Szegedi Sikersztorik: egy szegedi szoftvertesztelő, aki az Adidas, Google és a FIFA megbízásából rúgta a bőrt Németországban
Nincs is annál jobb, ha az ember a munkájában azzal foglalkozhat, amit szeret csinálni, ráadásul világhírű vállalatok megbízásából modern, nyugat – európai környezetben. Nikula Aurél számára mindez összejött, hiszen az EPAM szegedi irodájában szoftvertesztelőként dolgozó fiatal egyedüli magyarként felvételt nyert az Adidas, a Google-lel és a FIFA Footballal (FIFA Mobile) közös nemzetközi projektjébe, amely keretében három hónapot töltött 2020 januárjától az Adidas németországi főhadiszállásán, a Nürnberg melletti Herzogenaurach városában, hogy részt vegyen a GMR nevezetű alkalmazás kifejlesztésében.
A munkára olyan embereket kerestek, akik a szoftvertesztelés mellett a sportban is járatosak, hiszen a világmárka egy olyan innovációs termék piacra dobását tűzte ki céljául, amely segítségével aktivitásra, focizásra ösztönözheti a FIFA Mobile alkalmazás játékosait. A projekt igen izgalmas lehetőségekkel teli világot nyitott meg a szegedi tesztelő előtt, aki a tesztelés mellett a munka részeként „kötelezően” focizással, a pályán töltötte idejét.
SZ365.: Mi is tulajdonképpen ez az alkalmazás, és mi volt a te feladatod a fejlesztés során?
N.A.: Az Adidasnak támadt az az ötlete, hogy szeretnének készíteni egy olyan GPS jeladót, amit egy cipőtalpba csúsztat bele az ember, és ezt követően focizás közben folyamatosan méri viselőjének a focipályán megtett kilométereit, rúgássebességét, azt, hogy hányszor passzolt, és lényegében minden olyan mozgást amit futballozás közben végez az ember – árulta el Aurél.
A feladatom nagy része ennek az eszköznek a tesztelése volt. Ehhez fejlesztettek egy alkalmazást, amely kommunikál a GPS jeladóval, és rögzíti az adatokat az alkalmazáson belül, így nyomon követhetővé válik, hogy a felhasználó milyen fajta mozgásokat végzett a pályán. A projekthez kettő nagy világvállalat is csatlakozott: a Google és az EA Sports Electronic Arts. A Google biztosította a GPS jeladójának fizikai megvalósítását, az Adidas adta hozzá a sporttudását, az EA Sports pedig a FIFA mobil játékba integrálta ezeket az elvégzett feladatokat, amiket nevezzünk challenge-eknek (kihívásoknak). Amennyiben a FIFA mobil játékán belül a felhasználó teljesíti ezeket a kihívásokat, a játékon belül kaphat érte bizonyos ajándékokat, vagy kedvezményeket, esetleg további bónuszokat, amivel a játékban könnyebben tud előre haladni.
Itt az volt a fő mozgatórugó, arra szerették volna a felhasználókat ösztönözni, hogy keljenek fel a kanapéról, lépjenek ki az okos telefonok világából egy kicsit, menjenek ki a pályára, focizzanak, mozogjanak. Az ott elvégzett munkának a gyümölcsét pedig a játékon belül kaphatják meg, és élvezhetik ki a felhasználók. Ez lenne az egész projekt lényege, a fő mozgatórugója a munkánknak, és ezért esett rám a választás, mert nagyon fontos volt a sikeres végeredmény szempontjából, hogy az ember ne csak a szoftvertesztelésben, az alkalmazás tesztelésben legyen járatos, hanem a focihoz is értsen, és el tudjon végezni bizonyos challenge-eket is a pályán, úgymint sprintelés, futás, passzolás vagy kapura rúgás.
SZ365.: Hogyan telt egy átlagos munkanapod?
N.A.: A napom nagy részét a pályán töltöttem tesztelésekkel, azaz focizással és adatelemzéssel, a fennmaradó 30%-ban végeztem hagyományos tesztelői feladataimat. Egy nemzetközi csapatban dolgoztam, különböző nációk között, egyetlen magyarként. A helyi csapatban főleg német kollégák voltak, de Németországon kívüli csoportok is bedolgoztak a projektbe, mint a Google indiai és amerikai, valamint az EA Sports kanadai és romániai kirendeltségein dolgozó munkatársak, velük online tartottuk a kapcsolatot a projekt során – mesélte Aurél.
Nagyon szigorú feltételek mellett dolgoztunk az Adidasnál. A németekkel való munka kellemes csalódásként ért, ugyanis azt mindenki tudja, milyen precízek és sokszor mondják rájuk, hogy rugalmatlanok, én ennek pont az ellenkezőjét tapasztaltam, úgy láttam, mindenben alkalmazkodnak ahhoz, amit a munka megkíván. Az első naptól kezdve barátságosan fogadtak, ez nagyban megkönnyítette számomra a beilleszkedést.
SZ365.: Milyen eredménnyel zártátok a projektet?
N.A.: Az alkalmazás hozta az elvárt eredményeket, teljesen pontos adatokat kaptunk. Ez is volt többek között az egyik feladatom, hogy ne legyenek fals adatok, helyes értékeket mutasson az alkalmazás a felhasználó futásáról, passzolásairól, és minden egyéb futball közbeni mozgásáról. Tavaly márciusban piacra is tudtuk dobni, sajnos Magyarországon egyelőre nem elérhető, és nem is kaptam arra választ, hogy ez mikor fog változni a jövőben. A termék elsősorban a nyugat – európai, amerikai, és ázsiai piacra készült. Célközönsége azok a futballszerető fiatalok, akik szeretnének tisztában lenni a pályán végzett teljesítményükkel, illetve azok, akik a FIFA Mobile játékkal játszanak. Ez ösztönözné őket, hogy felkeljenek a fotelből, és aktívabban játsszanak, menjenek ki focizni, ne csak a virtuális térben, a telefonon keresztül hódoljanak kedvenc sportáguknak.
SZ365.: Összegezve, hogyan látod, mit adott neked ez a munka?
N.A.: Úgy érzem, az alkalmazkodó képességem mindenképp fejlődött a három hónap alatt. Igaz, már az EPAM-nál is dolgoztam nemzetközi projektekben, de azt, hogyan lehet egy helyszínen különböző nációkba tartozó emberekkel hatékonyan együttműködni, az új tapasztalat volt számomra is. Úgy érzem, sokat fejlődtem ebben, önállóbb lettem, és jó tapasztalat volt számomra ez az időszak. Örülök neki, hogy kipróbálhattam magam, hogy milyen külföldön egy hatalmas cégnél nemzetközi munkakörnyezetben dolgozni, úgy érzem, ebből hosszútávon profitálhatok a munkám során.
A fotókat köszönjük Aurélnak!