Megszólalt a MOL a visszaváltós PET-palackokról: először egységes plusz díjat kell fizetni, majd ezt lehet visszaigényelni, 2000 REpontot hoznak létre az országban
A jövő év elejétől minden visszaváltási jelöléssel ellátott üveg, fém és műanyag palackos italtermék csomagolását vissza lehet majd vinni mintegy 2000 visszaváltási pontra, azaz REpontra. A hálózat új csatlakozókkal folyamatosan bővül majd – tájékoztatott hétfőn a Mol.
A közlemény szerint a belföldön forgalomba hozott visszaváltási díjas termékek kötelező visszaváltási rendszerének lényege, hogy minden üveg, fém és műanyag palackos italtermék értékesítésekor palackonként, egységesen 50 forint visszaváltási díjat fizet a vásárló, amit visszakap, miután visszaváltotta a palackot. Ez a módszer az egyik leghatékonyabb környezetvédelmi szempontból, mert motiválja a fogyasztót arra, hogy visszavigye a palackot, és annak anyaga újrafeldolgozható legyen a körforgásos gazdaságban – írják.
CSAK AZOKAT LEHET MAJD VISSZACSERÉLNI, AMIK JANUÁR UTÁN KERÜLTEK FORGALOMBA
Mint tovább kiemelték, a cél a műanyag és az üveg palackok, valamint a fém italos dobozok 90 százalékos újrahasznosítása 3 éven belül. Jövő év január elsejétől azokat a palackokat lehet visszaváltani, amelyek 2024. január 1-je után kerültek forgalomba, rendelkeznek a visszaváltási logóval és a korábbi csomagoláson találhatóhoz képest új vonalkóddal. A gyártóknak az új jelölési rendelkezéseknek megfelelő palackokat a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.-nél regisztrálni kell. A termékregisztráció hamarosan indul, erről a folyamatról a MOHU folyamatosan tájékoztatja a gyártókat.
A jogszabály által biztosított átmeneti időszakban, 2024. június 30-ig lehet még forgalomba hozni az új jelölés nélkül palackokat, ezután már csak a visszaváltási díjas jelöléssel ellátott palackok hozhatók forgalomba. A jelölés és visszaváltási díj nélkül forgalomba hozott italok továbbra is a boltok polcain maradhatnak, ezek nem lesznek visszaválthatók a REpontokon – ismertették.
A 400 NÉGYZETMÉTERNÉL NAGYOBB ÜZLETEKBEN BIZTOSAN LESZ VISSZAVÁLTÓ PONT
A jövő januárban életbelépő szabályozás szerint a visszaváltást kötelezően gépi úton kell biztosítani a 400 négyzetméternél nagyobb eladótérrel rendelkező olyan üzleteknek, amelyek forgalmának döntő része élelmiszer-értékesítésből származik. A rendszerhez önkéntes alapon a kisebb eladótérrel rendelkező üzletek is csatlakozhatnak gépi visszaváltóként, ha az automata visszaváltó berendezés üzemeltetésére vonatkozó feltételeket elfogadják.
Induláskor csaknem 2000, majd a partnerek fokozatos csatlakozásával a tervek szerint 4-5000 boltban lesznek visszaváltó automaták. Az üzletek kézi visszaváltó pontként is csatlakozhatnak a rendszerhez, ha a visszaváltást kézi úton, mobil alkalmazás támogatásával kívánják biztosítani. A leszerződött és a fogyasztók számára elérhető visszaváltó pontokat a MOHU weboldalán és a hamarosan elérhető REpont applikációban teszik közzé.
UTALVÁNYT NYOMTAT MAJD AZ AUTOMATA
A tájékoztatás szerint a visszaváltási folyamatban a felhasználó választhat, hogy a visszaváltási díjat milyen formában kéri. A visszaváltott palackok ellenértékét az automata utalvány formájában nyomtatja ki, amely levásárolható, vagy készpénzre váltható az adott üzletben vagy üzletláncban. Másrészt az automatába épített vonalkód-leolvasó segítségével a hamarosan elérhető applikációban a regisztrált ügyfél az elektronikus ügyfélkódjával telefonja segítségével azonosíthatja magát, a visszaváltási díj pedig automatikusan jóváíródik az ügyfélprofiljában rögzített bankszámláján. A visszaváltási díj jótékonysági szervezet részére is felajánlható az automata kijelzőjén jelzett lehetőség választásával. Egy adott időszak alatt így a felajánlott összegeket az időszak végeztével átutalják a kedvezményezett számára.
A MOHU már korábban lefolytatta a rendszerhez szükséges visszaváltó automaták beszerzési eljárását. Az eljáráson a TOMRA Collection Hungary Kft-t és az ENVIPCO HOLGIND NV-t választották ki. Mindkét, visszaváltó automatákat gyártó cég több évtizedes szakértelemmel rendelkezik. Az eszközöket a MOHU Mol adja üzemeltetésbe a kiskereskedelmi egységeknek, a regisztráció és szerződéskötés ehhez szükséges. Továbbra is folyamatosan regisztrálhatnak a MOHU-nál azok a kiskereskedelmi egységek, amelyek önkéntesen szeretnének csatlakozni a rendszerhez – áll a közleményben.