Szigorítanák a KRESZ-t a vasúti átkelőkben megszaporodó balesetek miatt
Sajnos egyre több baleset történik vasúti átkelőkben, legutóbb Szeged környékén Mindszentnél öten vesztették emiatt életüket. Idén április 12-ig összesen 33 ilyen baleset következett be, amelyekben már 16-an haltak meg. A statisztikákból kiderült, hogy 2021-ben kevesebb, mint kétnaponta történt vasúti baleset. Az Alapjárat cikke szerint ezeket leggyakrabban a KRESZ szabályainak be nem tartása vagy a közlekedők figyelmetlensége okozta, ezért a MÁV azt szeretné, ha szigorítanának a KRESZ-en.
Mint írják, mivel a vonatok féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőknek esélyük sincs elkerülni az ütközést az átjárókon felelőtlenül áthajtó járművekkel.
2008 ÓTA NEM KÖVETKEZETT BE OLYAN VASÚTI HIBÁBÓL FAKADÓ BALESET, AMELY HALÁLOS LETT VOLNA
2021-ben a baleseteknek mintegy fele történt vasúti átjárókban, melyek körülbelül 70 százaléka volt fény- vagy félsorompóval biztosítva. Ráadásul a MÁV teljes hálózatán 2008 óta nem következett be olyan vasúti hibából fakadó baleset, ami halálos áldozatot követelt volna. A vasúttársaság kihangsúlyozta, elengedhetetlen a közlekedési morál változása ahhoz, hogy csökkenteni lehessen a balesetek számát. Ennek érdekében nem árt átismételni a KRESZ vonatkozó szabályait:
- A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek.
- Ha a fénysorompó jelzői sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, vagyis ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére. A vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni, és áthaladni csak azt követően szabad, ha teljes bizonyossággal meggyőződtünk arról, hogy egyik irányból sem érkezik vasúti szerelvény.
- A KRESZ előírja, hogyha a fénysorompó piros jelzést mutat, az útátjárón nem szabad áthaladni. Csak akkor lehet elindulni és áthajtani a síneken, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és a lámpa fehéren villog.
- A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű az átjáró felé, illetve a folyamatos áthaladás biztosított. Tehát még véletlenül sem kell megállni a síneken.
- Ha bármely irányból vasúti jármű közeledik, az átjáró előtt meg kell állni.
- Tilos az előzés a vasúti átjárókban és közvetlenül előttük.
A fénysorompó formája megegyezik az elsőbbségadás kötelező (csúcsára állított háromszög) tábla alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vasúti szerelvények számára.
SZERETNÉK, HA SZIGORÍTANÁK A KRESZ-T
A MÁV „Érj haza biztonságban!” elnvezéssel kampányt indított annak érdekében, hogy csökkenjen a vasúti átjárókban a balesetek száma. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert elmondta, szeretnék, ha szigorítanák a KRESZ-t, amelynek részeként szigorúbban büntetnék a sorompórongálást. Ezzel a MÁV célja az, hogy visszatartsa azokat, akik veszélyeztetik a közúti és a vasúti közlekedés biztonságát.
2 hozzászólás