Meglepetés, karácsonyra: megérkeztek a Volánbusz vadonatúj, 100%-ban CNG üzemű MAN autóbuszai Szegedre
“Helló Szeged! Hozzuk Szegedre a karácsonyi ajándékot a kollégákkal! Hamarason a tisztelt szegedi utazó közönség is láthatja őket!” – kaptuk az exkluzív levelet még december 2-án, amelyet ma egy újabb követett: mint a Buszosok, sofőrök nevű közösségi média csoportba feltöltött fotók alapján kiderült, már a Napfény Városában, a Volánbusz telephelyén sorakozik a 10 db gázüzemű MAN Lion’s City 12 G autóbusz. A járművek az eredeti tervek szerint nyár végétől álltak volna forgalomba fokozatosan, először Szegeden és Budapest agglomerációjában, azonban a tender lezárása óta bekövetkezett energiaválság és a sűrített földgáz árának időközbeni irreális megemelkedése miatt nem siették el a buszok átvételét és a forgalomba helyezésükre is várni kell még.
Cikkünk második felében részletesen is bemutatjuk az újdonságokat, első körben azonban érkezzenek a fotók, melyeket az egyik, a témában igencsak bennfentes olvasónktól kaptunk.
Az első adag fotó még december 2-án futott be:
A második pedig ma, ez utóbbiak eredetileg a cikkünk bevezetőjében említett csoportba kerültek fel, az egyik – a társaságnál dolgozó – olvasónk pedig ránk szólt, hogy megjöttek, már Szegeden parkolnak a buszok:
SZEGEDEN MÁR A NYÁRON HADRENDBE ÁLLTAK VOLNA A CNG BUSZOK, AZTÁN KÖZBESZÓLT AZ ENERGIAVÁLSÁG
A Volánbusz és az MAN Truck & Bus hazai képviselete, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. még február végén kötött megállapodást összesen 164 darab CNG-hajtású, kéttengelyes szóló autóbusz vásárlásáról – adta hírül a társaság portálja. A Volánbusz járműflotta-kezeléssel foglalkozó társasága, az időközben beolvadással megszűnt Volán Buszpark Kft. még tavaly augusztusban írt ki két kétszakaszos közbeszerzési eljárást 85 darab M3/I osztályú, városi és 79 darab M3/II osztályú, elővárosi kivitelű gázüzemű autóbusz beszerzésére, a járművek szállítási jogát végül egyedüli érvényes ajánlattevőként az MAN magyarországi importőre nyerte el. A környezetbarát-flotta a MagyarBusz nevű lap áprilisi cikke szerint még idén forgalomba állt volna, a járművek közül
- 75 példány Budapest agglomerációjába,
- 40 Szolnokra,
- 39 Zalaegerszegre,
- és 10 pedig Szegedre kerül, került.
A cégnél dolgozó forrásaink szerint az eredeti terv az volt, hogy Szegeden már a nyár végén elindultak volna az új buszok.
Mindez végül másképp alakult, a Volánbusz a tender lezárása óta bekövetkezett energiaválság és a sűrített földgáz árának időközbeni irreális megemelkedése miatt nem siette el a buszok átvételét és a jelek szerint a forgalomba helyezésükre is várni kell még. A Lion’s City-k mindettől függetlenül a szerződésben vállalt szállítási ütemterv szerint érkeztek és érkeznek az országba. A portál által megszerzett hivatalos teljesítési ütemterv alapján egyébként a budapesti agglomerációba szánt példányok (75 kocsi) szállítását december közepéig, a szegediekét (10) november végéig kellett befejezni, a szolnoki (40) és a zalaegerszegi (39) rendeltetésű buszokat pedig legkésőbb 2023. február 28-ig kellene átadni a megrendelőnek.
ÍME A PISZKOS ANYAGIAK: 15 MILLIÁRD FORINTBA KERÜLT A FLOTTA, AZ EREDETI ÁRNÁL 152 MILLIÓVAL OLCSÓBBRA JÖTT KI A KÖR
Az MAN Busz és Kereskedelmi Kft. a 164 darab, Lion’s City család negyedik generációjából (L4C) kikerülő járműveket nettó 15 038 064 360 forint értékben szállítja a Volánbusznak; az eredeti ajánlati árnál közel nettó 152 millió forinttal kedvezőbb áron – írja a MagyarBusz. Az importőr ugyanis a jelentős volumenre tekintettel a szerződéskötést megelőzően mennyiségi kedvezményt ajánlott meg, ami kocsinként közel nettó 930 ezer forintot jelent; így a városi autóbuszok nettó 91,87, az elővárosi kivitelűek pedig nettó 91,5 millió forint darabonkénti vételáron érkeznek az állami busztársasághoz.
