Évi 1,8 millió köbméter vizet használ majd el a BYD a tervek szerint, autónként ötször annyit, mint a kecskeméti Mercedes-gyár

A környezethasználati engedély alapján a szegedi BYD-gyár vízfelhasználása annyi lesz, mint egy 50 ezres városé, az áramfogyasztása pedig nagyjából egy 120 ezer lakosú település energiafogyasztásának felel majd meg. A témában most az Átlátszó újabb kontextusba helyezte az adatokat, amikből kiderült, hogy autónként ötször annyi vizet használ majd a BYD-gyár Szegeden, mint a kecskeméti Mercedes.
A lap szerint a gyár ökológiai lábnyoma hatalmas lesz, hiszen a környezethasználati engedély alapján a szegedi BYD-gyárnak egy 120 ezer lakosú település árama és egy 50 ezres város vize kell majd. Mindez számokban: a vízfelhasználás volumene 1 811 381 m3/év, az üzem villamosenergia felhasználása pedig 283,4 millió kWh/év lehet.
DUPLA ANNYI VIZET TERMELNEK A SZEGEDI KUTAK, MINT AMIRE A VÁROSNAK ÉS A GYÁRNAK SZÜKSÉGE VAN
A fentiekre Botka László, polgármester korábban azzal reagált, hogy “szegedi kútjaink dupla annyi vizet termelnek, mint amit a BYD és a város együtt elhasznál.” Azt is kiemelte, hogy a BYD gyár harmad annyi vizet használ, mint egy debreceni akkugyár.
A VÍZ AZ EGYIK LEGÉRTÉKESEBB ERŐFORRÁS AZ AUDINÁL
A lap megnézte, hogy miként működik a győri Audi-gyár. Kiemelték, hogy mivel régen indultak, a környezethasználati engedélyük többször változhatott, amit az Audi el is küldött nekik. A dokumentum szerint a gyár folyamatosan fejleszt, hogy spóroljon az energiával. Azt írták, hogy
- a Hajtásgyártás területén: 2010-es bázisévre vonatkoztatva 2025-ig 35%-os csökkentés a fajlagos (legyártott termékre vonatkoztatott) környezethasználatok kapcsán az alábbi négy tématerületen: teljes energiafelhasználás, CO2-kibocsátás, vízfelhasználás, ártalmatlanításra kerülő hulladék mennyisége;
- a Járműgyártás területén: 2014-es bázisévre vonatkoztatva 2025-ig 22,5%-os csökkentés a fajlagos (legyártott termékre vonatkoztatott) környezethasználatok kapcsán az alábbi öt tématerületen: teljes energiafelhasználás, CO2-kibocsátás, vízfelhasználás, ártalmatlanításra kerülő hulladék mennyisége, illékony szerves oldószerek kibocsátása.
Kiderült, hogy míg 2021-ben 377 853 MWh villamosenergiát használtak fel, addig ez 2023-ra 362 344 MWh-ra csökkent. „A megvalósított energiahatékonysági intézkedések hatása hosszan tartó, azaz folyamatosan hozzájárulnak az energiafogyasztás moderált szinten tartásához. Energiahatékonysági intézkedéseink révén a 2023-as évben a felhasznált összenergia és azon belül a felhasznált villamos energia mennyiségében is csökkenés következett be a megelőző évhez képest (összes energiafogyasztás: -2,22%, villamos energia fogyasztás: -1,91%)” – írták.
„A víz az egyik legértékesebb erőforrásunk, melynek rendelkezésre állása nem csak a termelés, hanem a társadalom, az emberi élet szempontjából is rendkívül fontos” – vallja az Audi. Az írják, „az Audi márka telephelyei belső célként tűzték ki, hogy 2035-ig 50%-kal csökkentik vízfelhasználásukat, egyben közös minőségi premisszákat is megfogalmaztak a vízhasználat terén. A szisztematikus tervezésnek és a konzekvensen megvalósított intézkedéseknek hála sikerült teljesíteni, sőt túl is teljesíteni a megtakarítási célokat, hiszen összesen több, mint 47 000 m3 vizet sikerült a területeknek megtakarítaniuk.”
2023-ban 653 142 m3 vizet használtak el, ebből 105 339 m3 volt ivóvíz, a többi saját termelésű víz. Emlékeztető: a BYD 1,8 millió köbméter vizet használ majd el.
CSAK AZ ÖTÖDE KELL A KECSKEMÉTI MERCEDESNEK
A lap azt írja, hogy a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal közérdekű adatigénylésre küldte meg a kecskeméti Mercedes gyár engedélyét. Ebben az áll, hogy míg 2016-ban 190 ezer autó készült Kecskeméten, addig 2020-ban 165 ezer. „A festőüzem szociális, ipari és tűzivíz igényét a BÁCSVÍZ Zrt. által üzemeltetett közüzemi hálózatból vételezett víz elégíti ki. A Mercedes gyár az engedély szerint két üzemből áll, ezek összesen 421 ezer autót tudnak évente gyártani. A gyár földgázigénye 23,736 millió köbméter/év, míg a vízigénye 650 351 köbméter/év. A valóban felhasznált mennyiségek ennél kevesebb mutatnak, mivel az engedélyben csak a K1-es üzem szerepel, másik átadása előtt van.
2020-ban 165 672 autót gyártottak, ehhez 87 169 MWh áramot használtak el, valamint 207 248 köbméter vizet.
Ez autónként 1,25 köbméter vizet jelent, szemben a BYD autónkénti 6 köbméterével. Áramból 45 százalékkal kevesebb kellett egy autóra vetítve a Mercedesnél, mint amivel most a BYD környezethasználati engedélye számol.
