Blog

Minden reggel háború, avagy a Ságvári és a Juhász Gyula előtti parkolási helyzet margójára

“Ma reggel több szülőt is megbüntettek a Ságvári előtt, én is köztük voltam” – kaptuk e-mailben az egyik apukától, akinek lurkói a Boldogasszony sugárúti SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolába (ex-Ságvári) járnak. Az áldatlan helyzet ismerős lesz, ha egy cipőben jársz Lacival:

  • míg a sugárút klinikák felőli oldalán, az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája előtt csak várakozni tilos tábla van kint, ergo annyi időre megállhatsz, hogy kiugorjon a család kicsi kincse,
  • a volt Ságvári előtt viszont a várakozni tilos mellett egy megállni tilos tábla is várja a szegedi anyukákat-apukákat, vagyis, a KRESZ szabályai szerint csakis forgalmi vagy műszaki okból szabad ott lenned.
  • Hab a tortán, hogy a környéken – beleértve a sugárutat és a környező kisutcákat – teljes Mission Impossible a parkolás.

CHALLENGE, SZEGEDI SZÜLŐKNEK: PARKOLJ LE A JUGYU VAGY A SÁGVÁRI KÖRNYÉKÉN!

A Juhász Gyula előtt egy első ránézésre szétbokszolt (talán egy dühös apuka?) közlekedési tábla adja tudtunkra, hogy tilos várakozni reggel 7 és 8 között, vagyis, a szabályok értelmében a “be- és kiszálláshoz szükséges ideig” szabad megállni az iskola előtt.

Amikor reggel ránézel a suli előtti táblára és egy pillanat alatt rájössz: Tong Po is a Jugyuba hordja a kisfiát.

Hab a tortán, hogy az iskola épületének sarkáig a járda mellett futó kerékpársávot pont ott vezetik rá az úttestre, ahol a négykerekűvel érkezők meg-megállnak reggelente, folyamatos bringás-autós konfliktust idézve elő a két tábor között, arról már nem is beszélve, mekkora veszélyben vannak a gyakorlatilag az úttest közepén az autóból kiugráló gyerekek.

“Pofám leszakad, ma reggel egy piros iskolabusz mögött még két nagy értékű terepjáró is ott pöffeszkedett a Jugyu előtti biciklisávon” – írta pár napja Saci nevű olvasónk, aki kerékpárral igyekezett (volna) munkába.

A szegedi hölgy szerint három választása volt,

  • megvárni, amíg a “nyugisan parkoló szülők méltóztatnak” arrébb állni,
  • szabálytalanul megpróbálni áthajtani az iskola bejárata előtt, veszélyeztetve a gyerekeket,
  • vagy életveszélyes manővert indítva, az autók közé rántani a drótszamarat.

Mint olvasónk írta, az utóbbit választotta. A konfliktus másik oldaláról Tamás pár hete számolt be, mivel a Boldogasszony sugárúton folyó építkezés miatt esélye sem volt máshol megállni, egy pillanatra lefékezett az iskola bejárata előtt, mire a háta mögött fékezni kényszerülő biciklis dühét kiengedve belevágott egyet az autó tetőlemezébe, behorpasztva azt.

A helyzet még gyászosabb a túloldalon, a Ságvári előtt, ott a várakozni tilos mellett már egy csinos kis megállni tilos tábla is várja a szegedi anyukákat-apukákat, vagyis, a KRESZ szabályai szerint csakis forgalmi vagy műszaki okból szabad ott lenned.

A RENDŐRSÉG LAZA, DE VANNAK KIVÉTELEK

Mivel az iskola előtt megállni tilos, a környéken pedig nagyjából lehetetlen, adott a non-stop káosz reggelente, amelyen a Csongrád-Csanád Megyei Rendőrfőkapitányság munkatársai gyakran próbálnak helyszíni jelenléttel segíteni. Ma reggel viszont, mint több olvasónk is jelezte, a gyalogos forgalomirányítás helyett az érkező autósok megbüntetése történt, az alábbi fotót az egyik apukától kaptuk:

Általánosságban egyébként az a jellemző, hogy a szegedi rendőrök “lazák” vagy inkább csak szimplán emberségesek az ügyben, mivel több Szeged365-ös kolléga is érintett, bőven van szubjektív tapasztalatunk. Nem egyszer megesett, hogy lakossági bejelentésre a reggeli vagy délutáni csúcsban a helyszínre érkező rendőrök szimplán csak elküldték a Juhász Gyula előtt indokolatlanul sokat teketóriázó autósokat, de nem állítottak ki csekket. A reggeli, olvasóink által jelzett “Ságváris” bünti-szériára rákérdeztünk a Csongrád-Csanád Megyei Rendőrfőkapitányság sajtóosztályánál is, azt a választ kaptuk, hogy nincs ilyen jellegű, összehangolt akció.

Mármint, akció van, de teljesen más célzattal: a hétfő óta futó, december 12-ig tartó Roadpol célja, hogy fokozott ellenőrzéssel kiszűrjék az ittas sofőröket.

OKÉ, PARKOLJUNK LE A KÖRNYÉKEN… DE MÉGIS, HOL?

“Használd a lábad, haver” – szólt oda az egyik biciklis Attila nevű olvasónknak, aki a Jugyus apukák táborát gyarapítja. A meglátás jogos, legalább is, adná magát, hogy a két intézmény elé érkező szülők távolabb, a Boldogasszony sugárút más részein vagy a környező kisutcákban álljanak meg. Mármint, ha lehetne.

  • A Bokor és a Batthyány utcák telt házasak az év 365 napján,
  • a Liliom utca reggelente telis-tele van a klinikákhoz érkező látogatók vagy a környékbeli kávézókba, boltokba áruszállítók járműveivel,
  • a Markovits utcába a sugárút felől behajtani tilos,
  • a Vitéz utca első fele rakodási terület, a többi részével pedig nagyjából ugyanaz a helyzet, mint a fent említett többi kisutcával.

ÖNKORMÁNYZATI KONCEPCIÓ? ESETLEG? VALAKI?

Az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskola története 1928-ban kezdődött, az 1950-es évek előtt pedig “Belvárosi Fiú Népiskola” néven üzemelő ex-Ságvári pedig 1958 óta működik a jelenlegi funkciójának megfelelően. Nyilván, az említett két dátumon még nagyon más volt a lakosság motorizáltsága (sőt, 1928-ban kis túlzással, gyakorlatilag nem létezett ilyesmi), az idők azonban változnak.

Szubjektív, de megoldást a reggeli és délutáni idegbaj problematikájára mindössze három dolog jelenthet:

  • ha minél többen letesszük az autót és váltunk közösségi közlekedésre, azonban tekintve a felgyorsult életmódunkat, ez nem várható el egyetlen csettintésre 10-ből 10 szegedi szülőtől,
  • ha minél több anyuka-apuka belátja, hogy bizony reggelente be kell tervezni egy plusz 10 perces sétát a parkolóhely és az iskola között,
  • ha észbe kap az önkormányzat, és elkezd kidolgozni valamiféle hosszú távú koncepciót arra, hogy egyszer majd élhető mennyiségű parkolóhely legyen a szegedi iskolák környékén. Ugyanez nem ártana a Makkosházi körúti panelházakban lakó szegediek kontra szupermarket-láncok konfliktusa kapcsán sem, ha már a témánál vagyunk. Nyilván, a válts kerékpárra, közösségi közlekedésre szlogenek non-stop hangoztatása szép és jó dolog, de évek óta látszik, hogy ide több kell, mint kéthavonta lenyomni egy SASMob-sajtótájékoztatót és néha kiposztolni pár “légy zöldebb” közhelyet a képviselők Facebook oldalára.

Levélben kérdeztünk rá az önkormányzatnál, hogy dolgoznak-e valamiféle megoldáson a két iskola környékén fennálló, kerékpárosnak és autósnak is idegborzoló, egyben balesetveszélyes helyzet kapcsán, amint válaszolnak, cikkünket frissíteni fogjuk. Mármint, ha válaszolnak.

Kisházi Sándor

főszerkesztő

Szeged 365 – szegedi, független, igazi

Kapcsolódó cikkek

2 hozzászólás

  1. Visszajelzés: Anya Fernald Belcampo
  2. Visszajelzés: find out this here
'Fel a tetejéhez' gomb