Látványosan romlott a négyéves jótállás letelte után a Makó-Maroslele út
2017-ben 4,7-es osztályzatot kapott a közúttól a Makót Hódmezővásárhellyel összekötő 4414-es út, amit 2018-ben újítottak fel. 2019-re az érték 2,8-ra javult, 2023-ra pedig 3,1-re romlott. A mintegy 28 kilométeres útból 11 kilométerre ment el a 600 milliós összeg, de a padka már több helyen megsüllyedt – szúrta ki az Átlátszó.
A lap emlékeztetett, hogy a Magyar Közút Zrt. még 2017-ben kötött keretszerződést kormányközeli vállalkozókkal. Akkor derült, ki, hogy a 270 milliárd forintos keretből 46,1 milliárd forint jutott a Dél-Alföldre. Ennek a keretszerződésnek a része volt a 4414-es út felújítása. A Magyar Közúttal megkötött szerződés szerint a Duna Aszfalt-Hódút 160 nap alatt végzett a munkával 2018-ban. 617 millió ment el a felújításra. Hogy mire, azt nem tudni, mert az egy mellékletben szerepel, amit nem mutattak meg akkor. A kivitelező 48 hónap teljeskörű jótállást vállalt.
TŰRHETŐBŐL ROSSZBA
Az Átlátszó szerint a Google fotói alapján nyomon lehet követni az út változását. 2018-ban a Google megörökítette a felújítást, ahogy azt is, hogy 2021-re már a padkát foltozták. Ilyen képeket több helyen is találhatunk a felújított szakaszon, ahogy olyat is, ahol újabb padkasüllyedés van, és azt egyelőre táblázással „kezelték”.
Mint kiderült, az Országos közutak burkolatállapot osztályzat alapján sorolják be az utakat. Az 5-ös – az iskolával ellentétben – nem jó, hanem éppen rossz, míg az 1-es osztályzat a legjobb, a 3-as tűrhető. Csongrád-Csanád vármegyében 2022-ben a mellékúthálózat 1042 kilométeréből 355 km volt a jó és megfelelő, a többi tűrhető, nem megfelelő, rossz.
Míg a felújítás előtt a 4,7-es ponttal rossz volt a 4414-es út, 2019-re ez a felújítással 2,8-ra csökkent, vagyis tűrhető lett. Leginkább azért, mert a felújítás nem a teljes szakaszt érintette. 2023-ra viszont 3,1-re nőtt az érték, vagyis a teljes útszakasz romlott. Idézzük fel, az útra 4 év teljeskörű jótállás volt, ami 2022-ben járt le, de az út burkolatállapota azóta is romlott.