KözéletSmart Szeged

Vonattal, Szegedről, Budapestre? Hamarosan már nem a Nyugati Pályaudvarra fogunk zakatolni

Egészen pontosan, nem szimplán a Nyugati Pályaudvarra. Budapest Főpályaudvarrá fejlesztik 10-ből 9 szegedi kedvenc állomását, amely hatalmas átalakuláson fog átmenni – derült ki Fürjes Balázs Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár tegnapi bejelentéséből. Mint közösségi média oldalán írta, Duna alatt futó alagutat fognak kialakítani, megszüntetik a felüljárót és a Nyugati teret, a Körút – Váci-Bajcsy metszéspontját csúfító “szocialista tájsebet.”

44 HEKTÁROS TERÜLET, 12 ÉPÍTÉSZIRODA, GRANDIÓZUS PROJEKT

“Kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetünk a Nyugati pályaudvar és környezetének teljes megújítására. A feladat rendkívül összetett: parképítés, minőségi városi terek, középületek és vasúti mélyállomás tervezése. A 44 hektár megújítására 12 építészirodától várunk terveket” – írta Fürjes Balázs. Az államtitkár azzal folytatja, hogy a Nyugati az ország legforgalmasabb közlekedési csomópontja, a vasút szempontjából mégis szűk keresztmetszet. A pályák állapota leromlott, a biztosítóberendezések a mai napig kézi erővel működnek. A Nyugati ma egyértelműen akadálya annak, hogy több vonat érkezzen be és haladjon keresztül Budapesten: “Leromlott állapota miatt nem tud elég vonatot fogadni, mert fejpályaudvarként zsákutcát jelent, és nem átmenő állomásként működik.”

12 építésziroda készíthet majd terveket. Fürjes Balázs arról írt, hogy olyan díjnyertes tervezőcsapatok is érdeklődnek a feladat iránt, akik már többször nagyot és különlegeset alkottak. Ilyen a londoni Paddington pályaudvar átépítését megálmodó Grimshaw Architects és a bécsi Főpályaudvart tervező Albert Wimmer.

TELJESEN ÚJ VÁROSRÉSZBE FOGNAK ÉRKEZNI A SZEGEDRŐL BUDAPESTRE VONATOZÓK

Ha mindez megvalósul, Budapesten egy teljesen új városrész születik – új közparkkal, minőségi zöldterületekkel és egy 21. századi, modern pályaudvarral, amely egyszerre vasúti megálló, izgalmas közösségi tér és találkozóhely. Az államtitkár szerint a Duna alatti alagút megépítésével a Nyugati Magyarország első átmenő rendszerű pályaudvara és a vasúti közlekedés első számú központja lesz.

MEGSZŰNIK A WESTEND ELŐTTI BUSZPÁLYAUDVAR, FELSZÁMOLJÁK A SÖTÉT, LEHANGOLÓ ALULJÁRÓRENDSZERT

Fürjes Balázs az alábbiakban foglalta össze a főbb tervezési feladatokat:

  • Új mélyállomás és felszíni, fedett peronok tervezése.
  • A műemléki Eiffel-csarnok teljes újragondolása: a vasúti vágányok kikerülnek innen, így új funkciót kaphat az impozáns csarnoképület, izgalmas közösségi tér és találkozóhely jöhet létre.
  • Az aluljárók megújítása: a jövőben a Duna alatti vasúti alagút és az északi és déli HÉV-ek összekötésével megvalósuló M5-ös metró is alagútban érkezik majd a Nyugatihoz, így több tízezer négyzetméter felszín alatti, felhasználóbarát, tágas, világos közlekedő kialakítása a feladat. Mint Fürjes Balázs írta, felszámolják a sötét és lehangoló aluljárórendszert.
  • A Nyugati térből színvonalas városi tér lesz, a Westend előtti buszpályaudvarra és parkolóra sincs szükség ebben a formában.
  • Új közpark, középületek és kulturális funkciók is lesznek a Podmanczky utcához közeli és a Ferdinánd híd mögötti vasúti üzemi területeken.
  • A Westend-parkolóház és a peronok összekötése, amelynek célja, hogy a parkolóház P+R-funkcióként támogassa a vasutat, és a peronok közvetlenül elérhetőek legyenek.

Kapcsolódó cikkek

Egy hozzászólás

'Fel a tetejéhez' gomb