“VILÁGÍTÓS KÖRFORGALOM” A KOSSUTH LAJOS SUGÁRÚT ÉS A RÓKUSI KÖRÚT TALÁLKOZÁSÁNÁL

Gábor nevű olvasónk Facebook kommentjében a Silent Hill című videojáték helyszínéhez hasonlította a Rókusi körút – Kossuth Lajos sugárút kereszteződésében lévő körforgalmat, mint írja: “ugyanaz van vele, mint a kedvenc játékommal: please don’t make me go to Silent Hill – a város nevét már csak át kell írni lámpás körforgalomra és már meg is van az örök érvényű szegedi igazság.” Az ominózus, egyébként már-már szegedikum számba menő “világítós” körforgalomnál továbbra is a sávváltás problematikája a legégetőbb, Kata szerint még mindig rengetegen lépik át a záróvonalat, ezzel a frászt hozva a többi autósra.

Az alábbi, szeptemberi esetnél a fentieknél is több történt: a “produkció főhőse” fogta magát és megpróbált úgy keresztül rongyolni a több sávos körforgalmon, mintha egy szimpla kereszteződés lenne, ahol még elsőbbsége is van. Nem volt elsőbbsége, az átkelés pedig nem sikerült:

A DOROZSMAI ÉS BUDAPESTI ÚT KERESZTEZŐDÉSE

Nehezen értelmezhető sávok, nagy fogalom, még nagyobb sebesség – írja e-mailjében Krisztián, aki a keddi karambolt követően írta meg véleményét. Mint írja, egyes, az M5 autópályáról a városba érkező autósok úgy értelmezik, mintha az Izabella híd vonaláig 90-es tábla lenne, életveszélyes sebességgel döngetnek végig a szakaszon.

Az ominózus kereszteződésben tegnap egy Mazda és egy Porsche csattant egymásnak, komolyabb személyi sérülés csodával határos módon nem történt:

CSONGRÁDI SUGÁRÚT

Már megint a Kecskeméti utca: vasárnap a két sugárutat összekötő kis utca József Attila sugárúttal találkozó végén, a nyár végén pedig a Csongrádi sugárútba torkolló sarkán történt súlyos baleset. Lámpa nincs, a forgalom brutális, nagyon jó ütemben kell elkapni a rajtot, hogy az említett utcából az ember átjusson a sugárút túlsó felén lévő Nádas utcába – írta még a fent említett baleset idején Steve és sajnos igaza van.

A Csongrádi sugárút, a “rajzolt” bicikliútjával két keréken is veszélyes, erről Orsitól kaptunk mailt a napokban.

VESZÉLYES RÉSZEK GYALOG ÉS KERÉKPÁRRAL

Gyalogosként, bringásként nem egyszerű a Horgosi út és a Tompai kapu út kereszteződése, ahol zebra és bármiféle közlekedési lámpa nélkül kell átkelni, bármelyik irányba is indulna az ember.

Az utóbbi hetekben több üzenetet is kaptunk a Székely sorról, amit az olvasóink szerint “gyorsulási szakasznak” használnak páran. Peti a Petőfi Sándor sugárutat végigszelő bicikliútra hívta fel a figyelmet, ami szerinte simán lehetne egy hivatalos BMX – akadálypálya is, annyi ugrató van rajta. Gyöngyi az Oskola utca – Victor Hugo utca Roosevelt téri találkozására hívta fel a figyelmünket hétfő este, ahol szerinte a “gyalogosok egy része úgy megy össze-vissza az úttesten, mintha a Kárász utcán flangálna, az autósok viszont fittyet hánynak arra, hogy gyalogátkelő van.” Mind az autósok, mind a gyalogosok számát tekintve nagyon forgalmas, éppen ezért fokozott figyelmet követel meg az újonnan átadott Csillag tér, ahol az utóbbi évek legszörnyűbb szegedi, közlekedési tragédiája következett be szeptemberben.

MEGSZÓLALT A RENDŐRSÉG: ÍGY LÁTJA A TÉMÁT VAD RÓBERT RENDŐR ŐRNAGY

Ha van olyan szakember Szegeden, aki sok mindent látott már a témában, az Vad Róbert rendőr őrnagy, a Csongrád-Csanád Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottságának titkára – amikor a téma felvetődött nálunk, egyértelmű volt, hogy őt is megkérdezzük.

Robi szerint egyértelmű, kifejezett gócosodás nem állapítható meg. Nincs “halálút” Szegeden, vagyis olyan szakasz, ahol rövid időszakon belül extrém sok baleset történne. Ennek ellenére szerinte is vannak problémás(abb) részek, ahol az út vonalvezetése, geometriája, kiépítése vagy megnövekedett forgalma nagyobb figyelmet kíván meg a közlekedőktől. Ilyen az olvasóink által is megjelölt SZVSE – körforgalom, a Belvárosi Híd újszegedi hídfője vagy a Csongrádi sugárút kerékpáros megoldása, bár, ahogy az őrnagy fogalmazott: ezeknél sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy radikálisan több baleset történne.

A szakemberrel Fülöp Timi kolléganőnk készített interjút, melyet vágatlanul itt tudsz meghallgatni:

Bármerre is jársz a városban, vigyázz magadra, sose vezess gyorsabban, mint ahogy az őrangyalod repül! Tudsz még olyan részt, ahol extra figyelem szükségeltetik? Küldd el nekünk Facebook üzenetben, kommentben vagy az [email protected]-ra!

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb