Újra legyártatnák a Szőke Tiszát – múzeum- és rendezvényhajó lenne, az állam 5 milliárd forinttal támogatja a projektet
A Kisfaludy Program révén az állam 5 milliárd forinttal támogatja, hogy Kreinbacher József újraépítse és a Lánchíd mellé vigye a legnagyobb magyar gőzöst, a Szőke Tiszát. Nem szállodahajó készül, hanem egy látogatható, interaktív attrakció, ahol rendezvényhelyszínek is lesznek. Kreinbacher Józsefnek további nagy budapesti, majd országos turisztikai tervei is vannak.
Komoly látványosság, egy 80 méter hosszú múzeum- és rendezvényhajó készül Budapestre, a Lánchíd pesti hídfőjéhez. Az ötletgazda és tulajdonos, Kreinbacher József több szempontból sem szerette volna a IV. Károly projektjét felfedni – mesélte az üzletember a Telexnek, vagyis nem igazán örült annak, hogy a sajtó elkezdte firtatni a tervet.
KRITIKÁT KAPOTT A TÁMOGATÁS
Mindez úgy történt, hogy a Chain Bridge Experience Kft. (Kreinbacher József projektcége) publikusan 5 milliárd forintos támogatást kapott a Kisfaludy turisztikai programtól. Innentől – érthető módon – az ellenzéki képviselők és sajtó munkatársai elkezdtek érdeklődni arról, hogy mi is ez a projekt. Mint Kreinbacher József elmesélte, őt nem azért zavarta a nyilvánosság, mert a támogatás kritikát kapott, hanem azért, mert az általa megálmodott élmény bejelentését máshogyan − a beruházáshoz méltó módon − szerette volna megszervezni, és szerinte az üzleti érdekeknek is jobbat tett volna, ha még nem publikus, hogy mi is készül.
ÚJRA LEGYÁRTATNÁ A SZŐKE TISZÁT
Az üzletember azt mondta, a célja az, hogy a remek adottságú Budapest és Magyarország ne csak az adottságaival, hanem az általa kínált élményekkel is a világ élbolyába tartozzon. Most azt tervezi, hogy a legnagyobb, a legemblematikusabb magyar folyami gőzhajót, a IV. Károlyt korábbi neve Sas, Szent Imre, Felszabadulás vagy Szőke Tisza 2.) újra legyártatja, majd a Széchenyi tér tövében turisztikai látványosságként és rendezvényhajóként üzemelteti.
1917-BEN KÉSZÜLT EL
Az 1917-ben (az első világháború alatt) elkészült IV. Károly oldalkerekes termes gőzös a legnagyobb magyar folyami személyszállító gőzhajó volt, amelynek egy éven belül elkészült a párja is, a testvérhajó a Zita királyné nevet kapta. A közel 80 méter hosszú és 15 méter széles hajók Újpesten készültek, rendkívüli minőségükkel a korszak emblematikus luxushajói lettek, alaposan kidolgozott belső terekkel, igaz, a mai igényekhez képest kicsit alacsony belmagassággal és a mai környezetvédelmi igényekhez képest szintén igen erős szennyezéssel (a gőzhajót pakurával hajtották).
1957-BEN TURISTAHAJÓKÉNT SZOLGÁLT
1944-ben a németek Linzbe költöztették (rabolták) a magyar hajóflottát, így a Szent Imrét és a Szent Istvánt is. Miután Linz az amerikaiak zónájába került, ők kontrollálták a flottát, de hadisarcként az angolok is igényt tartottak rá. Igen ám, de a legénységnek honvágya volt, valahogy megtankolták a hajókat, és 1947-ben egyszerűen hazaindultak. A kor pattanásig feszült légkörére jellemző, hogy a nyugati szövetségesek semmit nem tettek, mert véletlenül sem szerettek volna katonai erővel a szovjet zónába tévedni.
Az egykori IV. Károly itthon ismét nevet váltott, a szocializmus évei alatt a Felszabadulás nevet viselte, a Szent István viszont megtarthatta a nevét. A hajó a budai Vár látképe előtt az 1945-ös kibocsátású 100 pengős hátuljára is felkerült. 1957-ben a szovjet hadsereg felújította a Felszabadulást, onnantól turistahajóként szolgált egészen 1976-ig, a testvérhajót (a Szent Istvánt) 1965-ben leselejtezték és szétvágva újrahasznosították.
SZEGEDRE KÖLTÖZÖTT
Miután a Felszabadulást 1976-ban szintén kivonták a forgalomból, állóhajóként szolgált előbb Budapesten, majd Szegeden, ahol étteremként, illetve diszkóhajóként funkcionált. Végül itt jött el a dicstelen vég. A hajó állapota 2000-re tejesen leromlott, a tápéi öbölbe szállították, ahol azonban alacsony vízállásnál úgy beragadt az iszapba, hogy a magas vízállásnál sem emelkedett fel, 2012. február 26-án az oldalát felsértette a jég, beömlött a víz, a hajó megbillent, majd elsüllyedt.
2020-BAN EMELTÉK KI
2020 januárban emelték ki hullámsírjából a valaha jobb napokat is látott Szőke Tiszát. A legnagyobb magyar lapátkerekes gőzhajó 2012-ben süllyedt el, és roncsait csak 2019 októberében sikerült a felszínre hozni, akkor is csak az alacsony vízállásnak köszönhetően.