Szeged365 fotóriport: vasútállomás a Mad Max-ből
Szeged Magyarország legszebb, leghangulatosabb, legszeretnivalóbb városa – rejtett szépségeit naponta bemutatjuk Szabó Dávid kollégánk fotóriportjain keresztül is. Szóval, Szeged gyönyörű, leszámítva egy bizonyos pontját: az a bizonyos Újszegedi Vasútállomás, ami egy tegnapi hírünk kapcsán ismét a fókuszba került.
AMIRŐL AZ ESZÜNKBE JUTOTT A MAD MAX CÍMŰ FILMET IDÉZŐ HELYSZÍN
2020. június 6-tól több vasútvonalon ideiglenes járványügyi menetrend lép életbe, a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat. A változások a vonaton utazók nagyjából 4 százalékát érintik, áll a MÁV-Start Zrt. közleményében.
ÚJSZEGEDI VASÚTÁLLOMÁS, MI CSAK AZÉRT IS SZERETÜNK
Dávid kiugrott összehozni a szegedi tavasz leginkább apokaliptikus fotóriportját. Szeretjük meglátni a szépet, ha össze kellene foglalnunk, mi ezért szeretjük az Újszegedi Vasútállomást:
- kicsit Billy Idol – féle cyberpunk
- kicsit Mad Max
- kicsit Legenda Vagyok
Hogy a Tanú című filmet idézzük: “kicsit sárga, kicsit savanyú, de a miénk!”
Mit szóltok hozzá?
EGY KIS TÖRTÉNELEM
A fenti fotókon szerepelő vasútállomás az 1880-as években élte fénykorát. Akkoriban a Párizstól Várnáig közlekedő Orient Express Szegednél kelt át a Tiszán, a Balkán – félsziget irányába. A 100 éves mélyrepülés az 1920-as Trianoni békediktátummal vette kezdetét, amikor Temesvár is Romániához került. A vonal fő funkciója pedig pont az volt, hogy összekösse Szegedet a számunkra akkoriban roppant fontos Temesvárral. Csak “hab volt a tortán”, hogy 1944-ben a visszavonuló német csapatok felrobbantották a vasúti Tisza-hidat, innentől kezdve már a közvetlen kapcsolat is megszűnt a Szegedi Nagyállomással. A felrobbantott Tisza-híd pótlására gyorsan felépített ideiglenes fahíd két évvel későbbi megszüntetése óta Újszeged állomás a MÁV jelenlegi 121-es vasútvonalának végállomása. A már csak kétvágányos állomásnak a délkeleti bejárata felőli oldalán egy vágányzáró sorompóval ellátott szerelőaknás csonka vágány van; az állomás és egyben a vasútvonal északnyugati vége pedig a volt Tisza-híd előtt egy csonka vágánnyal és földkúppal zárul. Az állomás kitérővágánya több mint fél kilométer hosszú, miközben az ezen a mellékvonalon közlekedő napi mindössze két illetve három Bzmot személyvonat kocsihossza a 14 métert sem éri el. Az elhanyagolt állomásépület használaton kívül van, lepusztult, az ablakokat bedeszkázták, vakolata omladozik, a kapcsolódó kocsma kiégett.