Túlmunka, megnőtt adminisztrációs kötelezettség és óvodapedagógusokat értékelő óvodások – konferenciát tartottak Szegeden a tanárok
Március 16-án, csütörtökön elstartolt a határozatlan idejű sztrájk a hazai iskolákban. A munkabeszüntetéshez immár a közoktatásban tanítók mellett a szakképzésben oktatók is csatlakoztak. Ugyanerre a napra Szegeden a STEP – Szegedi Tanárok Együttműködési Platformja a teljesítményértékelési rendszer bevezetéséről szóló, illetve a közalkalmazotti státuszt megszüntető törvénytervezetet elemző konferenciát szervezett, melynek a Szent-Györgyi Albert Agóra Informatórium terme adott otthont.
KÉTSZER ANNYIAN VETTEK RÉSZT A KONFERENCIÁN, MINT AZ ELŐZŐ SZAKMAI FÓRUMON
A Telex tudósítása szerint az önkéntesekből álló szakmai közösség, a Szegedi Tanárok Együttműködési Platformja (STEP) korábban több tiltakozást is szervezett, és már tartottak egy hasonló tanácskozást is, amelyen az oktatási rendszer működési zavarait és hiányosságait elemezték. A teljesítményértékelési rendszer bevezetéséről szóló, illetve a közalkalmazotti státuszt megszüntető törvénytervezetet elemző konferenciára kétszer annyian jöttek el, mint az előző szakmai fórumra.
A PEDAGÓGUSOK ÚGY VÉLIK, A KORMÁNY NEM TEKINTI EGYENRANGÚ PARTNEREKNEK ŐKET
Az előadók az elején elmondták, hogy kevés a pontos információ, a kormányzat nem törekszik arra, hogy részletes tájékoztatást adjon az új szabályokról. Az egyik szegedi gimnáziumban a tanárok kérésére márciusban hivatalos értekezletet tartottak az új rendszerről. Itt az derült ki, hogy az iskola vezetői még nem tudják pontosan, hogyan fog működni a tanév végén vagy ősztől valószínűleg életbe lépő teljesítményértékelés rendszer, pedig azt nekik kellene működtetniük. Ezt a bizonytalanságot is sérelmesnek tartják a tanárok, és úgy vélik, a kormányzat valójában nem tekinti egyenrangú partnernek őket.
Szerintük ezt mutatja az is, hogy mindössze pár nap volt a mintegy százoldalas tervezet megismerésére: a státusztörvény tervezetét március 2-án tették közzé, és március 10-ig lehetett véleményezni azt. Ráadásul, az elhangzottak alapján az indoklások, a dokumentumok hiányosak voltak.
AZ ÓVODÁSOK VISSZAJELZÉSEI ALAPJÁN ÉRTÉKELNÉK AZ ÓVODAPEDAGÓGUSOK MUNKÁJÁT
Kitértek arra is, hogy az óvodákban is értékelni fogják a pedagógusok munkáját. Mint elhangzott, itt meglepő terveket dolgoztak ki a kormánynál: az óvodapedagógus teljesítményének minőségi ellenőrzését részben arra alapozzák, milyen visszajelzéseket adnak majd az óvodások a programokról.
A TÚLMUNKÁT ÉS TÚLÓRÁKAT TOVÁBBRA SEM AKARJÁK KIFIZETNI
A résztvevő pedagógusok elmondása alapján az új szabályok szerint a munkaóráknak és az adminisztrációs kötelességeknek nem lesz felső határa: napi 12 órát kell dolgozni, este hatig kell vigyázni a gyerekekre, a túlmunkát és a túlórákat továbbra sem akarják kifizetni. A bérek ugyan emelkedtek, de a tanári karban azt vették észre, hogy valójában nem a teljesítmény alapján nőttek a fizetések, hanem inkább az életkor szerint, ami bérfeszültséghez vezethet, az idősebb tanárok közül sokan már most sérelmezik.
ÚJABB AKCIÓKAT ÉS VITAFÓRUMOT SZERVEZNEK
A Szegedi Tanárok Együttműködési Platformja tervezi, hogy a Facebook-oldalán a konferencián elhangzottakat szerkesztett változatban elérhetővé teszi. Így az érdeklődők a TÉR és a státusztörvény vitatott pontjait a tanárok elemzése alapján ismerhetik meg. Közben az Egységes Szülői Front – Szeged aktivista nevű, zárt Facebook-csoportnak az érintett tanároktól származó értesülései szerint több mint tíz szegedi és város környéki általános- és középiskolában folytatták a sztrájkot március 16-17-én a pedagógusok, iskolánként eltérő létszámban. A tiltakozó tanárokat támogató szülők Szegeden újabb akciókat és vitafórumot is szerveznek.
Forrás: telex.hu