Dr. Pafféri Zoltán, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója a tender lezárásakor hangsúlyozta:
„A folyamatos fejlesztésekkel a Volánbusz azt szeretné elérni, hogy minél többen tegyék le a slusszkulcsot, autó helyett üljenek autóbuszra, hiszen a közösségi közlekedés választása egy könnyen, bárki által megtehető lépés a környezetvédelem és fenntartható jövő felé vezető úton.”
KOCKA ROVATUNK BEMUTATJA: 320 LÓERŐ, 1400 NM, BEÉPÍTETT WIFI, USB TÖLTŐK, LED BELTÉRI VILÁGÍTÁS
Most érkezik a cikkünk geek része, avagy, íme a technikai speckók.
- A környezetbarát autóbuszokat a 2018-ban bevezetett D15-ös dízelmotoron alapuló hathengeres, 9,5 literes lökettérfogatú, MAN E1856 LOH típusjelű gázmotorral szerelik; abból is a legerősebb 320 lóerős változattal, amely már Euro 6 – os környezetvédelmi besorolást kapott. A motor 1400 Nm-es legnagyobb nyomatékát egy négyfokozatú Voith DIWA 854.6 automata sebességváltó továbbítja majd a hátsó kerekekhez.
- A buszokat az európai előírásokkal összhangban automatikus fedélzeti tűzoltórendszerrel is felszerelik (érzékelőkkel a motortérben és a kiegészítő fűtőkészüléknél). A sebességkorlátozó elektronika az autóbuszok végsebességét a 80 km/h-ra. A kocsik alá az MAN saját futóművei kerülnek, a mellső tengelyt független felfüggesztésű egységgel szerelik.
- A 18 300 kg legnagyobb megengedett össztömegű járművek 12 185 mm hosszúak és a gáztartályokkal együtt 3295 mm magasak, mindehhez az Európában megengedett maximumot jelentő 2550 mm-es szélesség társul, a tengelytávjuk 6005 mm, a belépési padlómagasság 320 mm.
- A kocsik tetején három darab, 1014 (3× 338) liter össztérfogatú, Type 4-es kompozit CNG-tartályegység kap helyet, melyekben 143,03 kg gáz tárolható 220 bar (22 MPa) nyomáson; ez a mennyiség 402,3 kilométer megtételére teszi alkalmassá a járműveket, a buszok UITP SORT 2 mérési eljárás szerinti átlagfogyasztását a gyártó 36,8 kg/100 kilométerben adta meg. Az NGV2 töltési csatlakozó az autóbuszok jobb oldalán van, a gáztartályok teljes feltöltése mindössze tíz percet vesz igénybe. A tartályok egyébként négyszeresen túlméretezettek, egy közúti baleset során még a gázolajtartályoknál is biztonságosabbak.
- Az utastér hőmérsékletéért a Valeo (Spheros) REVO típusú 32 kW hűtőteljesítményű klímaberendezése, valamint egy Spheros Thermo 350 típusú, 30 kW-os fűtési teljesítményű kiegészítő fűtőkészülékkel megtámogatott vonalradiátoros rendszer felel. A kocsikat oldalanként 2-2 darab nyitható, kibillenthető kivitelű ablakfelülettel is ellátják, ezek szükség esetén kalauzkulccsal reteszelhetők.
- Az utastérben, ahogy azt a Volánbusz beszerzéseinél már megszokhattuk biztonsági kamerarendszer is helyet kapott: az utasteret 5 egység tartja szemmel, emellett egy forgalomfigyelő kamera került az első szélvédő mögé a mennyezetre, de nem hiányzik a listából a tolatókamera sem – utóbbi a hátrameneti fokozat kapcsolásakor automatikusan működésbe lép.
- A fedélzeten USB töltőpontokat is találhatunk majd, ezek száma kivitelenként eltérő, számuk az utas ülések 60%-nak felel meg. Az összes járaton előkészítették a WiFi-t, az utazási információkat a homlokfalra és a buszok jobb oldalára teljes értékű, a járatszám mellett az útirányt is mutató relációtábla, míg a hátfalon csak a járatszám megjelenítésére képes, kisméretű kijelző, a beltérben pedig egy TFT monitor mutatja majd.
- Az autóbuszokat irányjelzőként is funkcionáló LED-es nappali menetfénnyel, halogén homlokfali fényforrásokkal, hátsó LED-es lámpatestekkel, indirekt LED-es beltéri világítással és elektromosan működtethető visszapillantó tükrökkel szállítja az MAN. Az aktív biztonsági elektronikákból az ABS, az ASR, a vészfékasszisztens (BAS), az elektro-pneumatikus fékerőszabályzó (EBS), valamint az elektronikus stabilitásprogram (ESP) kerül a járművekbe.
Forrás: Szeged365 olvasók, MagyarBusz, Volánbusz
Fotók: Szeged365 olvasói felvételek, Buszosok-sofőrök Facebook csoport
5 hozzászólás