Lázár János: az új vonatok beszerzése 2026 előtt szinte lehetetlen
“Az új járművek beszerzése 2026 előtt szinte lehetetlen, a járműbeszerzés még nem is része a 2025-ös költségvetésnek” – fejtette ki Lázár János építési és közlekedési miniszter kedd délelőtt a parlament gazdasági bizottságának meghallgatásán. A vásárhelyi politikus leszögezte, hogy nem csak kormánypárti városok vezetőivel találkozik, pénteken Botka László szegedi polgármesterrel egyeztet, mindenkivel konstruktív kapcsolatra törekszik.
Cikkünkben a legfontosabb elhangzottakat foglaljuk össze.
- A hódmezővásárhelyi politikus azt mondta, a személyforgalomban használt körülbelül 6600 kilométer vasúti pályából mintegy 3300 kilométeren, vagyis körülbelül a vonalak 50 százalékán van érvényben sebességkorlátozás. Ez szerinte elég magas arány, ez is mutatja, hogy nagy szükség van a vasút fejlesztésére.
- Gelencsér Ferenc, a Momentum képviselője arról kérdezte Lázárt, hogy mekkora szerepe van az elmúlt 14 év kormányzásának abban, hogy most ilyen állapotban van a vasút. A miniszter szerint a rendszerváltás környékén nagyon sok vita volt arról, van-e szükség a vasút fejlesztésére az úthálózat és a Volán fejlesztése mellett. Szerinte ez ma már nem kérdés, egyrészt mert 2010 óta Budapest és agglomerációjának közlekedésben a kötött pályás közlekedésnek kiemelt szerepe lett, másrészt mert az olcsó jegyek és bérletek bevezetésével országosan is többen használják már a vasutat, mint korábban. A vasút fejlesztésének szükségességét Lázár szerint tehát jelentős részben a kormány saját maga gerjesztette.
- A miniszter felvezetőjében reagált arra a kritikára is, hogy a kormány nem költ eleget vasútfejlesztésre. Lázár szerint az a társadalmi igény, hogy utakat építsen a kormány, a kötött pálya fejlesztése csak ezután következik a prioritási rendben. Ennek megfelelően 2010 óta 5500 milliárdot költött a kormány autópályák építésére és 1400 milliárd forintot vasútépítésre.
- Lázár János a vármegyebérlet és az országbérlet bevezetéséről is beszélt. A miniszter azt mondta, hogy tudatos döntés volt ezek bevezetése, amivel 4,5 millió ingázó életét akarták megkönnyíteni, emellett a két bérlettípus bevezetésével a miniszter szerint havi több tízezer forintot tudnak megspórolni az ingázók. A közlekedési vállalatok árbevétele viszont nem változott, az olcsóbb jegyekből ugyanis többet adnak el. Jobb olcsón adni a jegyeket, és a sok kis bevételből ugyanúgy összejön a szükséges bevétel.
- A politikus beszélt arról is, hogy egy 1700 milliárd forintos terv van a kormány előtt járműbeszerzésekkel kapcsolatban. Pontosan tudják, hogy melyik járműveket kell lecserélni és milyeneket kell beszerezni, viszont a finanszírozás még kérdéses. A miniszter szerint a MÁV tudna hitelt felvenni, de nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás, az állami finanszírozás indokoltabb lehet.
2026 ELŐTT LEHETETLEN, HOGY ÚJ JÁRMŰVEKET VÁSÁROLJON A MÁV
Az új járművek beszerzése 2026 előtt szinte lehetetlen, a járműbeszerzés még nem is része a 2025-ös költségvetésnek
– fejtette ki a politikus a Telex tudósítása szerint. Lázár szerint használt járművek beszerzése, vagy használt járművek bérlése vállalható. Az új járművek beszerzésénél szerinte ki kell használni, hogy 2026-ig nem fognak új járműveket venni, és a magyar államnak végig kell gondolnia, hogy nem lehetne-e annak a sok milliárd eurónak egy részét itthon tartani, amit a kormány biztosan el fog költeni járműbeszerzésre. Szerinte a kormánynak el kellene gondolkoznia a hazai vasúti járműgyártás felélesztésén.
JÓL HALAD A BUDAPEST-BELGRÁD VASÚTVONAL
A meghallgatáson Lázár János röviden beszélt a Budapest–Belgrád-vasútvonal építéséről is. Itt azt mondta, hogy a kínaiak nagyon jó munkát végeznek, és a biztosító berendezésekkel nagyon jól haladnak. Ha elkészülnek, akkor ezeknél a berendezéseknél szerinte olyan fejlesztéseket fogunk látni, amilyen Európában eddig nem volt.
PÉNTEKEN BOTKA LÁSZLÓVAL RANDIZIK
Az Index szerint Lázár János leszögezte, hogy nem csak kormánypárti városok vezetőivel találkozik, pénteken Botka László szegedi polgármesterrel egyeztet, mindenkivel konstruktív kapcsolatra törekszik. A miniszter nehéz kivételként a szülővárosát, Hódmezővásárhelyt említette, ahol „kocsmai vitához hasonlítható a helyi politika”.