A Századvég elemzője szerint lassan nem az a kérdés Európában, mennyibe kerül az üzemanyag, hanem az, hogy legyen
Lassan nem az a kérdés Európában, hogy mennyibe kerül a nyersolaj vagy az üzemanyag, hanem az, hogy lesz vagy nem lesz – mondta a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője az M1 aktuális csatorna vasárnap reggeli műsorában. Hortay Olivér szerint az egyre súlyosabb piaci feszültség Magyarországra is be fog gyűrűzni, akár veszélybe sodorhatja a benzinárstopot is.
A LEGKISEBB HIBA IS ELLÁTÁSI PROBLÉMÁKAT OKOZHAT
Hortay Olivér azt mondta, az embargó óriási logisztikai szervezési problémát fog okozni, mert az Európai Unió olajigényének negyedét Oroszországból biztosította. Naponta több millió hordónyi olaj helyettesítése az egyik napról a másikra rendkívüli feladat. Ilyen mennyiségű nyersolaj pótlásánál a legkisebb hiba is ellátási problémákat okozhat – hangsúlyozta a szakember, hozzátéve: ha sikerül is ezeket elkerülni, akkor is jelentős áremelkedés várható, mivel az orosznál 50 százalékkal drágább a nyugati típusú nyersolaj.
NEM FOG VÁLASZ NÉLKÜL MARADNI A 60 DOLLÁROS ÁRSAPKA BEVEZETÉSE
A szakértő úgy fogalmazott, az oroszok és a nagy olajkitermelők várhatóan nem fogják válasz nélkül hagyni a tengeri szállítású orosz olajra meghatározott 60 dolláros ársapka bevezetését, a legnagyobb esélye a kitermeléscsökkentésnek van, ami a világpiaci árak emelkedésével jár.
“A HÉTFŐN ÉLETBE LÉPŐ INTÉZKEDÉSEK MAGYARORSZÁG ELLÁTÁSÁBAN NEM FOGNAK AKUT PROBLÉMÁT OKOZNI”
Oroszország igyekszik átirányítani exportját, ez az elmúlt hónapokban az előzetesen vártnál jobban sikerült, több nyersolajnak találtak új piacot – mondta a szakember. Hortay Olivér hangsúlyozta, a hétfőn életbe lépő intézkedések Magyarország ellátásában nem fognak akut problémát okozni. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy Magyarország az olajembargó elfogadásakor és az olajársapkáról történő tárgyalások során mentességet alkudott ki: továbbra is vásárolhat vezetéken keresztül orosz nyersolajat.
A magyar ellátásban a Barátság kőolajvezeték helyettesítésére legfeljebb az Adria vezetéken keresztül lenne mód, de ennek kapacitása korlátozott. Egy ilyen helyzet nagyon nehéz szervezési feladatok elé állítaná a Molt és Magyarországot – mondta a szakértő.
Forrás: MTI
Egy hozzászólás