Smart Szeged

Indulhat a Szeged–Makó tram-train előkészítése? 2,7 milliárd forintot kapunk rá a kormánytól

Még 2020-ban jelent meg az egyik Magyar Közlönyben, hogy négy és félmilliárd forintot különít el a kormány a Szeged-Makó közötti elővárosi vasúti közlekedés és a Hatvan-Füzesabony közötti vonal fejlesztésére. Már akkor is a két vasúti beruházás előkészítésére különítették el a pénzt, ám nem nagyon történt semmi. Vagyis de, 2023-ban, száznegyven év után megszűnt a vasúti személyszállítás Makón. Viszont, most ismét téma lett a Magyra Közlönyben, mint kiderült, a friss kormányhatározat 2,7 milliárd forintot irányoz elő a Szeged-Makó közötti elővárosi vasúti beruházás előkészítésére.

Lényegében annyi derült ki eddig a Magyar Közlönyből, hogy huszonöt közlekedési beruházás valósulhat meg az év első napjától külön kötelezettségvállalás nélkül az idei költségvetés terhére abból az 56-ból, amely az Integrált Közlekedésfejlesztés OP előirányzata a hazai társfinanszírozáson felül. A kiválasztott projektekben közös, hogy a támogatási kérelmüket már tavaly beadták egy kivételével. Ebben a felsorolásban találhatjuk meg a Szeged-Makó elővárosi közlekedés fejlesztésének előkészítését.  

BŐVÜLŐ MÁV FLOTTA

A most hátszelet kapott beruházások közül az első legnagyobb a Déli körvasút II. ütemének a CEF2 keretében történő, nem támogatott elemeiről van szó, nevezetesen a nádorkerti és a közvágóhídi új megálló, valamint a kiegészítő létesítmények építéséről. A második legnagyobb értékű – 112,9 milliárd forintos – beruházás annak a 19 nagy kapacitású Stadler gyártmányú KISS villamos motorvonatnak a beszerzése, amely majd a MÁV-Start flottáját fogja erősíteni. A szerelvények 600 ülőhelyesek lesznek, óránként 160 kilométeres sebességgel kell tudniuk haladni, kerékpárt is lehet majd rajtuk szállítani, és akadálymentesen lesznek.  Indulhatnak az elővárosi vonalfejlesztések előkészítései is, ezek a Rákospalota–Újpest–Vác–Vácrátót vonalé (3,3 milliárd forint) és a Kőbánya–Kispest–Lajosmizse vonalé (4,1 milliárd forint). Hasonló munka a gödöllői és a csömöri HÉV rekonstrukciója és az M2 metróval való összeköttetése, ideértve az üzemképes járművek beszerzését is (7 milliárd forint) – írja a Világgazdaság

SZEGED-MAKÓ, ÉS HÉV

Az is kiderült, hogy előkészíthető még az észak-déli HÉV-vonalak összeköttetése (7,4 milliárd forint), a kelenföldi intermodális csomópont kialakításának egy része (0,6 milliárd forint) és a Kis-Gellért hegyi alagút felújítása (0,3 milliárd forint). Már tervezhető a Zalaszentiván-Nagykanizsa vonal fejlesztése is (3,7), vagy a Püspökladány–Debrecen vonal korszerűsítése a Szajol–Debrecen vonal ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel való felszerelésével együtt (5,4 milliárd forint.)

Szintén indulhat a Szeged–Makó elővárosi közlekedés (2,7 milliárd forint) vagy a Hatvan–Füzesabony vasútvonal fejlesztésének (2,0 milliárd forint) az előkészítése számos további projekt mellett.

KELLENE HOZZÁ A HARMADIK HÍD

Mint kiderült, tehát elővárosi vasúthálózat alakulhat ki a megyeszékhely és Makó között. Ehhez kapcsolódóan készült egy tanulmány még 2015-ben, melyben az áll, hogy az 1-es villamos vonalát meghosszabítanák, így a nagyállomástól kezdődően Makóig húzódna egy elővárosi vasútvonal. Ez végighaladna a Szegedi utcán és a Csanád vezér téren lenne a végállomása Makón, ám ehhez kellene a harmadik Tisza-híd is, ergo: nem holnap lesz a beruházásból bármi is, viszont dicséretes, hogy nem felejtették el a projektet.

A makói vasútállomás most így áll:

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb