Kikapcs

“Kultúrsokk volt a javából, mely minden este jól irányzott gyomrost vitt be a nézőnek” – véget ért a THEALTER fesztivál Szegeden, ahol először voltak többségben a női alkotók és a női témák

Július 26-a és augusztus 2-a között harmincötödik alkalommal zajlott le a szegedi MASZK Egyesület által szervezett THEALTER fesztivál. A fesztivál három és fél évtizedes történetében először voltak többségben a női alkotók és a női témák az ezúttal is változatos színházi műfajú alkotásokat felvonultató programban, de a független színházcsinálók legújabb generációjának tagjaival is megismerkedhetett a publikum.

A MASZK Egyesület hétfői záróközleményében azt írja, hogy a Tolnai Ottónak ajánlott jubileumi fesztiválon klasszikus irodalmi művek és kortárs drámák adaptációi mellett báb-, tánc- és koncert-színházi előadás, részvételi és vitaszínház, és ünnepi performansz is szerepelt a kínálatban.

8 NAP, 7 HELYSZÍN, 28 PRODUKCIÓ

Szeged harmincötödször is a függetlenek fővárosa volt: 8 nap alatt 7 helyszínen 28 különböző produkciót láthattak a Szeged és Budapest mellett Magyarország 15 megyéjének 52 kisebb-nagyobb településéről és a határon túlról – 7 ország 8 városából – érkező lelkes nézők, akiknek a támogatása nélkül sem idén, sem a megelőző harmincnégy évben nem lehetett volna THEALTER.

ÚJÍTÁS ÉS ÚJRAKEZDÉS

„Az idei év számomra legmeghatározóbb meghívottjai az újítás és az újrakezdés különböző intenzitású energiáit hordozzák magukban. A Talált tér a fesztivál első napján máris felszabadította a jelenlevőket azzal, hogy segített levetkőzni a társadalom testünkre irányuló reguláit. A Lassan és A Tíz hónap Babilon-ügy szűkösen intim világokat nyit meg, fájdalmas és örökérvényű történeteket mesél, amikben az újrakezdés fogalma radikálisan átértékelődik. A New Genesis táncosai az egyén és a közösség dinamikája mentén az emberi létet, az érzelmek mindig megújuló alkotóerejét mutatják be. A Kék Tesla és a mostakkor. a kapunyitási identitáskeresés mókás és kevésbé mókás útjait járja be, míg A Színházcsináló egy élénk és határozott személyiség formakeresését állítja középpontba. Egészen kísérleti, rendkívül izgalmas színházi nyelven, a reprezentáció többszintű játékával szólal meg A Patkányfogó Projekt, és még sorolhatnám. A harmincötödik THEALTER-ről mindenki jókora adag inspirációval, újult erővel, az újrakezdés vagy éppen a folytatás motivációjával térhetett haza” – mondja Szabó Réka Dorottya, a fesztivál visszatérő junior bloggere, aki ezúttal a Kritikus Szekció társműsorvezetője is volt.

SZEGED RUTINOSAN FOGADJA A THEALTEREZŐKET

Holpár Anna kritikust, a szinhaz.net portál új, ősszel kezdő szerkesztőcsapatának tagját az előadások mellett a fesztivál és a város befogadó attitűdje is megérintette:

„Szeged rutinosan fogadja a thealterezőket, öt perc alatt bárhova átérünk, nyilvános wifit használunk, szükség szerint választunk a Klauzál téri szökőkút oroszlánjai alá vésett erőforrásokból: veszek egy kis bátorságot, mondjuk, mikor vizet töltünk, felhős napokon a választott csap felirata: fény. Ami pedig a nézőtérnek felfénylik: a mai fiúk-lányok társasági életének megrázóan közelről figyelhető „víz alatti áramlása” (Apertúra: Brománc), ahogy egy kamera járkál Hammeln szellemvárosában, majd misztikusan kap emberi bábtestet a szerelem pillanataiban (Kövér Béla Bábszínház: A Patkányfogó Projekt), a pedagógiai program, ami az „ovi impró”-mozgásformával tesz érzéki tanúságot testvériségről és szabadságról (Szünet Együttes: Talált tér). Törékenyek és megingathatatlanok, útjelzőink.”

KULTÚRSOKK VOLT A JAVÁBÓL

Ódor Klára drámatanár, színházi nevelő, visszatérő THEALTER-látogató szerint a jubileumi fesztivál „kultúrsokk volt a javából, mely minden este jól irányzott gyomrost vitt be a nézőnek. Különböző színházi műfajokon, egyéni sorsokon keresztül rendre rákérdezett emberi létünk értelmére, tükröt tartott vagy éppen kérdezett, és ezáltal kicsatornázta a bennünket belülről feszítő gőzt.”

A közlemény szerint idén is folytatódott a fesztivál honlapján a blog jr., ahová színháztudományt tanuló egyetemisták írtak fotókkal illusztrált blogbejegyezéseket. A Kritikus szekció naponta élőben, online jelentkező adásaiban Szabó Réka Dorottya és Jászay Tamás az előző napi produkciókról beszélgettek az alkotókkal. A beszélgetések felvételei a fesztivál Facebook-oldalán elérhetőek.

Fotók: thealterphoto2025

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb