Közélet

Árat emel a Florin Zrt., LED-lámpákra vált a SPAR és megújuló energiaforrásokat keres a Bonafarm Csoport – meglépik a nagyok, amit tudnak, de innen már csak imádkozni lehet

Jelentős kihívást okoz a rezsiárak drasztikus emelkedése a hazai nagyvállalatoknak, amelyeknek a veszteségek mérséklése érdekében gyorsan kell lépniük, hiszen a versenyképességük megőrzése a tét. Nehezen látható, hogy mit hoz a jövő, amelyet az energiahatékonysági fejlesztések döntenek majd el, de hogy milyen stratégiát választanak a nagyok? Erről az Index különböző szektorok képviselőit kérdezte, többek a Segeden is működő Bonafarm Csoportot, a SPAR áruházláncot és a Florin Zrt.-t.

Európát egy versenyképességi válság fenyegeti, és a jövő kihívásaiból azok a kontinensek jöhetnek ki jól, amelyek az energiahatékonyságot prioritásként kezelik – hangsúlyozta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter szeptember végén a Mathias Corvinus Collegium (MCC) rendezvényén. Ahogy a miniszter is jelezte, a helyzet gyors lépésekre ösztönzi a hazai nagyvállalatokat. Az élelmiszer-gazdaság legtöbb szereplőjéhez hasonlóan a Bonafarm Csoport számára is jelentős kihívást jelent az energiapiacon kialakult rendkívüli helyzet kezelése – közölte a vállalatcsoport az Index megkeresésére. 

MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK

A portál szerint a Bonafarm intézkedései három főcsoportba sorolhatók: egyrészt törekednek a felhasználható energiahordozók diverzifikálására. Ez előnyt jelentene abban az esetben, ha a piacon hiány alakulna ki valamelyik energiahordozóból vagy irreális szintre emelkednének az energiaárak, akkor alternatív megoldás segítségével folytatódhatna a termelés. Ezért több területen a földgáz mellett megteremtették a propán-bután gáz vagy a tüzelőolaj használatának lehetőségét. A vállalatcsoport igyekszik növelni a megújuló energiaforrások szerepét, elsősorban geotermikus és napenergia felhasználásához szükséges beruházásokat terveznek indítani a következő években. Az energiaválság miatt az új beruházásaiknál kiemelt figyelmet fordítanak már a tervezés során arra, hogy a termelés szerves részét képezzék az alternatív energiahordozók. Mindezeken túl kiemelten kezelik a tudatos energiafelhasználás kérdését a napi ügymenetek során. 

A SPAR LED-LÁMPÁKRA VÁLTOTT

A környezettudatos üzemeltetési megoldások szerves részét képezik a SPAR Magyarország fenntarthatósági stratégiájának. Az áruházlánc az energiahatékonyságot célzó intézkedései között említette például azt, hogy átváltottak az új és a felújított áruházaknál a LED-lámpák használatára, földhőszivattyúkat kezdtek telepíteni, továbbá elindították az épületek hőszigetelését is. Bevezették a transzkritikus szén-dioxid hűtéstechnikai rendszerek alkalmazását, amelyekkel a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság is foglalkozik. Elkezdtek intelligens épületüzemeltetési szoftvert használni, amely a belső hőmérséklet automatikus szabályozásában játszik szerepet. Kifejezetten ügyelnek a világítás, a gépek és a légcserélő rendszerek ki- vagy lekapcsolására, ha azok használaton kívül vannak. Az elektromos autótöltő állomásokon kívül már két helyen is napelemek biztosítják az épületek áramellátását, ezeket a rendszereket folyamatosan bővítik.

ÁRAT EMEL A FLORIN ZRT.

A Florin Zrt. neve a koronavírus-járvány idején vált sokak számára ismertté. A szegedi vállalat ugyanis kulcsszereplője a hazai fertőtlenítőtermékek előállításának, emellett viszont háztartási tisztítószert és testápolási cikkeket is gyárt. Barta Attila, a vállalat vezetője az Indexnek kiemelte: “Az energiaárak esetében kialakult helyzet a Florin Zrt.-t jelentősen érinti, ezért kénytelenek vagyunk olykor érdemben árat emelni. A beszállítói láncban ugyanis különböző mértékben, de minden partnerünk árat emel, amely az energiaárak növekedésére vezethető vissza. Ennek mértéke olykor 30-50 százalék, ám nem ritka, a 100 százalék, vagy efölötti drágulás sem. Energiaintenzívebb termelést folytató cégeknél érthetően ez az arány magasabb. Míg korábban az energiaárak a termékek fogyasztói árának kialakításában a kerekítési tényezőt jelentették, addig mára döntő fontosságúvá vált.” 

OLCSÓBBAN KELL TERMELNI

Barta Attila azt is kihangsúlyozta, hogy a Florin kénytelen egyes esetekben a bérgyártás lehetőségét is vizsgálni, olyan országokban, ahol az energiakrízis kevésbé vált az életben maradás tárgyává. Jelenleg a gazdaságosabb, kedvezőbb árú termékek, termékcsaládok előállítását helyezik a fókuszba. A kereslet élénkült a kisebb kiszerelésű termékek irányába, ezért 50-100 milliliteres termékeket is készítenek. „Az elmúlt időszakban olyan beruházásokat hajtottunk végre, amelyek lehetővé tették, hogy olcsóbban tudjunk termelni. Technikai adottságaink maximális szintjére növeltük a napelemparkunkat. A környezetterhelésünk csökkentése érdekében flakonok gyártásába kezdtünk. Emellett környékbeli cégektől igyekszünk a szükséges alapanyagokat beszerezni” – ismertette a Florin vezérigazgatója, aki szerint a fejlesztések jelentősen hozzájárulnak a gyártási költségek mérsékléséhez és a hatékonyságuk érdemi javulásához. Ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy ezen intézkedések csak részben képesek a beszállítóik áremelésének a tompítására.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb