Smart Szeged

Szeged felé hoznák az M9-es autópályát

Bányai Gábor, a Dél-Alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna kormánybiztosa szeretné elérni, hogy nyugati irányba Szekszárd – Dombóvár – Kaposvár, délkeleti irányba a Szeged – Röszke vonalon bővüljön tovább az M9-es autópálya nyomvonala – mindez a TOP 100 Gazdasági Konferenciáján hangzott el tegnap Szegeden, amelyről ITT írtunk bővebben.

Bányai Gábor kormánybiztos a megyét érintő fejlesztésekről beszélt, mint magyarázta, a legfontosabb feladatok között van:

  • a vízpótló rendszerek kialakítása,
  • a technológia-váltás előkészítése,
  • az energia-problémák kezelése,
  • de szó volt a Homokhátság vízvisszapótlásáról,
  • a Science Parkról,
  • a szegedi Déli Tisza-hídról,
  • a Budapest-Belgrád és a Szeged-Szabadka vasútvonalról,
  • valamint az M9-es autópályáról is.

Az utóbbi kapcsán megjegyezte, hogy a pálya nyomvonalának a kialakítása még folyamatban van. Mint a Hódpress idézte, a politikus szeretné elérni, hogy nyugati irányba Szekszárd – Dombóvár – Kaposvár, délkeleti irányba a Szeged – Röszke vonalon bővüljön tovább az M9-es autópálya nyomvonala.

MÁR A 80-AS ÉVEKBEN TÉMA VOLT AZ M9-ES

Az M9-es kelet-nyugati összekötő út már a nyolcvanas években szóba került, igazából azonban a kilencvenes évek közepén került be a köztudatba. Húsz éve 2030-as megvalósulással számoltak a szakemberek, akik szakaszos megépülést terveztek.

  • Első lépésként 2003-ban átadták a forgalomnak a szekszárdi Duna-hidat és a rávezető utakat, illetve a 61-es főút kaposvári elkerülőjét, s bejelentették, 2006-ra megépül a Dombóvár-Szekszárd szakasz is.
  • Sőt, 2004-ben Medgyessy Péter miniszterelnökként a somogyi megyenapon további útszakaszokról beszélt, s még ugyanebben az évben 2015-re ígérte a kormány a teljes, 400 kilométeres M9-es befejezését.
  • Kóka János gazdasági miniszterként 2005-ben újabb ígéretet tett: öt év múlva Kaposvár és Szekszárd már összeér.
  • Két évvel később viszont visszakozott, s elismerte, nincs remény, hogy belátható időn belül tovább épüljön az autópálya.
  • Ellenzékben a Fidesz-KDNP erőteljesen ostorozta a szocialista kormány tehetetlenségét, majd, kormányra kerülve 2011-ben 2027-es megvalósulás került szóba, igaz, a Kaposvár-Szekszárd szakaszt 2018-ra harangozták be.
  • A 2019-es önkormányzati választások előtt bemutatott Program a versenyképesebb Magyarországért anyagban megváltozott a nyomvonal, az út az Alföldről a Dunát átlépve nem Szekszárd felől Bonyhádon és Dombóváron át vezetett Kaposvár felé, kinyitva ezzel Tolna megyét, hanem egy új, Mohácsnál épülő hídon át Pécsen keresztül.  

A Népszava által megkeresett szakemberek akkor úgy vélték, ha valóban a versenyképességre helyeznék a hangsúlyt, akkor a Kaposvár-Szekszárd nyomvonal lenne előnyösebb, hiszen az M9-es lehetőséget ad a „jelentős munkaerő-tartalékokkal és gazdaságfejlesztési kapacitással rendelkező Dél-Dunántúl nyugati határral való közúti közlekedési kapcsolatainak javítására”, Pécs pedig Szekszárd felől az M6-oson amúgy is elérhető. Vagyis infrastrukturális szempontból a Szeged-Mohács-Pécs nyomvonal korántsem jelentene akkora változást. Más kérdés, hogy a lapnak többen is jelezték, akadnak olyanok, akiknek a közvetlen Szeged-Pécs sztráda előnyösebb:

többek között érdemi logisztikai segítséget nyújtana Csányi Sándor szegedi, mohácsi, bólyi, pécsi élelmiszeripari és mezőgazdasági vállalkozásainak.

A tervezett útvonal, a Magyar Nemzet térképe nyomán:

Ugyanez, a Népszava grafikáján:

Egy valami biztos: ha egyszer megvalósulna a tegnapi eseményen említett tervezet, végre nem kellene az M5-ösön Budapest felé kerülni, ha valaki Szegedről Pécs vagy Debrecen irányába menne. Gyakorlatilag végre megtörténne a keleti és a nyugati régió infrastrukturális összekapcsolódása.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb