Közélet

Breaking: leállt az orosz kőolajszállítás Magyarországra

Augusztus 4-én leállította az orosz Transznyeft a Barátság II. vezetéken a kőolaj-szállítást Magyarország, Csehország és Szlovákia felé amiatt, mert előtte július végén az ukránok a nyugati szankciókra hivatkozva visszaküldték az előre kifizetett tranzitdíjat a Transznyeftnek – írja egybehangzó értesülései szerint az orosz RIA és a brit Reuters hírügynökség a Portfolio szerint.

Mint kiemelték, ez azt jelenti, hogy már ötödik napja nem jön Magyarországra az orosz kőolaj. A portál szerint a hír mai nyilvánosságra kerülése hatására azonnal ütni kezdték a Molt, illetve a forintot.

NÉMETORSZÁGBA MÉG MEGY KŐOLAJ

Az orosz RIA Novoszti hírügynökség beszámolója szerint a Transznyeft orosz vezetékmonopólium megerősítette, hogy leállította az olajszállításokat a Barátság kőolajvezeték déli ágán Magyarország, Szlovákia és Csehország felé, míg az északi ágon Fehéroroszországon át Lengyelországba és Németországba folytatódnak a szállítások. A szállítások leállítását “a tranzitdíj elszámolása körüli üggyel” magyarázza a Transznyeft, illetve azzal, hogy a pénzt nem tudta elküldeni az ukrán vezetéküzemeltető Ukrtransnafta cégnek. Az ukrán cég az orosz TASZSZ hírügynökség beszámolója szerint azzal magyarázta, hogy leállította az orosz kőolaj továbbítását a saját területén, hogy nem kapta meg érte a szükséges pénzt.

ÖT NAPPAL EZELŐTT LEÁLLT AZ OLCSÓ OROSZ URÁLI KŐOLAJ SZÁLLÍTÁSA MAGYARORSZÁG FELÉ

A Reuters bővebb információi szerint az eset úgy történt, hogy a Transznyeft már július 22-én előre átutalta az augusztusi tranzitdíjat Ukrtransnaftának, de a pénz nem érkezett meg hozzá, sőt az ukrán cég július 28-án visszaküldte azt, mert a Gazprombankon keresztül nem teljesült az átutalás. A Transznyeft közleménye szerint a Gazprombank a nyugati szankciók miatt nem továbbította a pénzt. A lényeg, hogy öt nappal ezelőtt leállt az olcsó orosz uráli kőolaj szállítása Magyarország felé, éppen akkor, amikor Mol százhalombattai finomítóját egyébként is le kellett állítani július végén a halaszthatatlan karbantartási munkálatok miatt, miközben részben a 480 forintos hatósági árból eredő üzemanyag ellátási zavarok enyhítésére hozzá kellett nyúlni a stratégiai készletekhez is.

A SZANKCIÓK ENYHÍTÉSÉT KELL SZORGALMAZNI?

A Portfolio szerint a szállítások leállítása valóban a nyugati szankciókkal függ össze, akkor ez idővel súlyos ellátási nehézségekhez is elvezethet idehaza, illetve a térségben. A Rerfinitív hírfolyamában a Market News Publishing éppen ezért azt hangsúlyozza, hogy ez a hír súlyos ütést jelenthet gazdaságilag az egész kelet-közép-európai térségnek és egyúttal erős érvet adhat Orbán Viktor magyar kormányfő kezébe, hogy a nyugati szankciók enyhítését szorgalmazza az olajellátási nehézségek enyhítése érdekében. Azt is megjegyzi persze a tudósítás, hogy éppen Magyarország volt az egyik olyan tagállam, amely a földrajzi elhelyezkedése, a Barátság II. kőolajvezeték útvonala, miatt egyelőre időhatározó nélküli felmentést kapott a hatodik uniós szankciós csomagban az orosz kőolajembargó alkalmazása alól, így tehát emiatt éppen továbbra is zavartalanul kellene áramlania a kőolajnak ezen a vezetéken hozzánk, a szlovákokhoz és a csehekhez.

Kapcsolódó cikkek

Egy hozzászólás

  1. Visszajelzés: DevOps Consulting company
'Fel a tetejéhez' gomb